Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilsøking når ingen strøm

Anbefalte innlegg

Hei!

Det ser ut som om min PC har tatt kvelden. Beskrivelse følger:

1 Normal oppstart, men USB fungerer ikke når WIN7 lastes. Den fungerer derimot i BIOS og "DOS" miljøet før innloggingsskjerm til windows. Safe mode etc har ingen virkning. PC ubrukelig da kun USB keyboard og mus..:(

2 Jeg avslutter og slår av strøm, trekker ut kontakten og venter flere sekunder. (anbefalt på nett..). En summing fra Powersupply varer mange sekunder. Endelig slår jeg på, men da er det ikke strøm på noen komponenter. Ingen reaksjon.

Jeg lurer på om Powersupply eller Hovedkortet er ødelagt, men vet ikke hvordan man kan teste for dette uten annen PC. Har dere noen tips, evn vet andre årsaker som kan skape dette problemet?

Her er specca fra Komplett.

XFX Black Edition 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Silver, Modular, 2x 6pin PCI

Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 230mm Si

Gigabyte GA-X58A-UD5, X58

Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-

Intel Core? i7 Quad Processor i7-930

Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w

Corsair SSD Reactor Series 2,5" 120GB

SATA2, 250MB/170MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5"

Sapphire HD6870

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB

Win 7 64bit home edt.

Vennlig hilsen

Jens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Strømforyningen er kanskje den komponenten som er mest utsatt for feil.

Den kan testes på flere måter, man begynner med 'manuell start / jumpstart'. http://www.hardware....ntakter/39078/3

Så kan man måle med multimeter om spenningene er tilstede.

Neste er å måle spenningene med belastning.

Takk. Fikk endelig testet PSU, og den ser ut til å virke. Ihvertfall startet viften. Så da er feilen kanskje HK? Hvordan kan jeg teste eller sannsynliggjøre at HK er defekt før jeg sender den inn som garantisak? Eller kan jeg nå konstantere at HK er defekt når den ikke reagerer (lys etc) når koblet til en fungerende PSU?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Hallo!

Ja, det er mulig at bryteren på pwr kan være sliten. Jeg hadde en blue storm power, og der fikk jeg en dag noe liknende, dvs om jeg slo på, så skjedde intet. Men om jeg lot tiden gå, la oss si 15 sekunder, så begynte plutselig hk å lyse opp i stb, slik det vanligvis gjør. Men i tillegg var det en tikking et par tre ganger, og så startet den opp selv, gitt. :)

Jeg byttet ut poweret og alt var i skjønneste orden igjen. Det var altså bryteren som sitter like ved kabelinntaket. MAIN SWITCH som dem sier i unaiten. Jeg tok bort den blåë vippa som er hengslet i plast ører. Koplet manuelt og da startet pcen som den skulle. Så egentlig kunne jeg bare sette på en ny bryter, så hadde alt fungert ok. Men nå har jeg i det minste et pwr i resverve- :) Det pleier å bli litt lysbue på disse bryterne, slik at det blir sot på de- og dermed dårlig kontakt. Disse bryterne legger ut og inn begge lederne.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Har du ikke multimeter?

Du kan vel regne med at PSU fungerer om den starter.

Har du ikke mulighet til å låne en PSU eller teste din PSU hos en venn ol så må du vel logge inn på komplett og trykke retur på HK.

God idé. Jeg kan få tak i multimeter. Da tester jeg alle utganger mot standard spenning ihht 24-pin skjemaet?

Er det slik at PSU viften starter når den testes med jumpstart, men ikke når den kobles til HK? Isåfall er det mulig å mistenke HK.

Men bare det at PSU viften starter betyr ikke at PSU fungerer.

Ja, vifta går ikke når koblet til HK.

Bruker: power-bryteren er nok ikke slitt, men jeg lar PSU stå på en stund nå for å sjekke det. Dette med blå ører forsto jeg dog ikke :)

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg funnet feilen. Det er en USB-kabel fra chassiet som når den er plugget inn resulterer i ingen strøm på systemet. Jeg må anta det er noen form for kortslutning? Greit det ikke var noe mer alvorlig. Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...