Ronin Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Skal ha ny spilleserver og lurer på om jeg skal ha dual AMD istedet for single P4, har hørt at det er fullt ut mulig å ha flere servere på samme burken da, noen som kan backe opp dette? Sier vel kanskje seg selv Hva er forskjellen på disse to AMD typene? Etter det jeg såg så har de like store cacher, mulig jeg blingset. Syns også huske å ha lest at det er mulig å modde XP til MP, noen som vet hvordan og om det er et stort problem? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Athlon XP og Athlon MP leveres begge med 256 eller 512kB L2 cache, P4 kommer standard med 512kB. Modding lar seg gjøre, men det funker ikke med alle BIOS'er/hovedkort - og du blir uansett nødt til å klokke ned til 266FSB. Greit for oppgradering dersom du allerede har hovedkortet men ikke noe å satse på å kjøpe nytt. Var jeg deg ville jeg valgt en P4, siden dual AMD betyr AMD760MPX chipsettet, som idag er "gammeldags. En P4 2.8C/800FSB+et I856G kort og 1GB PC3200 koster ca 2500+1000+~2000 = 4500 kroner. Et MPX kort koster ca 2000kr og har ikke gigalan eller innebygget grafikk (som betyr at du må kjøpe tilleggskort). 2x Athlon MP2000+ med vifter koster det samme som en P4 2.8/800FSB og yter samlet dårligere. For 1000 kroner ekstra pluss tilleggskortene så er dette penger ut av vinduet. Har selv en Dual MP maskin, den er allright den, men pris/ytelse er ikke på den's side sammenliknet med en stor hyper-threading CPU. Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Bør kanskje gå for P4 istedet da. Spillet jeg skal ha det til er Call of Duty så jeg trenger ikke å bestille ennå. Tviler på at den Spearhead serveren jeg har nå takler Call of Duty i tillegg. Kan vente å se hva prisene ligger på når spillet kommer ut. Men det blir nok en P4 da Takker for hurtig svar Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg har hørt at P4 er dårlig som server (dårligere enn P3?), så jeg hadde gått for dual mp. Men dette er det andre som har mer greie på enn meg... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 du må ha P4 xeon for å få kjørt P4 i dual = kjempedyrt, mp'ene har god ytelse de, og helt grei pris, spes hvis du klarer å bruke xp'r... Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 du må ha P4 xeon for å få kjørt P4 i dual = kjempedyrt, mp'ene har god ytelse de, og helt grei pris, spes hvis du klarer å bruke xp'r... Dual Xeon blir det ikke, for dyrt. Har en P4 2.4 som blir brukt i en spille server nå, funker fint det. Men jeg regner med at Call of Duty er litt mer krevende enn Spearhead. Og jeg har lyst å ha mer enn en server på burken. Men det blir kanskje en god del dyrere med dual AMD i forhold til P4 som Dollar sier. Lenke til kommentar
Pin Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 hvis du skal vente med og kjøpe og vil ha en fremtidrettet server så er vel opteron, evtn athlon64 veien og gå. Men skulle jeg kjøpt idag så hadde jeg uten tvil gått for en dual amd. Ikke så gærn pris og ytelsen til spillserver med flere spill, evnt flere av samme spill kjørende samtidig er bedre en du får på p4. Men hvis du vil ha en fremtidsrettet løsning er vel opteron/athlon64 eller xeon veien og gå. Ville styrt unna p4 som server cpu. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 En ting som er med spillservere; de er veldig sjelden CPU-bundet. De er derimot meget glade i RAM. En P4-C 2,8GHz vil mest sannsynlig være overkill... siden den vil gå tom for minne før CPU-ytelsen blir begrensende. Egne erfaringer: Under arrangerering av LAN kjørte vi opp en dual XP1900+ med en gigg minne. På den kjørte 4 CS-servere, 1 Q3-server og en BF1924-server. Hver CS-server tok 100-150MB minne med et rimelig antall brukere. Q3'n tok vel 100 MB den også. Ingen av disse 5-serverne, samt Windows 2000 og leeching og alt annet LAN-"arbeid" gikk på CPU0. CPU-forbruket på CPU0 var ikke over 30% selv under game-compoer. På CPU1 gikk BF1942 alene og brukte ca 80% CPU selv når ingen brukere var logga på. Noe er alvorlig galt med BF1942-server software'n. 80% CPU når ingen brukere er på, mååå jo være feil. Men det som begrenset oss var faktisk den ene gigabyte'n med ram som var i boksen. Kunne godt ha kjørt en single P3 og fått samme resultatet (om vi ser bort fra BF1942). Mine råd; -- Om du skal ha dual, så kan du godt gå for et b-vare dual AMD-kort (PSData har et til 1500,-), 2x Duron 1300Mhz (disse kan ekstremt enkelt moddes til DuronMP og så mye ram du kunne tenke deg. Med dagens minnepriser kan du jo starte med 512MB ... eller kanskje 1024 med en gang (bør velge Reg./ECC-minne, siden dette gir bedre oppgraderingsmuligheter i framtiden) 2x Duron holder i lange bananer. Minne, nettverk, antall brukere etc vil begrense lenge før CPUene gjør det. -- Om du skal gå for single; billig AMD XP eller kanskje en P4-C 2,4Ghz og så mye ram du bare kan få henda på Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Skal du kjøpe nå så burde du gå for p4 men 800 mhz fsb de har også HT jeg har en p4 på 2.8 ghz og når jeg var på dataparty så spilte vi 64 spillere på bf1942 men jeg spillte samtidi på den helt unten hakking og div andre problemer. men det beste ville ha vert en amd sin 64bit cpu IKKE en xp de er når det gjeller spill servere. men amd 64 er jo dyr da og amd mp er heller ikke noe bra. en venn av meg har 2x amd 2200mp og de funker ikke så bra de klarte fint bf 1942 med 64 spillere mens hvis han begynnte og spille på den så hakket det som f... han hadde samme grafikkort og like mye ram som meg. Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Har forstått at mye minne er tingen ja. Har 1Gb i den jeg har nå og jeg har ikke noe problemer med den med to servere. Tenkte kanskje at nyere spill var noe mer CPU krevende enn Spearhead som begynner å bli litt gammelt nå. Når det gjelder nettverk så er ikke båndbredde noe problem, det har jeg nok av (om det er mulig da ) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg har brukt min "gamer" maskin til server (dedikert BF1942, 64 player) ved anledninger, det tar skjelden ikke mer enn 30% av min maskin (3.3GHz, HT) og da har jeg har ingen problemer med å f.eks spille BF ved siden av og bruke maskina til kopiering etc. Skal du ha en billig server så ville jeg ikke nølt med å få for en P4, men dersom du har noen tusen ekstra så er en dual kult. Jeg ville ikke gått for noen dual Duron løsning, to svake CPU'er er en dårlig erstattning for en sterk (som *kan* multitaske) Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 apropos: hva vil dere anbefale som minimum båndbredde for å kjøre en gameserver? Litt n00b på det å sette opp gameservere.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ville valgt gigabit dersom dere har det tilgjengelig, 100mbit gjør stadig jobben, men dersom du ønsker å kunne dele installasjonsfiler, CS-updater etc på samme server'n så vil 100mbit servere bli veldig sensitive (= 100-300 i ping med en gang du kopierer noen megg). Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Skal du kjøpe nå så burde du gå for p4 men 800 mhz fsb de har også HT jeg har en p4 på 2.8 ghz og når jeg var på dataparty så spilte vi 64 spillere på bf1942 men jeg spillte samtidi på den helt unten hakking og div andre problemer. men det beste ville ha vert en amd sin 64bit cpu IKKE en xp de er når det gjeller spill servere. men amd 64 er jo dyr da og amd mp er heller ikke noe bra. en venn av meg har 2x amd 2200mp og de funker ikke så bra de klarte fint bf 1942 med 64 spillere mens hvis han begynnte og spille på den så hakket det som f... han hadde samme grafikkort og like mye ram som meg. Man spiller ikke på en game-server ! Ekke rart det hakker som man med ljåen da, siden ditt spill alene bruker mesteparten av resursene i maskinen. Når du spiller, så må jo maskinen regne ut masse grafikk og dritt ... det slipper den når den står som dedicated server. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ville valgt gigabit dersom dere har det tilgjengelig, 100mbit gjør stadig jobben, men dersom du ønsker å kunne dele installasjonsfiler, CS-updater etc på samme server'n så vil 100mbit servere bli veldig sensitive (= 100-300 i ping med en gang du kopierer noen megg). Hehe.. Jaja, på lan er det greit. Jeg mente online.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Online er 100mbit nettverkskort flust, at dere får mer enn 100mbit båndbredde til server'n er vel ikke så sannsynlig. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Online er 100mbit nettverkskort flust, at dere får mer enn 100mbit båndbredde til server'n er vel ikke så sannsynlig. ehh. Nei såpass skjønner jeg. Det jeg spør om er hvor bra linje man bør ha for å kunne ha en ok spillserver. Jeg mener ikke lan men I N T E R N E T T - linje.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ok Har du noen god ide om hvor mange game-servere du skal kjøre, hvor mange playere som skal spille og hvilken spill det er snakk om. Snakker du om Call of Duty og Spearhead (som Ronin gjorde?) Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Ok Har du noen god ide om hvor mange game-servere du skal kjøre, hvor mange playere som skal spille og hvilken spill det er snakk om. Snakker du om Call of Duty og Spearhead (som Ronin gjorde?) Tenkte i utgangspunktet på 1 Enemy Territory-server. Med 16 player-max eller noe sånt. Bare leker med tanken egentlig, ville bare høre om noen hadde noen erfaringer.. Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Ok Har du noen god ide om hvor mange game-servere du skal kjøre, hvor mange playere som skal spille og hvilken spill det er snakk om. Snakker du om Call of Duty og Spearhead (som Ronin gjorde?) Tenkte i utgangspunktet på 1 Enemy Territory-server. Med 16 player-max eller noe sånt. Bare leker med tanken egentlig, ville bare høre om noen hadde noen erfaringer.. Med en Spearhead server med 24 stk pålogget så er upload ca på 100-120kbit/s, så har du noe å gå etter. Kommer sikkert ann på hva man setter maxrate til her tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå