Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere laptop - Asus N55SF

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle formatere min Asus N55SF ettersom jeg har hatt et par-tre småproblemer med maskinen.

• Når jeg åpner min datamaskin, mine bilder, mine dokumenter, mine nedlastninger osv. kommer det opp "Windows utforsker har sluttet å virke".
  • Jeg lastet ned en piratkopi av photoshop, fordi jeg skulle prøve trialen og ikke fant andre plasser jeg kunne laste det ned fra, nå får jeg ikke avinstallert programmet
  • Enkelte programmer "forsvinner" helt uten videre. Dette gjelder blant annet Google Chrome, som jeg heller ikke fikk avinstallert, ettersom jeg bare fant deler av programmet, så da sitter jeg med en ufullstendig versjon på datamaskinen + den jeg bruker nå. Det gjelder også mange av steamspillene mine, og mye annet. - Har en idé at det kan skyldes thunderbird sin updates, fordi jeg innbiller meg at de forsvinner noe hver gang jeg oppdaterer thunderbird.
  • Jeg har en rekke programmer på maskinen, som jeg ikke lenger bruker, blant annet Lightroom, Sony Vegas Pro + en del andre programmer.
  • Når jeg legger ned vinduer til f.eks webbrowseren eller noe annet, så ser jeg hele animasjonen - altså jeg ser vinduet sakte minimerer seg og beveger seg ned i hjørnet. Dette er såklart bare en animasjon som tar et par tiendel, men jeg klarer ikke å huske at det har vært slik før.
  • Jeg sitter med windows home premium, men får windows proffessional gjennom jobben.

Finnes helt sikkert enda flere grunner til at jeg ønsker å formatere maskinen min, men iallefall - Finnes det løsninger på problemene mine? Og hva må jeg finne ut/gjøre før jeg formaterer maskinen? Jeg får allerede OSen.

Jeg skjønner at innlegget ble litt rotete, men jeg måtte bare skrive det i all hast før jeg drar. Er tilbake i morgen. Håper at jeg har fått noen fornuftige svar til til da.

Mvh.

Werchio :)

Endret av Werchio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar finnes det nok, men med så mange er det nok enklest å formatere.

Først ville jeg lastet ned nyeste driverene til din PC

http://www.asus.com/Notebooks/Multimedia_Entertainment/N55SF/

Dette er strengt talt ikke nødvendig. Men jeg liker å laste ned setupfilene til programmene jeg bruker, slik at de er klar.

Deretter backup av filer du vil ta vare på, slik som bilder og dokumenter til eksempel.

Dette gjøres ved å bare kopiere dem over til et annet lagringsmedia eller backupprogram som BitReplica

Så er det å formater/reinstallere Windows på nytt, og deretter installere drivere og programmer.

Lenke til kommentar

Jeg har nok de nyeste driverene, iallefall hvis jeg skal tro Asus Live Update. Hva mener du med å laste ned setupfilene? Jeg har kjørt backup ved å bruke windows sin innebygde sikkerhetskopiering.

Hva er "ASUS windows recovery"?

Jeg husker at da jeg formaterte min gamle HP-pc så slet jeg veldig med å finne drivere til nettverkskortet, jeg hadde riktignok ikke driver-platene da, så er det a sannsynelig at diverse viktige drivere ligger på de platene, eller er det bar bloatware som ligger der?

Lenke til kommentar

Alle nyere laptopper leveres med en recovery partisjon som legger inn/tilbake fabrikk instilling (som da den var ny med OEM produsentens , i dette tilfellet ASUS sin OEM windows installasjon).

Da mener jeg ikke windows system backup (imager) eller windows system restore.

Se i manualen under recovery/gjenoppretting .

Alle nyere laptops jeg har sett gir brukren anledning til å "brenne" fabrikk installasjonen til DVDer tilfelle recovery partisjonen skulle gå tapt , ifb med bytte av HDD eller andre årsaker.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Alle nyere laptopper leveres med en recovery partisjon som legger inn/tilbake fabrikk instilling (som da den var ny med OEM produsentens , i dette tilfellet ASUS sin OEM windows installasjon).

Da mener jeg ikke windows system backup (imager) eller windows system restore.

Se i manualen under recovery/gjenoppretting .

Alle nyere laptops jeg har sett gir brukren anledning til å "brenne" fabrikk installasjonen til DVDer tilfelle recovery partisjonen skulle gå tapt , ifb med bytte av HDD eller andre årsaker.

Hver gang jeg skrur på datamaskinen (svært skjeldent) så får jeg tilbud om å brenne det til en DVD eller minnebrikke, har enda ikke kommet så langt at jeg har gjort det, he-he.

Hva vil da ligge på den platen? Er egentlig gira på å bli kvitt bloatware når jeg formaterer pcen.

Lenke til kommentar

Det som vil ligge på den/de DVD platene om den gjenopprettes fra disse er alt som ASUS har lagt med av programmer og "bloatware" . Det som er greia er at det er en gyldig Win 7 m/lisens aktivering for den maskinen , mao godt å ha .

Det skader ikke å "brenne ut" denne gjenopprettingen på DVD. Ingen som sier du MÅ bruke den om du har en annen retail windows å installrere.

Men den dagen du skal selge den eller overlate den til en annen kan du gjenopprette den til original tilstand med originalt OS.

Uønskede programmer kan du avinstallere fra add/remove programs i kontrollpanel. Eventuelt få vekk mesteparten om ikke alt med PC Decrapifier.

http://pcdecrapifier.com/

.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er ikke noe problemer med programmer, men bloatware - F.eks animasjonen som kommer opp når jeg skrur opp og ned lyden.

Eneste problemet med å brenne ut platen er at jeg tror jeg trenger BR-plate for å brenne det ut, mener på å huske at det er derfor jeg ikke har gjort det enda, ettersom jeg bare eier DVDer

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke DVD'er til å brenne ut recovery partisjonen.

For å få en rask og fin maskin kan du gjøre følgende:

Last ned Win 7 herfra: http://heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links

Windows 7 Professional N x86 SP1 U (media refresh) X17-59380.iso

Windows 7 Professional N x64 SP1 U (media refresh) X17-59383.iso

Last ned og installer http://download.cnet.com/Windows-7-USB-DVD-Download-Tool/3000-18513_4-10972600.html

Finn frem en minne penn på 4 Gb el mer. Bruk Windows usb/dvd tool og lag minnepennen oppstartbar med win 7.

Etter det så vil du se at det på minnepennen er ei mappe som heter "sources". I den mappen igjen ligger det masse filer, og en av de heter "ei.cfg". Slett den!

"ei.cfg" er en konfig-fil som bestemmer hvilken versjon av Win 7 som skal installeres. Ved å slette den så vil du under installasjonen kunne velge selv hvilken versjon du vil installere.

Start opp maskinen med minnepennen og velg "Home Premium", eller den versjonen som hører til nøkkelen din Tast etterhvert inn aktiveringsnøkkelen som står på klistremerket under på maskinen.

Det kan hende at du etter endt installasjon må aktivere win 7 manuelt. Tast da bare inn nøkkelen på nytt og prøv igjen.

Går alt etter planen har du en ren Win 7 installasjon aktivert med egen nøkkel, fri for alt unødvendig skrammel fra maskinprodusenten.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...