Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Temporomandibular joint disorder

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hva heter dette på norsk?

Smertene mine var ekstra ille i dag, og det gjorde... vondt å spise.Smerte i venstre kjeveledd, med klikkelyder og litt øresus... Googlet derfor jaw joint pain, og kom borti flere sider som beskrev TMJD, og dette kjenner jeg meg så alt for godt igjen i.

Fra symtomlisten på wikipedia så har jeg utpekt de jeg kjenner meg igjen i med fet skrift.

Blinking

Biting or chewing difficulty or discomfort

Clicking, popping, or grating sound when opening or closing the mouth

Dull, aching pain in the face

Earache (particularly in the morning)

Headache (particularly in the morning)

Hearing loss

Migraine (particularly in the morning)

Jaw pain or tenderness of the jaw

Reduced ability to open or close the mouth

Tinnitus

Neck and shoulder pain

Dizziness

Jeg har hatt tannregulering. Den ble ikke helt vellykket, siden jeg har flere tenner enn jeg har plass til. Kan bittet mitt ha blitt "feil" etter dette og på det vis forårsake slike problemer nå, årevis etter at jeg hadde regulering?

Hvor går jeg hen med dette problemet? Kan fastlegen være et fornuftig sted å starte?

Kan det være sammenheng mellom dette, og hovne lymfeknuter under kjeven? Anonym poster: 2bff0834f8a83e5ae892353b07d034b5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva heter dette på norsk?

Smertene mine var ekstra ille i dag, og det gjorde... vondt å spise.Smerte i venstre kjeveledd, med klikkelyder og litt øresus... Googlet derfor jaw joint pain, og kom borti flere sider som beskrev TMJD, og dette kjenner jeg meg så alt for godt igjen i.

Fra symtomlisten på wikipedia så har jeg utpekt de jeg kjenner meg igjen i med fet skrift.

Blinking

Biting or chewing difficulty or discomfort

Clicking, popping, or grating sound when opening or closing the mouth

Dull, aching pain in the face

Earache (particularly in the morning)

Headache (particularly in the morning)

Hearing loss

Migraine (particularly in the morning)

Jaw pain or tenderness of the jaw

Reduced ability to open or close the mouth

Tinnitus

Neck and shoulder pain

Dizziness

Jeg har hatt tannregulering. Den ble ikke helt vellykket, siden jeg har flere tenner enn jeg har plass til. Kan bittet mitt ha blitt "feil" etter dette og på det vis forårsake slike problemer nå, årevis etter at jeg hadde regulering?

Hvor går jeg hen med dette problemet? Kan fastlegen være et fornuftig sted å starte?

Kan det være sammenheng mellom dette, og hovne lymfeknuter under kjeven? Anonym poster: 2bff0834f8a83e5ae892353b07d034b5

Hei,

Tilstanden heter temporomandibulær dysfunksjon (TMD) på norsk. Det er akseptert at tannproblemer, slike som du nevner, kan bidra til utviklingen av dette, og jeg tror en god plass å starte vil være hos allmennlegen, som kan undersøke raskt, og henvise dersom dette trengs. Vedkommende vil også kunne kartlegge hvor problemet sannsynligvis ligger, og på den måten henvise til riktig spesialist. Jeg kan ikke se at det skulle være sammenheng mellom TMD og hovne lymfeknuter under kjeven. Disse kan man imidlertid få av helt banale infeksjoner (som forkjølelse). God bedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...