Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ansvaret for et lite barn i helga, men arbeidsgiver på legger meg å jobbe i helga

gotdotnet

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er enn liten familie på 3, kona og jeg har en gutt på snart 2 år. Kona jobber turnus på sykehuset, nattvakt. Hun skal jobbe nattvakt hele helga som kommer. Det betyr at jeg må ta meg av gutten vår hele dagen.. Jeg er alene om å passe på gutten da kona jobber nattvakt, sover om dagen og drar på nattvakt om kvelden, og før hun drar på nattvakt så trenger hun tid på seg til å forberede seg på ny nattvakt

På fredag denne uka så hadde jeg en diskusjon med min arbeidsgiver, han sa at det jeg holdt på med måtte være ferdig til fredag, hvis ikke så måtte jeg arbeide helga. Jeg sa at det kan jeg ikke fordi jeg er skal på passe på gutten vår i hele helga. Så sa jeg også at i følge arbeidsmiljøloven har jeg som er alene om å passe på småbarn fritatt for overtid

Til det sa arbeidsgiver at han er klar over at jeg har rett til det, men sa i tillegg "Du skal slutte å gjemme deg bak paragrafene", Altså arbeidsgiver vil ikke at jeg benytte meg av den retten. Han ble temmelig forbanna når jeg sa at jeg hadde krav på det i henhold til lovverket. Han sa at hvis det er sånn så må jeg finne meg en ny jobb.

Kan arbeidsgiver gi meg sparken på grunnlag om at jeg nekter overtid når jeg er alene om passe små barn?

Har spurt folk jeg kjenner, men ingen andre kan passe på gutten.

For meg er hensynet til vårt barn viktigere enn noe annet, men skal prøve om jeg får jobbet 4 timer (2 timer lørdag, 2 timer søndag) maks i helga som kommer. Kona blir ikke happy da hun ønsker å forberede seg på ny nattvakt når jeg jobber overtid.

Arbeidsgivers holdning gjør at jeg hele dagen etter at jeg kommer hjem fra jobb sliter med vondt i hodet.

Tar i mot tips hva skal gjøre? Kan abeidsgiver bruke dette som oppsigelsesgrunn at jeg nekter overtid pga jeg er ansvarlig for et lite barn? For meg virker det veldig merkelig. Tar også mot tips om plasser jeg kan henvende meg vedrørende dette. Skal ta kontakt med NAV og arbeidstilsynet for å høre om de har noen tips til meg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta kontakt med fagforeningen du er medlem i? Lokal tillitsvalgt er første ledd i rekken av "forsvarere".

Godt spørsmål, men kan ikke det. Hun som er tillitsvalgt er vel det man kort forklart kan si er "ansatt på papiret", og er en av vennene til sjefen.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, men kan ikke det. Hun som er tillitsvalgt er vel det man kort forklart kan si er "ansatt på papiret", og er en av vennene til sjefen.

Øøhhh. Det ligger vel i begrepet tillitsvalgt at man er valgt av medlemmene og ikke utpekt av sjefen, men din lokalforening om det. Ta saken et steg opp og kontakt neste ledd i organisasjonen du er medlem i. Jeg kan vanskelig se at arbeidstilsynet har særlig mye å bidra med så lenge det ikke er en HMS-vernesak, og NAV er heller ikke noe substitutt for fagforening.

Lenke til kommentar
Til det sa arbeidsgiver at han er klar over at jeg har rett til det, men sa i tillegg "Du skal slutte å gjemme deg bak paragrafene", Altså arbeidsgiver vil ikke at jeg benytte meg av den retten. Han ble temmelig forbanna når jeg sa at jeg hadde krav på det i henhold til lovverket. Han sa at hvis det er sånn så må jeg finne meg en ny jobb.

Kan arbeidsgiver gi meg sparken på grunnlag om at jeg nekter overtid når jeg er alene om passe små barn?

Lukter lange veier av usaklig oppsigelse som kan komme til å koste dyrt for arbeidsgiveren.

:)

Lenke til kommentar

Har du problemer med å skaffe barnepass kan dette gå inn under lovens definisjon av "vektige sosiale grunner", altså grunnlag for lovlig nektelse av pålagt overtid.

Aml. §15-7 første ledd innholder følgende bestemmelse:

Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.

Å si opp noen fordi de lovlig nekter å jobbe pålagt overtid vil være et usakelig grunnlag for oppsigelse.

Uansett så er dette nok et tilfelle som burde tas opp av de tillitsvalgte på bedriften. Er du ikke fagorganisert burde du finne deg et forbund du kan stå tilmeldt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...