rogkas Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 De er svært vanlig å fotografere fossefall med lang eksponeringstid slik at vatnet får et softet utseende Dette kan jo ta seg flott og malerisk ut, men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten og jeg synes det ofte kan virke kunstig. Det er din mening, og det er mange som ikke synes det. Hah, du sier at det er mange som ikke syntes det ser kunstig ut med fossefallbilder med lang lukker, photogurl? Hvis mange syntes det ser naturlig ut med lange lukkertider er jeg i så fall en av de få som har hodet mitt på rett plass. For det ser ikke naturlig ut med lange lukkertider. Det ser pent ut i noen tilfeller, men ikke naturlig ut, samme hvordan du ønsker å dreie på det. Hvorfor? Jo, fordi vårt øye har ikke lukkertider på et halvt sekund osv. Det har faktisk ikke noe som heter lukkertid, men vi oppfatter bevegelseslør tilsvarende lukkertider rundt 1/50-60 sekunder. Og derfor vil et bilde av en foss med et halvt sekund lukkertid, eller 10 sekunder for den saks skyld IKKE SE NATURLIG UT. Det er fakta, og ikke subjektiv synsing. Den som mener at det ser naturlig ut har nok derfor en litt merkelig oppfatning av verden rent visuelt sett. Bare tenk å vanskelig det må være å navigere seg rundt i en skog med et halvt sekund lukkertid ekvivalent av det vi oppfatter som bevegelseslør. ...men så er det heller ingen grunn til, og heller ingen (med et mulig unntak for trådstarter) som sier, at et motiv MÅ se "naturlig" ut. Enten det er en foss eller hva som helst annet. Eneste unntaket jeg kan komme på i farta der det stilles krav til "så ekte og naturlig som mulig" må vel være dokumentarisk foto. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Tror du misforstod hele vinklingen min Prøv å lese innlegget mitt på nytt Besides, å skrive at et bilde ikke MÅ se naturlig ut er totalt matnyttig, for det er ikke akkurat noen nyhet på dette forumet Hvertfall ikke for meg da flesteparten av mine bilder ser unaturlige ut Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Tror du misforstod hele vinklingen min... OK... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå