Jajakanskjedet Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Hei! Tenker å få meg en firebent venn med på rypejakt, og jeg lurer på om det kun er de klassiske setter hundene osv som kan brukes til jakt? Er det helt umulig å trene opp hvilken som helst hund til å gjøre oppgavene til feks en setter? Har nemnlig to shetland sheepdog i husstanden nå, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke skal kunne lære en av dem å søke etter fugl. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Sats på jakthund av et eller annet slag. Mange hunder kan ha driv i seg, og angripe byttet (som jakthunder ikke skal?). Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Peiling og peiling .. altså; Mulig? Ja. Enkelt? Neppe. Man kan lære en hund det mest utrolige, så gjelder også for jakt. Men det er forskjeller på dem, både på raser og ikke minst på individer. Det kan nok tenkes du skal få jobbe hardt for å få en Shetland Sheepdog til å jakte som en setter, men det ville vært dumt å si at det er umulig å få til. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Enig, regner med det er mulig om jeg jobber en god del med det. Dere hvet ikke tilfeldigvis hvordan det fungerer med å få dem godkjent til bruk for jakt? Eller, må man det? mener jeg har hørt om noe sånt.. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Ville hørt med NJFF jeg! Er det noen som vet så er det vel de! Selv pratet jeg med en jegerforening for jenter når jeg var på firluftsmessa i lillestrøm. De hadde selv bare fuglehunder, men så ikke noe galt i at andre raser skulle kunne fungere som det, selv om de sa den neppe ville fungere helt optimalt og at det ville være mye trening! Rasen min har ikke noe fuglejakt i seg som er kjent, men det er en allsidig rase med gjeting, selskap og trekk, men går vi på tur og det fyker opp en fugl foran oss på stien må jeg holde han godt igjen for ellers ville han "jagd" den til den var ute av synet! Vi har også møtt på jegere langs stien og min fattet fort greia når den hunden løp etter fuglen, på neste skudd tok da min gærning sats og heiv seg etter fugl! Heldigvis er han ikke fan av vann og det var såklart ender som ble skutt der. På andre siden har jeg møtt fuglehunder som ikke kunne brydd seg mindre om verken fugl, jakt eller våpen Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Hunden min er også veldig glad i å løpe etter diverse fugler ^^ Noe jeg ser på som en stor utfordring er å lære hunden å søke opp fulene og markere dem. Kan faktisk ikke se for meg hvordan jeg kan lære henne det :S Hvordan kan jeg kontakte njff? Ser ingenting på nettsidene deres... Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Fant ikke oversikten over lokalforeninger, men kan sikkert bare sende en mail til NJFF hovedkontoret og spørre der http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=64948 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 31. august 2012 Forfatter Del Skrevet 31. august 2012 Takker ! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Først vil jeg si, at du hadde nok fått raskere og flere svar, hvis denne tråden hadde ligget under "Jakt og fiske! Kanskje redaksjonen kan flytte tråden. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Som svar på tråden, så får du nok ikke en Shetland sheepdog, eller en hund fra hvilken som helst hunderase, til å jakte som en Setter, eller andre "Stående fuglehunder"! Ønsker du å begynne med fuglejakt, da spessielt rypejakt, er det lettest med en en "Stående fuglehund" og dem er det mange forskjellige raser av. En av egenskapene vi søker i en fuglehund, er at den tar "stand". Dvs. når hunden får en god luktstråle fra fuglen, "fryser" hunden til som en statue og hodet peker mot fuglen. På engelsk kalles det "to point", oversatt til norsk "å peke". Denne egenskapen har ikke andre hunderaser. Og det er flere andre egenskaper hos Stående fuglehunder, som vi fuglejegere er avhenigig av og som du sjelden finner i andre hunderaser. Kan nevne en egenskap, som du sjelden finner hos "vanlige hunder" og det er et stort selvstendig søk, men likevell i kontakt med jeger. På et åpent fjellterreng bør en god stående fuglehund avsøke min. 4 hundre meter ut til begge sider for jegeren, og helst ennå lengere ut til sidene. Hvis en ikke driver med jaktprøver i tillegg til jakt, kan dette søket begrenses noe, med rett trening. Men skal vi kunne bruke stående fuglehunder, er vi avhengige av at de har nødvendig dressur, ellers kan de begynne å jakte for seg selv og ikke for "flokken" sin. Alle hunder har et mer eller mindre jaktinnstinkt og kan jage etter småfugl, katter, sykkler/biler, m.m. Men på tur, er de gjerne bare noen få meter fra eieren og ikke ute i et jaktsøk. Din hund og andre fårehunder, har mer gjeter- og vaktinnstinkt, enn jaktinnstinkt. En "vanlig" hund kan du med minimal dressur, få til å gå forran deg i kobbel uten å dra. Slikt er nesten umulig med en heit jakthund, den vil frem og ut i jaktsøk. Men er den godt dressert kan den gå "på plass"/fot, eller bak, i eller uten kobbel. En god jakthund, vil heller ikke frivillig, gå sammen med deg (i nærheten av) på tur. Jaktinnstinktet, er like stort som kjønnsdriften og noen ganger større! Og det er en av grunnene til, at med rett hund, rett trening og rett for går disse hundene 8 - 10 timer om dagen, i fullt jaktsøk. Det er da normalt i full gallopp (35 - 50 km/t) og de roer kun ned ved godlukt og bråstopper ved "stand". Andre hundraser (ikke jakthunder) har ikke en slik "drive". Det finnes andre fuglehunder, som "Støtende fuglehunder". Bl.a. Spaniel rasene. Og noen raser, som er brukt mer som apporterende jakthunder. Dvs. jobben deres er da først og fremst, å apportere skutt vilt. Bl.a. Rettriver rasene. Vanlige hunder med litt jaktinnstnikt, kan ofte brukes som støtende jakthunder. Men de hundene må ikke jage opp viltet, uten at du er der og da innenfor skuddhold. (Dette kan fungere greit også på din hund) Men da blir søksbredden bare ca. 20 meter til hver side. Og ikke mange hundre meter. I åpent høyfjells terreng, kan en god stående fuglehund avsøke en bredde på 6oo til 1500 meter. Og det blir vel noe forskjell. Så jeg anbefaler deg, å kjøpe en Stående fuglehund! Men rasene har noe forskjellige egenskaper og da bør du se etter en rase som passer deg, ditt friluftsliv og din form for jakt. Og ikke velg jakthund, ut fra utseendet! Gennerelt så er de engelske hundene fuglespessalister og de kontinale hundene mye mer allsidige. På godt og vondt. Ofte er også de kontinale, noe mer stridige. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Sats på jakthund av et eller annet slag. Mange hunder kan ha driv i seg, og angripe byttet (som jakthunder ikke skal?). Få "vanlige" hunder, har et drepeinstinkt. De bare løper etter og jager viltet opp/bort. Jakthunder ønsker å "ta" viltet og drepe det! Når det gjelder Stående fuglehunder, så er kun ved riktig dressur, at de jakter "i flokk" og venter på flokken, dvs. jegeren. Min hund dreper alt han får tak i, enten det er fugl, kanniner, katter, hare, rev, grevling. Den den vil også forsøke å drepe rådyr og rein. Sau er heller ikke trygg, uten "sauedressur". Så, jakthunder ønsker selv å derpe! Det er kun vår dressur og vårt hundehold, som hindrer dette. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Det er hunder også er det jakthunder. Renrasede jakthunder har en stor fordel da de har et sterkt innstinkt, mens skjødehunder nok kan læres til litt av hvert men jaktinnstinkt er ikke et tricks så jeg er tvilsom til at det kan læres. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 (endret) *pointer* - Denne egenskapen har ikke andre hunderaser. Mnjaa... men det bør til en viss grad kunne trenes inn. Kan nevne en egenskap, som du sjelden finner hos "vanlige hunder" og det er et stort selvstendig søk, men likevell i kontakt med jeger. På et åpent fjellterreng bør en god stående fuglehund avsøke min. 4 hundre meter ut til begge sider for jegeren, og helst ennå lengere ut til sidene. Igjen - trenbart. Din hund og andre fårehunder, har mer gjeter- og vaktinnstinkt, enn jaktinnstinkt. Dette er litt overforenklet. Gjeting er for en stor del jakt. Nesten all atferd hos hund, fra gjeting til søk og vokting, har elementer av jakt i seg. Å si at en hund har mer "gjeter" enn "jakt"instinkt blir litt for enkelt all den tid "jakt" nesten omfatter absolutt alt bikkja foretar seg. En shetland sheepdog har mer enn nok av jaktinstinkt i seg, det er bare ikke like lett å få utnytta på en god måte, som feks hos en vorsteh. En "vanlig" hund kan du med minimal dressur, få til å gå forran deg i kobbel uten å dra. Slikt er nesten umulig med en heit jakthund, den vil frem og ut i jaktsøk. Men er den godt dressert kan den gå "på plass"/fot, eller bak, i eller uten kobbel. Nesten umulig er å ta litt hardt i. Vanskelig ja, men langt fra umulig. Samtidig et godt poeng dette, siden det stikk motsatte vil gjelde for en typisk gjeterhund; Det vil være relativt enkelt å få den til å følge deg på tur i fjellet, men det er også fint mulig å få denne til å søke vidt og bredt - med riktig trening. Ikke enkelt, men mulig. Og langt fra umulig. Men rasene har noe forskjellige egenskaper og da bør du se etter en rase som passer deg, ditt friluftsliv og din form for jakt. Og ikke velg jakthund, ut fra utseendet! Gode råd her, det skal du ha. Spørsmålet er dog ikke hvilken jakthund han skal skaffe seg, men om de hundene han har kan egne seg til et hjelpemiddel i jakta. Det mener jeg er relativt enkelt å svare ja på. Men da er det også verdt å ta med at jeg ikke på noen måte tror det er lett å få til - bare absolutt fullt mulig om man jobber godt og vet hva man driver med. Det er hunder også er det jakthunder. Renrasede jakthunder har en stor fordel da de har et sterkt innstinkt, mens skjødehunder nok kan læres til litt av hvert men jaktinnstinkt er ikke et tricks så jeg er tvilsom til at det kan læres. Nei, du har selvfølgelig rett - jaktinstinkt er ikke et triks. Men så er også jakt noe (som nevnt over her) som ligger tjukt utenpå det aller meste enhver hund foretar seg. Jeg vil gå så langt som å si at nesten enhver frisk hund bør kunne fungere som et godt hjelpemiddel i høstjakta, om man trener dem riktig. Vi kan snu på flisa, og si at jakthundrasene er avla slik at en del atferd er så fremtredende at jegerne slipper billig unna med lite trening for å få et godt hjelpemiddel i jakta. Instinktene er i prinsippet de samme og like "kraftige" hos alle hunderaser, selektiv avl har ikke endret instinktene, bare atferden, fysikken og tildels "mentaliteten" (motivasjon til å utføre forskjellige typer atferd) til de enkelte slik at noen egner seg bedre til enkelte ting - som rypejakt eller sauegjeting. Men det ene utelukker på ingen måte det andre her. EDIT Kom på jeg leste en interessant artikkel i National Geographic for en stund siden, som kan være interessant i denne sammenhengen også. Har lastet den opp her i pdf. Blir det for kjedelig, anbefaler jeg å hoppe rett til illustrasjonen på side 6. Finn Border Collie i lista der (BC er en av våre mest brukte gjeterhunder) og fortell meg at det ikke finnes jakt i disse.. Endret 2. september 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 jonlem! Tror ikke du burde uttale deg om jakthunder og jaktlyst! Dette har du ikke noe "peling" på. Å blande i sammen "en rest av jaktlyst" (som er i de fleste hunder), med virkelig jaktlyst, er tull! En vanlig hund, som "dasser" rundt deg på tur, kan nok jage opp en småfugl 10 meter unna deg. Løpe noen meter etter ei katte, for å jage den bort. Og får de et klor på snuten, så hyler de og løper tilbake til eieren. Dette er lite jaktlyst! En harehund, kan løpe i stror fart, etter en hare i timer. Mister den sporet og er på vei tilbae til eieren finner den et nytt spor og fortsetter å jage. Slik kan den holde på i dager og blir ofte funnet igjen, i nabobygda. Det er jaktlyst. En høyfjellshund søker (i åpent terreng) gjerne fra 400 - 800 m, til hver side for jegeren og den "går" normalt i gallopp (40 - 60 km/t). Kun ved luktstråler roer den ned og eventuellt "stand" stopper den. Slik går en jakthund hele dager (8 - 10 t), dag ut og dag inn. Dette er jaktlyst! Når en bl.a. Vorsteh, som bl.a. er en hund som er egnet for flere typer jakt (bl.a. "hårvilt, som hare, kannin, revjakt,m.m.), løper etter ei katte, så er det for å drepe! Får den et klor av ei katte, så blir den ennå mer oppsatt av å drepe katter i ettertid. Det er jaktlyst! Og den er like heit, på fugl. Å blande i sammen "rester" av jaktlyst, som er i vanlige hunder og jaktlysten som er i gode jakthunder, er tull og viser hvor lite du vet om forskjellen på hundene. Jaktlysten hos en heit jakthund, er større en kjønnsdriften, hvis det sier deg noe. Å diskutere dette vidre med deg, gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 jonlem! Tror ikke du burde uttale deg om jakthunder og jaktlyst! Dette har du ikke noe "peling" på. En dristig påstand, det der. Hvorfor tror du det er slik? Baserer du det på at du virkelig har peiling, eller bare det at vi har forskjellig syn på hvordan disse dyrene er skrudd sammen? Jeg vet ikke jeg, men universitetsutdannelse på dyrs atferd og biologi, mange års erfaring med både egne hunder og andres hunder gjennom instruktørarbeid, og ørten hyllemeter med vitenskapelig litteratur på området føler jeg at bør kvalifisere til en viss "peiling". Hva baserer egentlig du din "peiling" på? Jeg er så freidig at jeg gjetter, men her må du selvfølgelig få arrestere meg; Noen års erfaring med egne hunder, 2-4 i utgangspunktet misforståtte fillebikkjer samt det akk, så traurige gnålet fra Nordenstam og Steen i bakhodet. Å blande i sammen "en rest av jaktlyst" (som er i de fleste hunder), med virkelig jaktlyst, er tull! En vanlig hund, som "dasser" rundt deg på tur, kan nok jage opp en småfugl 10 meter unna deg. Løpe noen meter etter ei katte, for å jage den bort. Og får de et klor på snuten, så hyler de og løper tilbake til eieren. Dette er lite jaktlyst! En harehund, kan løpe i stror fart, etter en hare i timer. Mister den sporet og er på vei tilbae til eieren finner den et nytt spor og fortsetter å jage. Slik kan den holde på i dager og blir ofte funnet igjen, i nabobygda. Det er jaktlyst. Nja og tja. Det du snakker om her, er hva hundene vil kunne finne på å gjøre uten trening. Det har med avl å gjøre, hvilken atferd de er mest tilbøyelig til å ty til i gitte situasjoner. Og du har helt rett, jaktavla bikkjer vil selvfølgelig ha lettere for å løpe etter haren, enn veldig mange andre hunder. Forskjellen ligger i at du ikke behøver å trene harehunden til det, slik du ville måttet gjøre med de fleste andre hunder. Men du kan altså helt fint trene en nesten hvilken som helst hund til det aller meste. Det er selvfølgelig ikke dermed sagt at en gjeterhund vil kunne fungere like bra i harejakta som en støver, men det bør til en viss grad være mulig å få til. For å bruke border collien som eksempel, så har den også en veldig utholdenhet og det kan være en utrolig skarp hund. Og lettlært, ikke minst. Å trene en slik til å løpe i fjellet noen dager bør ikke by på problemer, da de i utgangspunktet er avlet slik at de skal tåle noen dagers arbeid. En høyfjellshund søker (i åpent terreng) gjerne fra 400 - 800 m, til hver side for jegeren og den "går" normalt i gallopp (40 - 60 km/t). Kun ved luktstråler roer den ned og eventuellt "stand" stopper den. Slik går en jakthund hele dager (8 - 10 t), dag ut og dag inn. Dette er jaktlyst! Arbeidslyst og utholdenhet, vil jeg heller kalle det, og det er noe du kan finne hos de fleste brukshundraser - om ikke alle. Igjen er det et spørsmål om riktig trening. Fordelen du får ved å gå for en jaktavla hund, er at du slipper billigere unna i treninga av akkurat denne aktiviteten. Så får man utfordringer igjen på andre fronter, men det er prisen å betale. Å diskutere dette vidre med deg, gidder jeg ikke. Det er heller ingen som tvinger deg. Men har du ikke mer å fare med, så må det jo bare være sånn. Men det er interessant, dette du skriver om "rester av jaktlyst". Det forteller meg at du blander gener/instinkt og utpreget atferd. En Chihuahuas gener kommer i all hovedsak fra jakthundraser, men er ikke særlig mye brukt i jakt. Hva forteller det oss egentlig? Det betyr i alle fall ikke at den kun har "rester av jaktlyst" i seg. Det det derimot tyder på, er at den rasen er avlet slik at den ikke lenger har et stort reportoar av lett tilgjengelig jaktatferd - slik en vorsteh har. Det igjen betyr ikke på noen måte at den ikke "har det i seg". Det er der, genene og instinktene er der, de er bare ikke like utpregede hos alle raser. Når det er sagt, så bør det vel også nevnes at chihuahuaen kanskje er en av de mest misforståtte hundene noensinne, men det er en annen sak.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå