Munty Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei og hopp Jeg har brukt et 60D-kamera i et år og noen måneder nå. Flott og supert kamera, men jeg er alltid sugen på å prøve noe nytt, og å oppgradere. Jeg har da fryktelig lyst på fullformat, og værforseglingen jeg har forstått at mark II har. Jeg vet da at mark II har noe lavere skuddtakt enn 60D, men dette er ikke noe som bryr meg. Det jeg da lurer på er hva 60D'en er bedre enn mark II på. Kommer jeg til å angre på denne "oppgraderingen", hva kommer jeg til å savne? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei! To ting jeg kommer på sånn kjapt ellers er at 5DII ikke har vridbar skjerm og trådløs styring av blits. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hva slags objektiver har du fra før? Husk at objektiver fra Canon med betegnelsen "EF-S" ikke passer på fullframe kameraer. Det jeg tipper du vil legge merke til sån ganske kjapt er at MK II leverer bedre bildefiler og støyegenskapene er nok ganske mye bedre enn på 60D Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Hei! To ting jeg kommer på sånn kjapt ellers er at 5DII ikke har vridbar skjerm og trådløs styring av blits. Hva mener du med at den ikke har trådløs styring for blits? Er det standard for kameraer å ha innebygd trådløs modul for blitskontroll? @trådstarter: Jeg ville absolutt kjørt på med 5D2. Det gir meget gode bilder, god støyytelse, mulighet for tynn dof osv. En mellomting mellom FF og M43 ser jeg ikke fordelen med i det hele tatt igrunn. De beste M43 kameraene leverer kjempegode bilder og har stort utvalg med optikk i alle klasser, det er kjempesmått og lett, samt gode priser. På den annen side har man FF som er tungt, dyrt, men som gir andre muligheter enn det man har med M43. Jeg har valgt å beholde mitt M43 system og i tillegg kjøpe 5D2. Da har jeg alle fordelene fra begge verdener og kan bruke det systemet som passer best til jobben. Derfor ser jeg lite poeng med en mellomting slik som 60D, 550 etc, men dette er kun min mening da Så obs obs, dette er ikke en fasit på hva som er best Endret 27. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hei! To ting jeg kommer på sånn kjapt ellers er at 5DII ikke har vridbar skjerm og trådløs styring av blits. Hva mener du med at den ikke har trådløs styring for blits? 60d kan styre opptil tre blitser trådløst. Dette gjøres via kameraets innebygde blits. Ellers kan man jo kjøpe trådløs blitsstyring som tillegg til 5dII. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Hva mener du med at den ikke har trådløs styring for blits? Er det standard for kameraer å ha innebygd trådløs modul for blitskontroll? Canons "gamle" blitstyringssystem baserer seg på at en blits styrer de andre ved hjelp av lysblink. Ettersom 5D2 ikke har en innebygget blits, så har heller ikke kameraet den funksjonen innebygget. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Jøss, ska sei Nå er ikke jeg veldig flink på Canon enda så dette var interessant. Hvordan fungerer det? Må blitsene være av en viss type for at kameraet skal gjenkjenne dem eller går alt feks infrarødt? Sorry for ot, men var kule greier det Rowdy Yates kom innpå Men dette kan som sagt fåes kjøpt til 5D, så jeg ser ikke på akkurat den biten som noen stor ulempe EDIT: Så ikke innlegget ditt før nå tomsi Endret 27. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Det er mange som har slike systemer. Men blitsene må være innbyrdes kompatible. So du kan ikke blande Canon og Nikon blitser f.eks. Eller tredjepartsblitser som Nissin & Co. Men de fleste som er litt proffe velger radiostyrte systemer istedet; som har lengre rekkevidde og er ikke følsom for sollys osv. Blitssystemet er egentlig ikke et argument for å beholde 60D; ettersom det Canon har en blitsstyringsmodul som kan settes på 5D for å få samme funksjonalitet. Alternativt så bruker man en av blitsene på huset. Endret 27. august 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Hva slags objektiver har du fra før? Husk at objektiver fra Canon med betegnelsen "EF-S" ikke passer på fullframe kameraer. Det jeg tipper du vil legge merke til sån ganske kjapt er at MK II leverer bedre bildefiler og støyegenskapene er nok ganske mye bedre enn på 60D Jeg bruker i all hovedsak en EF 35mm 1:1.4L, som selvsagt vil fungere strålende på 5D2. Objektiver er intet problem. Men det høres ut som jeg får mye overbevisende fakta her. Jeg tror nok en 5D2 kommer til å falle i mine hender ved neste lønning! Da gleder jeg meg som et barn! Blits er noe jeg uansett misliker. Blits gir så feil og unaturlig lys, så det kommer jeg ikke til å bruke uansett. Men er det slik at 60D og 5D2 bruker samme type batteri? Jeg fikk inntrykk av det da jeg leste litt på nettet i går. Og hvor mye tror dere jeg kan få for et pent brukt 60D med kvittering, originalemballasje, batterigrep med to batterier, SDHC class 10 på 32GB og standardkit-objektiv på 17-85mm f/4-5.6? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Men er det slik at 60D og 5D2 bruker samme type batteri? Jeg fikk inntrykk av det da jeg leste litt på nettet i går. Ja, LP-E6. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Blits er noe jeg uansett misliker. Blits gir så feil og unaturlig lys, så det kommer jeg ikke til å bruke uansett. At blits gir feil og unaturlig lys synes jeg var en veldig bastant påstand. Blits brukt rett og eventuelt blanding mellom blits og naturlig lys kan gi veldig bra resultat. 8 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Vi får satse på at @Munty mente den innebygde blitsen, det er et problem som han slipper på 5D MkII Du er klar over at brennviddene oppleves forskjellig på 60D og 5D ?, 35mm er 35mm på 5D men på 60D er den ekvivalent på 56mm. en 50mm vil gi omtrent samme utsnitt. Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Som referansepunkt når det gjelder verdi på 60D, så solgte jeg nettopp dette for 5300 kr: 60D + 18-55 IS + 16gb Sandisk minnekort, 1 år gammelt kamera. Hadde 6-7 henvendelser da jeg la det ut til den prisen. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Jeg har da fryktelig lyst på fullformat Hvorfor? De fleste som kjøper ff vet hvorfor selv og kjenner til de små forskjellene som er mellom moderne crop og ff. Bildekvaliteten 60D vs 5DII er det liten forskjell på i praksis. 5DII er litt bedre på høy ISO, men det er ikke som natt og dag. Autofokusmodulen i 60D er bedre, antall bps er flere i 60D. 60D har blits, ikke 5DII. 60D har vridbar skjerm, ikke 5DII. Objektiver til ff blir vanligvis dyrere enn tilsvarende til crop. 60D har sikkert og den nyeste lysmålingsmodulen som er bedre enn den gamle. 5DII er tyngre, 810gr vs 680gr. Crop kan bruke alle Canons objektiver (dvs både EF og EF-S) samt flere fra 3. parts produsenter. Poenget er litt som at dersom du ikke kjenner til forskjellene eller føler mangler ved crop som du tror ff kan gi deg, så er jeg ikke sikker på om du har behov for ff, eller behøver for den saks skyld. Bildene du tar er det du som tar i all hovedsak, og ikke kameraet. Selvsagt, tar du mye bilder på høy ISO så kan du få en liten bildeteknisk gevinst ved å bytte til ff, men bildene blir ikke bedre rent motivmessig. Tor 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Mitt hovedargument mot FF er at teleobjektivene dine plutselig blir kortere. Skal du f.eks ta bilder av fugler eller andre ting langt borte må du har ny optikk som blir både stort, tungt og dyrt. Bortsett fra det er det mye å tjene på lysfølsomheten, da blendertallene på objektivene dine i praksis kan deles på 1,6 i forhold til et crop-kamera. Et f/4-objektiv oppleves omtrent som et f/2.8-objektiv når det monteres på FF. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Vel, objektivene trenger ikke å bli kortere. Med større sensor får man oftere flere piksler, hvertfall i dette tilfellet og da kan bildene croppes inn uten merkbart tap av kvalitet. Hvis du tenker over det så får en større sensor inn mer informasjon på alle sidene, men dette kan fint croppes inn igjen som om det var tatt med en 1.6crop sensor. Så dette er egentlig ikke noe argument Endret 28. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Vel, objektivene trenger ikke å bli kortere. Med større sensor får man oftere flere piksler, hvertfall i dette tilfellet og da kan bildene croppes inn uten merkbart tap av kvalitet. Hvis du tenker over det så får en større sensor inn mer informasjon på alle sidene, men dette kan fint croppes inn igjen som om det var tatt med en 1.6crop sensor. Så dette er egentlig ikke noe argument 5d II har da ikke så mange flere pixler enn 60D? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Den trenger ikke å ha det heller. For de som ser på bilder på FULL HD skjermer så er det 2 megapiksler man får brukt. Ser man på bilder på Facebook, Flickr og andre lignende tjenester er det også maks 2 megapiksler, fordi skjermen er 2 megapiksler. Med mindre man skal printe ut bildene på store plakater eller ha muligheten til å zoome vanvittig inn ser jeg ingen grunn til å absolutt måtte ha 22 megapiksler eller 18 for den saks skyld, i bildestørrelse. 10 megapiksel crop vil holde i massevis til bruk på datamaskin. Så derfor er ikke cropfaktoren på teleobjektiver noe argument for å holde seg unna FF. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Jeg har da fryktelig lyst på fullformat Hvorfor? snip Vel, det er flere grunner til at jeg vil over på FF. I hovedsak er det fordi jeg har brukt det samme kameraet i over ett år nå, og jeg er sugen på å få noe nytt mellom fingerne. Ergonomien på 60D (med batterigrep) er helt super, men det kan jo alltid bli bedre tenker jeg. At 5D2 veier mer er egentlig bare et mer overbevisende argument for meg. Jeg synes ikke at 60D er et veldig tungt kamera, og jeg liker veldig veldig godt å ha noe å holde i, samt at et tyngre kamera vil bli mer stabilt. Jeg vil at linsa mi på 35mm skal være 35mm, ikke 56mm. At jeg "mister" noe zoom er ikke så viktig for meg, det er viktigere at jeg får mine 35mm. Jeg tar mye oftere bilder på litt trange steder. Jeg tar ofte bilder i mørke omgivelser hvor jeg skulle ønske 60D'en hadde litt mer punch på høye ISO-verdier. Her er jo 5D2 super. Jeg tar også litt bilder av stjernehimmelen om natta hvor lukkertiden ofte må bli så lang at jeg ser etterslep på stjernene. Høy ISO er flott her. Jeg har lyst på CF-kort, fordi jeg vil at overføringen til datamaskin skal gå kjappere. Det hender jeg er ute i litt dårlig vær, kanskje en smule regn, hvor jeg er veldig redd for kameraet mitt. 5D2 skal vel være en god del bedre når det gjelder dårlig vær. Ikke at jeg har tenkt til å dusje kameraet mitt, men da kan jeg føle meg litt tryggere. Det eneste som bekymrer meg er autofokus, 60D vs 5D2. Her kommer jeg jo til å "oppgradere" til noe dårligere autofokus, men det er noe jeg fint kan leve med. Bruker mest manuell uansett. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Oppgraderte til 5D2 for et par uker siden. Angrer ikke et sekund, og jeg savner egentlig ingenting med 60D'en. 5D2 er bare overlegent. Takk for innspill. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå