IkKe123 Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Jeg forstår ikke oppgave b og c.. hva skal jeg på oppgave b? skal jeg tegne en tangent og så lese av stigningstallet eller kan jeg regne meg fra ved formelen for momentanfart? (jeg har jo ikke fått noe funksjon bare bildet som er lastet opp) oppgave d har jeg ikke peiling på, trenger virkelig hjelp! b)finn farten (momentanfarten) ved tidspunktene 2,0 og 8,0s. c) finn gjennomsnittsfarten fra 0 til 10 s. svar: s/t = 37/10 = 3,7 m/s. d) ved hvilket tidspunkt er momentanfarten like stor som gjennomsnittsfarten i oppgave c? Tusen takk! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) I og med at du bare har grafen må du tegne en tangent, ja. For å finne d) tegner du inn linjen for gjennomsnittsfarten og så skyver du linjalen mens du holder den i samme vinkel til du finner der den tangerer grafen. Endret 26. august 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 26. august 2012 Forfatter Del Skrevet 26. august 2012 I og med at du bare har grafen må du tegne en tangent, ja. For å finne d) tegner du inn linjen for gjennomsnittsfarten og så skyver du linjalen mens du holder den i samme vinkel til du finner der den tangerer grafen. oja, forsto nå.. men hvordan kan jeg regne oppgave d med matematikk ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Hvis du ikke har funksjonen kan du ikke det. Hvis du har funksjonen deriverer du den. Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 26. august 2012 Forfatter Del Skrevet 26. august 2012 Hvis du ikke har funksjonen kan du ikke det. Hvis du har funksjonen deriverer du den. ok, fikk svar nå.. tusen takk Lenke til kommentar
sabalaba Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 hvordan løser man egentlig b? jeg får den ikke til??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå