Gå til innhold

Denne fra Elkjøp (6k) eller selvbygd?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe denne: http://www.elkjop.no...95-dt-sjleq-009

Jeg har ingen erfaring med selvbygging, men utelukker ikke å ta utfordringen hvis det er flere tusen og spare, og hvis de butikkene som selger utstyret legger ved en bra step-by-step guide.

Har egentlig ingen planer om å spille krevende spill, men synes 5-6000 er en grei pris å betale når jeg ca. hvert tredje år kjøper ny pc.

Hvis noe er "galt" med denne pc, i forhold til prisen, hvor mye er det å spare på å bygge et bedre oppsett selv? Hvis du syr sammen et bedre oppsett, må du ekskludere skjerm, mus og tastatur (ikke noe annet jeg kommer på, som skal ekskluderes).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler absolutt å prøve å bygge PC selv. Den PC-en er ikke laget hovedsaklig for spilling, og du kan få en maskin mye bedre egnet til ditt behov ved å bygge selv. I tillegg kan du, når den begynner å prestere dårlig, oppgradere noen deler i stedet for å bytte ut hele greia, noe som du selvfølgelig kommer til å spare penger på i lengden. Men hvis du velger å bygge selv, så anbefaler jeg å se på YouTube for å gjøre alt riktig. Og hvis du støter på noen problemer, så er det bare å spørre oss her :)

Har laget et bra oppsett for deg. Blir litt dyrere, men den har du for en god stund. Vil du ha noe litt billigere, så kan jeg prøve å skru ned litt på noen ting.

post-211104-0-58876700-1345927684_thumb.png

Lenke til kommentar

Hva er det du har tenkt til å bruke PCen til? Ville strengt tatt ha droppet SSDen i en budsjettsmaskin, da dette egentlig ikke er nødvendig. Det finnes også langt billigere RAM-brikker. Har du ingen planer om å kjøre de mest krevende spillende på høye instillinger, så ville jeg har gått for et AMD 7850 over GTX 660. Ellers et greit oppsett fra Moby.

Og ønsker du deg et relativt kraftig kort, så er AMD 7950 bedre enn 660 til omtrent samme pris.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Hva er det du har tenkt til å bruke PCen til? Ville strengt tatt ha droppet SSDen i en budsjettsmaskin, da dette egentlig ikke er nødvendig. Det finnes også langt billigere RAM-brikker. Har du ingen planer om å kjøre de mest krevende spillende på høye instillinger, så ville jeg har gått for et AMD 7850 over GTX 660. Ellers et greit oppsett fra Moby.

Og ønsker du deg et relativt kraftig kort, så er AMD 7950 bedre enn 660 til omtrent samme pris.

Det er veldig billige RAM-brikker. Jeg trykket to ganger, så hvis du ser etter, så er det 2x de brikkene. Prisen for 2x4GB 1600MHz RAM blir altså 390kr, og det er ikke så dyrt :) Og jeg vil ikke akkurat si at 7950 er et bedre kort enn 660Ti økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Takk for alle forslag.

Jeg skal ha ny pc fordi...jeg vil :wee:. Ser bare at de fleste som spør her inne som regel skal spille super bra spill. Det var derfor jeg skrev: "...egentlig ingen planer om å spille krevende spill". Ungene holder på med Minecraft, og det pusler jeg litt med og (morsomt spill), men det er egentlig de eneste konkrete spillplanene jeg har.

Jeg ser her http://www.nvidia.co...buy_now_uk.html at 630 er beregnet for "Everyday Gaming". Vel, det er ikke over mitt planlagte bruk, så hvilke andre oppgaver, utenom spilling, påvirkes av et bedre (dyrere) skjermkort?

Hvis jeg husker riktig, jobber SSD raskere og har ingen bevegelige deler. Det er det eneste jeg husker. Igjen, utenom spilling, hvordan kan en SSD forbedre min pc-opplevelse?

Trenger over 600GB HDD med nåværende data, og dette behovet øker jevnlig, så det er vel mest praktisk med 1TB?

Overklokking vet jeg fint lite om (det samme som turbo på en bil ?), så da trenger jeg vel ikke det?

Lenke til kommentar
Takk for alle forslag.

Jeg skal ha ny pc fordi...jeg vil :wee:. Ser bare at de fleste som spør her inne som regel skal spille super bra spill. Det var derfor jeg skrev: "...egentlig ingen planer om å spille krevende spill". Ungene holder på med Minecraft, og det pusler jeg litt med og (morsomt spill), men det er egentlig de eneste konkrete spillplanene jeg har.

Jeg ser her http://www.nvidia.co...buy_now_uk.html at 630 er beregnet for "Everyday Gaming". Vel, det er ikke over mitt planlagte bruk, så hvilke andre oppgaver, utenom spilling, påvirkes av et bedre (dyrere) skjermkort?

Hvis du ikke skal spille noe mer krevende enn Minecraft, så holder 630 fint. Det er først og fremst bare 3D spill som krever et bra skjermkort.

Hvis jeg husker riktig, jobber SSD raskere og har ingen bevegelige deler. Det er det eneste jeg husker. Igjen, utenom spilling, hvordan kan en SSD forbedre min pc-opplevelse?

Trenger over 600GB HDD med nåværende data, og dette behovet øker jevnlig, så det er vel mest praktisk med 1TB?

SSD er mye raskere og bråker mye mindre. Det er mange videoer på YouTube som viser forskjell på SSD og HDD, og du kommer til å merke tydelig forskjell. Her er en tilfeldig video jeg fant:

Hopp til ca 1:00

Det man ofte gjør er å kjøpe en billig SSD som man har operativsystemet og ofte brukte programmer på, også lagrer man alt av filmer og bilder og sånt på en snurredisk. Selv har jeg 120GB SSD og 1TB HDD, og det har fungert veldig bra :)

Lenke til kommentar

Joda...ser fordelen med SSD. Er det mulig å klemme inn en slik i den fra Elkjøp, hvis jeg senere vil prøve det ut, eller går ikke det hvis jeg installerer alt på HDD først?

Det står også at minne kan oppgraderes til 16GB. Hva skal jeg se etter, på f.eks. komplett.no, for å være sikker på at jeg kjøper minnebrikker som fungerer med denne pc?

Lenke til kommentar

Joda...ser fordelen med SSD. Er det mulig å klemme inn en slik i den fra Elkjøp, hvis jeg senere vil prøve det ut, eller går ikke det hvis jeg installerer alt på HDD først?

Det står også at minne kan oppgraderes til 16GB. Hva skal jeg se etter, på f.eks. komplett.no, for å være sikker på at jeg kjøper minnebrikker som fungerer med denne pc?

Det er sikkert mulig. Det er vanligvis flere harddiskplasser ledig i slike kabinett. Det eneste du trenger er en omformer å sette SSDen i.

Likevel så ville jeg ha gått for selvbygg. Du får mye mer for pengene og slipper å sende inn hele PCen hvis én del slutter å fungere. Bor du i Oslo området kan jeg godt hjelpe til hvis det skulle oppstå problemer.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig sette inn SSD senere, men da må du nok reformatere Windows over på SSD-en.

Ang. minnebrikker, så anbefaler jeg å prøve å finne like brikker som de du har fra før om du ønsker å oppgradere. Er ikke noe problem om du har forskjellige, men hvis du f.eks. har 2 brikker med 1333MHz og 2 med 1600, så blir de siste klokket ned til 1333. Men så lenge de er samme format (DDR3), så er det mulig.

Lenke til kommentar

Likevel så ville jeg ha gått for selvbygg. Du får mye mer for pengene...

Med min begrensede kunnskap om pc, har jeg forstått at 3770 er en bra prosessor, 630 er et bra skjermkort og 8GB er bra med minne. Det burde, som du sier, være noe å hente på å bygge selv. Det er bare å komme med oppsett. Jeg tenker at hvis jeg skal bygge selv, skal jeg spare minst 1000.

Lenke til kommentar

Jeg syns virkelig ikke at 630 er et bra skjermkort, det er skremmende lite bedre enn HD4000 alene. Jeg ville ha gått for noe sånt som dette:

evt byttet ned til et HD7750 og opp til 2TB HDD

ops, kom på at jeg har studentkonto så det er ikke sikkert alle priser samsvarer 100%

post-273120-0-14897100-1346076744_thumb.png

Endret av handir
Lenke til kommentar
Takk for alle forslag.

Hvis du ikke skal spille noe mer krevende enn Minecraft, så holder 630 fint. Det er først og fremst bare 3D spill som krever et bra skjermkort.

SSD er mye raskere og bråker mye mindre. Det er mange videoer på YouTube som viser forskjell på SSD og HDD, og du kommer til å merke tydelig forskjell. Her er en tilfeldig video jeg fant: http://www.youtube.com/watch?v=bbjqczf-UX0 Hopp til ca 1:00

Det man ofte gjør er å kjøpe en billig SSD som man har operativsystemet og ofte brukte programmer på, også lagrer man alt av filmer og bilder og sånt på en snurredisk. Selv har jeg 120GB SSD og 1TB HDD, og det har fungert veldig bra :)

ja og jo mer overfylt systemet blir jo tregere blir hardisken. mens ssd'en holder som regel koken lenge lenge lenge! :p

Lenke til kommentar

Den fra elkjop er et bra kjøp hvis du ikke skal kjøre så krevende spill. Har fått min opp I 30fps med alt på max på Just Cause 2, hvilket er mer enn nok når du I hovedsak ikke skal spille så mye.

30fps er nok? Folk har jaggu lave krav til ytelse.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

slipper å sende inn hele PCen hvis én del slutter å fungere.

Med andre ord: Du kan ikke reklamere på hele PC-en, men må feilsøke selv og sende inn det som er ødelagt hvis du vil slippe å betale reparasjonen. Om det er en fordel kan vel diskuteres. En annen ting er om det er noe å spare. Det tviler jeg på, på dette prisnivået.

Lenke til kommentar

Den fra elkjop er et bra kjøp hvis du ikke skal kjøre så krevende spill. Har fått min opp I 30fps med alt på max på Just Cause 2, hvilket er mer enn nok når du I hovedsak ikke skal spille så mye.

30fps er nok? Folk har jaggu lave krav til ytelse.

TS sier jo at Minecraft er det eneste spillet han skal kjøre og det er jo ikke akuratt det mest krevende spillet så du får du sikkert opp I dobbelt så mye.

Er også mange som foretrekker høy fps over bildekvalitet, så kan eventuelt sette alt ned på low og komme med et høyere resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...