Gå til innhold

Bachelor - Byggingeniør

sungun

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har tatt bachelor som byggingeniør?

Skal begynne å planlegge oppgaven dette semesteret, slik at jeg er best mulig forberedt når den skal skrives etter nyttår.

Har du skrevet en slik oppgave? I så fall, hva skrev du om? Hvilke tilbakemeldinger og karakter fikk du? Jobbet du med en bedrift? I gruppe eller alene?

Forslag, anbefalinger og råd mottas med takk!

Mvh

Øyvind

Endret av sungun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev om vertikalakse vindturbiner (!). Lite tilknytning til fagstoff som jeg har hatt tidligere, slik at det ble veldig mye nytt fagstoff. Tilbakemeldinger ble det ikke så alt for mye av. Jeg hadde en time/ halvannen med veileder på skolen ca annenhver uke. Dessuten hadde jeg tatt noen ekstra fag tidligere, slik at jeg hadde to fag mindre dette semesteret, altså hadde jeg bare ett fag ved siden av skrivingen.

Jeg mener at det er viktig å skrive om noe som kan virke interessant, spesielt dersom du har planer om å gå master. Så kan evt. masteroppgaven være mer arbeidsrelevant!

Jeg vil anbefale deg å lese og bla gjennom et par oppgaver for å se hvordan det kan gjøres!

Lenke til kommentar

Hei

Har dere fått utdelt oppgavesett der dere velger hvilken oppgave dere skal velge som hovedoppgave? Jobber du alene eller i gruppe? Du/dere bør velge det dere finner interessant og trygg på.

Dere kommer sikkert til å ha ukentlige møter med veilederen deres og evt. andre involverte. Dette blir egentlig bestemt tidlig i prossessen.

Vi hadde som hovedprosjekt i utvikling av komponenter for 3D-modellering, og hadde ukentlige møter med veileder og etter behov med de bedriftene vi jobbet for. Vet ikke hvordan ting blir gjort nå, men vi gjorde ting oversiktlig og strukturert med timelister og loggføring og arkivering.

Det burde gå bra når du får satt deg i ting og finner mer info om det du skal gjøre.

Du kan også sjekke gjennom skolens nettsider for mer info om hovedoppgaver.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Vi har ikke fått noe info om oppgave i det hele tatt, tenkte bare jeg skulle være litt tidlig ute ;)

Har i utgangspunktet tenkt å jobbe alene, slik at det står og faller på meg. Skal innom biblioteket denne uka og be om å få se tidligere oppgaver. Tror skriving og organisering skal gå ganske greit, da jeg kan være ganske strukturert når jeg gidder :p

Det jeg trenger er litt inspirasjon til emne.. Har tenkt litt på passiv-bygg/pluss-bygg/modul-bygg/pre-fab osv.

Kan også nevne at jeg liker å jobbe med design/CAD og er mye flinkere på dette enn tallknusing.. Tenker det er greit å finne en oppgave, der jeg får vist meg fra min beste side..

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du skal stresse så mye. :) Dere får oppgavene i god tid og prater om dem felles i klassen. Er det andre som er interessert i samme oppgave, blir det kanskje bedre å jobbe i gruppe, eller evt. samarbeide litt selv om dere jobber alene.

Meen, selvsagt, har læreren sagt noe om dere får forhåndsbestemte oppgaver eller kan dere velge selv?

Prefab er veldig greit. Har jobbet med det nå i noen måneder og liker det bedre enn plasstøpt. Hvis det kommer en oppgave som omhandler det, er det mange bedrifter som driver med det og kan hjelpe deg i prossessen. Noen oppgaver pleier å være direkte oppdrag fra bedrifter.

Du får se an når den tid kommer.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Gjest Bruker-239845

Bumper denne! Hvordan gikk det, sungun?

Er nå i samme situasjon selv. Har snakket med flere av lærerne, men vi blir alltid oppfordret til å komme med ideer selv og får ikke særlig med hjelp i første omgang. Gruppen vår har en del ideer. Noen gode. Noen mindre gode.

Alt i alt interessert i tips. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Legger også inn et generelt spørsmål:

Tror eller vet dere om det har mye betydning HVA man skriver om i forhold til videre jobb og jobbintervju?

For eksempel har det nå dukket opp en oppgave som kan være aktuell for oss, men det er kanskje ikke det fagområdet jeg ønsker å jobbe med når jeg er ferdig (usikker). 

Hvor viktig er dette? Er karakteren på oppgaven vel så viktig?

Lenke til kommentar

Finner det veldig rart at studentene skal selv finne oppgaver. Normalt skal man få utdelt et oppgaveark der man velger hvilken oppgave man vil jobbe med. Noen ganger knyttet til en bedrift som skal være oppdragsgiver.

Tja, både og vil jeg si. Er jo fordel om dere velger en oppgave som har tilknytning til fag dere er gode på. Dog ikke sikkert at det er relevant for den bedriften du kanskje vil søke hos. Aller fleste bedrifter gir internkurs på den kompetansen man mangler uansett. Er man heldig finner man en bedrift som har behov i det feltet oppgaven gikk ut, men spørs hvor man søker selvsagt. Jeg var veldig heldig i mitt tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Finner det veldig rart at studentene skal selv finne oppgaver. Normalt skal man få utdelt et oppgaveark der man velger hvilken oppgave man vil jobbe med. Noen ganger knyttet til en bedrift som skal være oppdragsgiver.

Er det vanlig? Trodde ikke det. Hadde i så fall vært veldig mye enklere.

Hos oss forventes det at vi finner både tema, oppgave, problemstilling og bedrift selv. Spør man lærerne om hjelp får man typisk svar om at man må nesten finne på noe man selv ønsker å skrive om. En annen sa at det beste var å kontakte en bedrift for å spørre hva slags behov de har. Men får igjen inntrykk av at bedriften helst ønsker at vi skal ha noe konkret vi ønsker å skrive om og det virker i tillegg som om det er veldig stort trykk fra en stor studentmasse og mye konkurranse.

Så opplever det litt utfordrende akkurat nå, men vi har jo noen ideer.  

Lenke til kommentar

Ja, hvertfall slik det var for 10 år siden. Mulig det har kommet endringer i senere tid. Pleier å komme jevnlig med reformer i utdanningssystemet. :p

Hvilken skole går du på?

Da må dere enten satse på de ideene dere har eller utnytte deres beste sider og utarbeide noe ut i fra det. Har dere hatt noe 3D CAD?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, hvertfall slik det var for 10 år siden. Mulig det har kommet endringer i senere tid. Pleier å komme jevnlig med reformer i utdanningssystemet. :p

Hvilken skole går du på?

Da må dere enten satse på de ideene dere har eller utnytte deres beste sider og utarbeide noe ut i fra det. Har dere hatt noe 3D CAD?

Skjønner.

Går på HiOA. :) 

Jeg innbiller meg at det beste er en oppgave som er innovativ og nyskapende eller løser et problem i bransjen er ideelt, men ser også for meg at det er vanskelig å oppnå. Ser at flere av tidligere oppgaver mer eller mindre går ut på å bare dimensjonere et bygg eller en konstruksjon.

En kanskje kjedelig og trygg oppgave, men samtidig kan den være lærerik nok for vår del og det er kanskje slik ting jeg ønsker å jobbe med når jeg er ferdig.

Vi har hatt AutoCAD Revit og også noe AutoCAD Robot. Kunne gjerne tenke meg å fordype meg mer i disse.

BIM-modellering er jo også veldig aktuelt i bransjen. 

Har ellers en ide som vi er ute og fisker med hos noen aktører nå, men den er litt omfattende og kanskje for mye å gape over. Får se. :) 

Lenke til kommentar

Ja, generell prosjektering blir nok for mainstream. Hovedpoenget er jo å bruke det man lærer på en effektiv og tverrfaglig måte.

BIM er superaktuelt for de fleste om dagen, da alt går digitalt nå. Revit er jeg ikke kjent med, men har brukt Autodesk ROBOT før (rettet på riktig navn).

Om dere ikke skulle få napp hos bedriftene, kan dere satse på en BIM-oppgave. Modellere opp i Revit og eksportere til Robot og utføre analyser der.  Tenker det vil være attraktvit for bedrifter å se på vitnemålet. Vet ikke om dere også har hatt Tekla Structures. Er egentlig det som brukes mest i dag.

Vi hadde som oppgave å lage knutepunkter i TS som makroer (komponenter), som både modellerte og beregnet knutepunktet automatisk (måtte linke et Excel-ark til makroen som sendte input og output. Var noe crazy greier men fikk det til). Det var reelle problemstillinger fra bedrifter. Vi fikk en A.

Regner med oppgaven skal gjøres på vårsemesteret, så har fortsatt god tid. Dere får skrive ned alle ideer dere kommer på og se hvilken som egner seg best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...