Gå til innhold

Pentax program A - Hvilken adapter må jeg ha for canon eos ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk nå nylig tak i en Pentax program a kamera med et par objektiver som jeg da ønsker å bruke på canon 550D. Det jeg lurer på er om noen kan linke meg hvilken adapter jeg trenger for å få mounta de objektivene på canon ?

følgende objektiver har jeg

45360.jpg

45358.jpg

45361.jpg

Takumara-A Zoom 1:3.5-4.5 28-80mm

Vivitar 70-300mm 1:4.2-5.8 MC Macro Focusing Zoom

Miranda 50mm 1:2 Lens made in japan

Er det noe bra objektiver ?

Det er det som står på de forskjellige objektivene som følgte med. Alle føles solid og er nesten strøkne, så har lyst å få testa dem på canon. Håper noen kan hjelpe meg :)

update: Nå har je da funnet ut at det er PK mount og er endel på ebay, men jeg lurer på om de objektivene er noe bra ? Jeg finner ingenting av miranda 50mm 1:2

Endret av m4sta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På EF-S kameraer som din 550D finnes det adaptere for Pentax K. Jeg har ikke brukt det så jeg kan ikke anbefale noen spesielle. Linsene du har ser ut til å være ganske rimelige. 28-80 er ikke noen praktisk brennvidde (for de fleste) på et crop-kamera, men 50mm og telezoomen kan du ha nytte av. Ikke forvent fantastisk skarp optikk, men bedre enn å ikke ha dem og et adapter koster ikke stort. Lyssterk 50mm kan f.eks være fin for portretter. Merk at de blir manuell fokus.

Lenke til kommentar

Vil umiddelbart gjette på el cheapo rebrandet standardgreier..

http://www.mirandaca...xons/dixons.htm

Neppe verdt mer enn en hundrings eller to...

Miranda var et kjent selskap som gikk dukken i '78. Etter dette brukte Dixon navnet til å selge rebrandede Cosina-kameraer som "Miranda". Tipper "Miranda"-optikken som ble solgt med disse husene (som dette ser ut til å være) også var el cheapo rebrandet Cosina-optikk.

Og nei - "1:2" betyr ikke "f/1.2" - det betyr "f/2".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...