Gå til innhold

Bytte fra 60D til 5D mark II. God idé?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har lyssterk optikk, så vurder ekstra matt mattskive - så får du mye mer kontroll på fokusplanet i søkeren. Og - Gratulerer! :)

Aiai, høres ut som en god idé. Jeg har hatt litt trøbbel med akkurat det. Blender 1.4 gir ikke så mye spillerom. Hvordan finner jeg en skive jeg vet er mattere enn den som sitter standard i kameraet? Har en mattere skive noen annen innvirkning? Noe jeg vil legge merke til ellers?

Lenke til kommentar

Søkeren blir litt mørkere, og du ser tydelig forskjell på dybdeskarphet med f/1.4 og f/2.8 - det gjør du ikke med vanlig mattskive.

Optikk med største blender på f/4 og dårligere vil føles litt mørkere i dårlig lys, for eksempel innendørs.

Har selv byttet, og ser ikke tilbake. I et støvfritt miljø bytter du mattskive på få minutter. :)

Den ekstra matte mattskiven til 5DmkII heter Eg-S. Du har også Eg-s (vanlig) og Eg-d (vanlig matthet, men med linjer).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fordi mattskiven ikke er matt nok - det er en avveining mellom lysstyrke og matthet.

Dagens mattskiver er optimalisert for f/4-f/5.6-optikk, og er derfor lyse tross lyssvak optikk og mindre sensor, men viser dermed ikke tydelig hvor fokusplanet ligger på store blendere - lyset går igjennom i stedet for å bli stoppet i mattskiven.

Med mattere mattskive stoppes lyset og man ser tydeligere hvor fokusplanet er på store blendere - men det koster lys. Men igjen - med fullframe har man "råd" til det fordi det er mer lys inn totalt sett på grunn av større areal på sensor og dermed mattskive.

Lenke til kommentar

Da skal jeg investere i en mattere mattskive. Jeg har 35mm f/1.4, og 70-200mm f/2.8 er på vei i posten. Lyssterke begge to, så jeg gleder meg til å prøve forskjell med ny mattskive også.

Vanskelig å bytte? Finnes sikkert guider på Youtube, men alle steder jeg har lest skriver folk at man skal være så kjempeforsiktig med mattskiven, får tydeligvis merker/flekker uhorvelig fort.

Lenke til kommentar

Næh - synes selv dette er uproblematisk - man kan jo bytte den ut. Det er en klar ulempe med matt mattskive - søkeren blir litt mørkere. Canon anbefaler å ikke bytte mattskive hvis du bruker optikk med f/4 eller langsommere. Det er heller ikke uvanlig med f/4-optikk - 24-105L selges da også som kitobjektiv sammen med 5D.

Det som derimot _er_ borti natta er at man ikke kan bytte mattskive på 5DmkIII.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...