timotei Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 De er svært vanlig å fotografere fossefall med lang eksponeringstid slik at vatnet får et softet utseende Dette kan jo ta seg flott og malerisk ut, men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten og jeg synes det ofte kan virke kunstig. Kunne jo være interessant med en diskusjon om dette. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Det kommer vel helt an på hva fotografen vil oppnå. det er sikkert minst like mange bilder av fosser på kort lukkertid som på lang. Skal du dokumentere en foss er normalen å bruke kort lukkertid som fryser bevegelsen, er du på jakt etter andre uttrykk vil lang lukkertid gi et annet visuelt inntrykk av fossen. Ser ikke helt hvor du vil med tråden, liker du ikke lange lukkertider? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 ..., men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten ....... Problemet med stillbilder er at de aldri kan gjengi bevegelse som du ser den. Bilder av fosser hvor rask lukkertid har frosset vannet ser heller ikke ut som du ser det i virkeligheten. Lang lukkertid er en måte å gi inntrykk av at det er bevegelse i vannet og personlig synes jeg det ser vel så "naturlig" ut som vann som er frosset. Men alt til sin tid, hva som gjør seg best varierer IMO fra bilde til bilde. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Jeg er ingen "Fossefotograf" og har ikke tatt så mange bilder av den typen. Men for meg så finnes det egentlig ingen fasit, alt er subjektivt. Men for meg så spørs det litt hva slags foss du tar bilde av. En foss, eller elv/bekk med lite vannføring synes jeg passer godt til en slørete (lang lukkertid) type bilde. En stor foss med mye vannføring synes jeg blir best med en kortere lukkertid. Noen få eksempler fra en ikke-erfaren fotograf av fosser Her er fossen delt i mange små fall, og for meg så fungerer det med lang lukkertid. (1/2 f/22) Her tviler jeg på at det hadde fungert med lang lukkertid (1/400 f/11) Her hadde det nok heller ikke fungert med lang tid. Tatt en meget sur dag. (1/500 f/8) Edit: hadde skrevet kort tid når jeg mente lang tid på det siste bildet (som ikke ville fungere) Endret 26. august 2012 av polljen Lenke til kommentar
photogurl Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 De er svært vanlig å fotografere fossefall med lang eksponeringstid slik at vatnet får et softet utseende Dette kan jo ta seg flott og malerisk ut, men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten og jeg synes det ofte kan virke kunstig. Det er din mening, og det er mange som ikke synes det. Kunne jo være interessant med en diskusjon om dette. Mmmm, nei...som en annen sa; jeg ser ikke helt poenget med denne tråden. polljen; noen som har vært på Island ser jeg...har selv vært på de to nederste (nederste er Gullfoss, men hva er det den i midten heter igjen?) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Alt opp til lukkertid og hva slags utrykk man er ute etter, det ene er ikke mer feil enn det andre. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 polljen; noen som har vært på Island ser jeg...har selv vært på de to nederste (nederste er Gullfoss, men hva er det den i midten heter igjen?) Bildet i midten er fra Skógafoss. Den siste er som du sier Gullfoss, den første er Seljalandsfoss. Denne er ikke like imponerende, men der er en mulighet til å gå en sti bak fossen, for å få spesiell opplevelse. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Vil vel si at lang lukkertid på disse to bildene absolutt gjorde seg... http://1x.com/photo/...utumn-interlude http://1x.com/photo/...rom-the-volcano (NB: Ikke jeg som har tatt bildene) Endret 26. august 2012 av awesnes Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Vil vel si at lang lukkertid på disse to bildene absolutt gjorde seg... http://1x.com/photo/...utumn-interlude http://1x.com/photo/...rom-the-volcano Det første var helt rått !!! Bare på generell basis, når man først er ute i naturen med kamera og ser en foss, hvis man har mulighet hvorfor i alle dager skal det ene utelukke det andre ? BÅDE OG !! Det er faktisk mitt slagord til alle jeg tar bilder av - "den eller den skjorta/skoa/bh/hettegenser/hettemåke/hatt osv osv ta bilder av alt så ser man etterpå hva som fungerer. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Vil vel si at lang lukkertid på disse to bildene absolutt gjorde seg... http://1x.com/photo/...utumn-interlude http://1x.com/photo/...rom-the-volcano Enig med fo2re, det første er fantastisk vakkert. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Det er selvsagt ikke jeg som har tatt de hvis noen trodde det, burde ha presisert det i innlegget. Fant bare et par eksempler der bruk av lang lukkertid på fosser "gjør" hele bildet. Endret 26. august 2012 av awesnes Lenke til kommentar
photogurl Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 polljen; noen som har vært på Island ser jeg...har selv vært på de to nederste (nederste er Gullfoss, men hva er det den i midten heter igjen?) Bildet i midten er fra Skógafoss. Den siste er som du sier Gullfoss, den første er Seljalandsfoss. Denne er ikke like imponerende, men der er en mulighet til å gå en sti bak fossen, for å få spesiell opplevelse. Jeg kjente faktisk ikke igjen Seljalandsfoss... har jo vært der også! Var på en fin bryllupsseremoni der en gang (får unnskylde det med at det er 7 år siden...). Lenke til kommentar
timotei Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Som jeg skrev i innlegget kan det ta seg flott og malerisk ut med vatn som er softet. Det jeg mente er at jeg synes dette ofte blir overdrevet. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Som jeg skrev i innlegget kan det ta seg flott og malerisk ut med vatn som er softet. Det jeg mente er at jeg synes dette ofte blir overdrevet. ...og det har du rett til å mene. Noe som selvfølgelig gjør at du velger din måte å gjøre denne type fotografering på. Mens andre velger sin måte. That's the beauty...:-) Men når du mener at det bør se ut som i virkeligheten, hvordan ser en foss ut? :-) Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Her er 2 bilder av samme motiv og Hvilket som er best.... Lenke til kommentar
polljen Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Her er 2 bilder av samme motiv http://www.facebook....&type=3 og http://www.facebook....&type=3 Hvilket som er best.... Hvilket som er best? Du belyser hele problemet, det er komplett subjektivt, og det er egentlig bare en løsning når jeg skal ta slike bilder. Løsningen er som fo2re sier (i post #9) og som du viser her: Både og! Jeg er som sagt tidligere ikke noen erfaren fotograf når det gjelder når jeg fotograferer vann (generelt), om det er en foss, en fontene, havet eller en liten bekk så prøver jeg å ta bilder med diverse lukkertider. Av og til så foretrekker jeg resultatene av kort lukkertid, av og til av lang lukkertid. Jeg har som regel flere "keepers" med kort lukkertid, siden jeg er sløv med å ta med meg stativ og dermed blir det litt for ofte bevegelsesuskarphet. Som svar på ditt spørsmål, når det gjelder de to nevnte bildene (er det en rekke fontener ved en foss?) så liker jeg best det med kort lukkertid (1/500). Det er ikke bare vanndråper v vannstråler som gjør det, for meg så er det noe med bakgrunnen (fontenene og elvekant) som fungerer bedre for meg. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) De er svært vanlig å fotografere fossefall med lang eksponeringstid slik at vatnet får et softet utseende Dette kan jo ta seg flott og malerisk ut, men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten og jeg synes det ofte kan virke kunstig. Det er din mening, og det er mange som ikke synes det. Hah, du sier at det er mange som ikke syntes det ser kunstig ut med fossefallbilder med lang lukker, photogurl? Hvis mange syntes det ser naturlig ut med lange lukkertider er jeg i så fall en av de få som har hodet mitt på rett plass. For det ser ikke naturlig ut med lange lukkertider. Det ser pent ut i noen tilfeller, men ikke naturlig ut, samme hvordan du ønsker å dreie på det. Hvorfor? Jo, fordi vårt øye har ikke lukkertider på et halvt sekund osv. Det har faktisk ikke noe som heter lukkertid, men vi oppfatter bevegelseslør tilsvarende lukkertider rundt 1/50-60 sekunder. Og derfor vil et bilde av en foss med et halvt sekund lukkertid, eller 10 sekunder for den saks skyld IKKE SE NATURLIG UT. Det er fakta, og ikke subjektiv synsing. Den som mener at det ser naturlig ut har nok derfor en litt merkelig oppfatning av verden rent visuelt sett. Bare tenk å vanskelig det må være å navigere seg rundt i en skog med et halvt sekund lukkertid ekvivalent av det vi oppfatter som bevegelseslør. Endret 30. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
photogurl Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 De er svært vanlig å fotografere fossefall med lang eksponeringstid slik at vatnet får et softet utseende Dette kan jo ta seg flott og malerisk ut, men det er ikke slik det ser ut i virkeligheten og jeg synes det ofte kan virke kunstig. Det er din mening, og det er mange som ikke synes det. Hah, du sier at det er mange som ikke syntes det ser kunstig ut med fossefallbilder med lang lukker, photogurl? Hvis mange syntes det ser naturlig ut med lange lukkertider er jeg i så fall en av de få som har hodet mitt på rett plass. For det ser ikke naturlig ut med lange lukkertider. Det ser pent ut i noen tilfeller, men ikke naturlig ut, samme hvordan du ønsker å dreie på det. Hvorfor? Jo, fordi vårt øye har ikke lukkertider på et halvt sekund osv. Det har faktisk ikke noe som heter lukkertid, men vi oppfatter bevegelseslør tilsvarende lukkertider rundt 1/50-60 sekunder. Og derfor vil et bilde av en foss med et halvt sekund lukkertid, eller 10 sekunder for den saks skyld IKKE SE NATURLIG UT. Det er fakta, og ikke subjektiv synsing. Den som mener at det ser naturlig ut har nok derfor en litt merkelig oppfatning av verden rent visuelt sett. Bare tenk å vanskelig det må være å navigere seg rundt i en skog med et halvt sekund lukkertid ekvivalent av det vi oppfatter som bevegelseslør. Du vil (kanskje) skjønne det når du blir gammel nok til å drikke...i drita full modus kan du få ganske heftig bevegelsesslør Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Du vil (kanskje) skjønne det når du blir gammel nok til å drikke...i drita full modus kan du få ganske heftig bevegelsesslør Hehehe Ja, du sier noe. Ei er jeg for ung til å drikke, men når jeg er kanakas husker jeg ikke nok til å minnes hvordan mine sanser fungerer Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 (endret) Her er 2 bilder av samme motiv http://www.facebook....&type=3 og http://www.facebook....&type=3 Hvilket som er best.... Hvilket som er best? Du belyser hele problemet, det er komplett subjektivt, og det er egentlig bare en løsning når jeg skal ta slike bilder. Løsningen er som fo2re sier (i post #9) og som du viser her: Både og! ..... Som svar på ditt spørsmål, når det gjelder de to nevnte bildene (er det en rekke fontener ved en foss?) så liker jeg best det med kort lukkertid (1/500). Det er ikke bare vanndråper v vannstråler som gjør det, for meg så er det noe med bakgrunnen (fontenene og elvekant) som fungerer bedre for meg. Motivet er hentet på grense til Sverige (Svensk side), "sukker"-veien til Töcksfors fra Rømskog. Det var et gammelt kraftverk med trerør (Motivet er dessverre borte nå, da trerører er byttet ut med betongrør). Endret 31. august 2012 av JKKLstudio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå