eiriksen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 CD'er og DVD'er kommer jo til å bli brukt en god stund framover, men minkse vil det ja. Lenke til kommentar
alfern Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det jeg tror er at forbruket av DVD plater kommer til å øke en del i årene framover, mens CD plater kommer til å gå litt ned- Etterhvert når teknologien og ikke minst prisnivået tillater det vil det bli mer vanlig med streaming fra Internett. Andre lagringsmedier vil nok også overta etterhver. Men det er nok mange år igjen før CD/DVD platene forsvinner. Jeg tror heller ikke at videosjappene vil få så mye mer konkurranse de nærmeste årene enn det de har i dag. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Vel, jeg bor på en plass der vi først i de siste par månedene har fått ADSL tilgjengelig, så jeg tror nok det er lenge til DVD'ene og CD'ene forsvinner herfra... Dessuten, det er noe med det å eie noe. Bøker ble brukt som eksempel her, og jeg tror heller jeg vil krølle meg opp i stolen med en god bok på fanget enn en 19" CRT Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Det å ha fysiske ting for å vise fram (f.eks. bøker) har vel med at man ønsker å vise andre hvem man er og som statussymboler. Kan vel være noe sant i det, men jeg tviler på at folk som leser mye bøker har de som statussymbol. Det er vel heller de som ikke leser noe selv som tror det er status med "tunge" titler i hylla. Dessuten, paperbacks er jo geniale å ta med seg når man reiser. De passer i jakkelomma, har minimal startup tid og nesten ubegrenset brukstid. Slipper å lade dem også Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Tvert imot, oss som leser MYE bøker liker å stille dem ut. Da får folk som kommer på besøk inntrykk av at man er litt "above the rest"..selv om det er 95% fantasybøker og horrorbøker. Ei stor boksamling imponerer gjerne litt ekstra hvis den er godt synlig I middelalderen/rennessansen var det jo mote å ha mest mulig bøker, stort sett alle med litt status hadde et lite bibliotek i huset sitt, med haugevis av bøker de sannsynligvis aldri kom til å lese. Men de lot alltid gjestene sine gå inn i biblioteket først, når de fikk besøk. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 27 gb, hvis man skal streame det, noe som bør være målsetningen om folk skal gidde, så tilsvarer det 3.75 MB per sekund på en film på to timer, det man trenger derfor minimum 30 Mbit linje, i praksis ihvertfall 50mbit. Det er ikke gjort i en håndvending å bygge ut det til hele den vestlige verden (vet ikke akkurat hvor mange brukere en satelitt kan betjene), og å legge linjer tar også lang tid, så jeg personlig tror at det tar langt lengre tid enn 2 år før on-demand tar over for dvd. AtW Hvem har vel noensinne påstått at det kun skal gå én film på en slik plate? Grunnen til at en slik plate lages er jo fordi at 7 GB (eller hva det er i dag) per plate blir ganske mange plater hvis man skal ta backup av en 200GB disk. Jeg tror det kommer til å laaaang tid (10-talls år) før man trenger å tenke på så høy kvalitet på media. Spesielt med tanke på de siste års store fremgang i kompresjonsteknologi, noe som sikkert også kommer til å utvikle seg videre i årene som kommer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hvem har vel noensinne påstått at det kun skal gå én film på en slik plate?Grunnen til at en slik plate lages er jo fordi at 7 GB (eller hva det er i dag) per plate blir ganske mange plater hvis man skal ta backup av en 200GB disk. Jeg tror det kommer til å laaaang tid (10-talls år) før man trenger å tenke på så høy kvalitet på media. Spesielt med tanke på de siste års store fremgang i kompresjonsteknologi, noe som sikkert også kommer til å utvikle seg videre i årene som kommer. For det aller første så mener jo personen jeg qouter det: "Tiden tærer på. I dag er det for dårlig lagringskapasitet selv på DVD. Mulig kan 27 G DVD forlenge levetiden for DVD-mediet." (dette er sagt io forbindelse med streaming av filmer, så han mener åpenbart at dvd har for liten lagringsplass for en film) . For det andre så snakker jo de som lanserer blueray-teknologien om det. For det tredje: du tar smertelig feil om du mener at dvd har nok plass til å lagre høykvalitets film, oppløsningen er for lav, og før eller senere må man gjøre noe med at det bare er 24 frames i en film, komprimeringfsteknologien er bra, men ikke så bra. 10 år, kanskje i alleer værste fall, tar tid å skifte om ting på consumer-markedet, men flere titalls år? Neppe. AtW Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Tvert imot, oss som leser MYE bøker liker å stille dem ut. Da får folk som kommer på besøk inntrykk av at man er litt "above the rest"..selv om det er 95% fantasybøker og horrorbøker. Ei stor boksamling imponerer gjerne litt ekstra hvis den er godt synlig I middelalderen/rennessansen var det jo mote å ha mest mulig bøker, stort sett alle med litt status hadde et lite bibliotek i huset sitt, med haugevis av bøker de sannsynligvis aldri kom til å lese. Men de lot alltid gjestene sine gå inn i biblioteket først, når de fikk besøk. ok da. _Jeg_ ser ikke på bøker som ett statussymbol, men jeg har 3 gulv-tak bokhyller fulle av sf/f og må snart skaffe 1 til. Men jeg har dem ikke i hylle for statusen sin skyld. Greit å ha oversikten når folk skal låne noe Nå kan jo de fleste i norge lese, så det at man ikke har bøker går nok på interesse. I middelalderen var det få som kunne lese og enkelte bøker kostet mer enn noen tjente hele livet sitt. Ikke rart det var forbundet med status. Selvsagt er det noen som tror at "klassikere" og "tunge" titler er forbundet med status, men hvor ofte tenker du "wov, for en kul fyr" om en som har ca 20 bøker synlig i hylla, da med tittler som "sult","krig og fred", "Homers Oddesy" ect ect? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå