Gå til innhold

Å starte ett aksjeselskap selv!

hean

Anbefalte innlegg

Vet mange tilbyr å kunne opprette ett aksjeselskap for deg for en viss sum med penger. Å gjøre dette selv er det rimelig lite informasjon om, kunne gjerne tenkt meg en steg for steg liste som på en god måte forklarte hva man måtte gjøre.

Som jeg har forstått til nå må man ha følgende...

- Revisor til å bekrefte åpningsbalanse eller verdi på tingsinnskudd

- Stiftelsesdokument

- Styreinstruks

- Aksjonæravtale

- Aksjeeierbok

Noen som har gjort dette selv og kan bekrefte/avkrefte informasjonen min eventuelt komme med tillegg?

Edit: Ser også man må levere noe som kalles "Samordnet registermelding"

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner masse på Altinn.

Har selvsagt sett på Altinn, mye dårlig og lite konkret informasjon angående selve opprettelsen av aksjeselskap. Er i tillegg presentert på en litt rotete måte, utrolig at en slik side ikke har en skikkelig side der man får konkret informasjon for de som allerede har bestemt seg for å opprette ett AS.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Skal starte eget firma i nær fremtid, men jeg benytter meg rett og slett av regnskapsføreren min, han kommer til å etablere selsskapet samt ordne revisor og gjøre diverse arbeid rundt stiftelsen.

Dette koster ca. 10.000 Kroner inkl. gebyrer som staten skal ha.

(disse ligger vell på 3000-6000 kr et sted, samt noe revisoren skal ha)

Anbefaler deg en bok som heter Styringsguiden.

Der står det relativt greit forklart, står også mye om samordnet registrering eller hva det nå heter. Husker bare at den heter styringsguiden og er en lett leslig bok på 250 sider.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg gjorde dette i januar i år. Loggførte alt, så her har du, step by step:

Hvordan opprette AS i Norge

1. Finn en revisor (mulig du kan gjøre dette etter å ha vært i banken).

2. Fullfør stiftelsesdokument, dra i banken, opprett konto (de tar kopi av passet ditt samt stiftelsesdokumentet), jeg ba da samtidig om å få en bekreftet kopi for å ta med til revisor (men fikk opplyst senere at dette ikke er nødvendig, revisoren kunne gjøre dette selv).

Be dem overføre 30 000 kroner (aksjekapitalen) og de fryser da pengene.

Be dem sende en bekreftelse til revisor om innskutt beløp (dette gjorde jeg), eventuelt kan du vel få denne bekreftelsen for så å ta den med selv.

Pengene vil bli løst opp i det du kommer tilbake i banken med firmaattest

3. Dra til revisor, her fikk jeg opplyst at det er "forbudt" å starte AS firma i Norge alene og at jeg måtte skaffe et varamedlem.

Jeg fikk følgende dokumenter:

- Uttalese om åpningsbalanse ved stiftelse (at de har kontrollert at åpningsbalansen viser en aksjekapital på 30k og at åpningsbalansen er i samsvar med loven) (Signatur fra revisor firma)

- Bekreftelse av mottatt aksjeinnskudd i penger (dette kunne egentlig banken gjort i stedet for revisor (i følge loven)... men banken "skjønner det ikke" var hans argument, og for 500 kroner ekstra synes jeg det var verdt det.) (Signatur fra revisor firma)

- Engasjementsbrev vedrørende uttaleser ved stiftelse i samsvar med aksjeloven. (Signatur fra revisor firma)

- Kopi av åpningsbalansen med min underskrift

- Et ark med min signature hvor det står at jeg bekreftet på vegne av mitt firma under stifftelse. (min signature)

Han ba meg scanne inn dokumentene (også stiftelsesdokumentet skulle scannes inn og åpningsbalansen også). Han sa at jeg skulle skrive inn deres org.nr slik at en request skal bli sendt til dem, dermed kan de skrive under digitalt (må sende en mail etter at firma var registrert i altinnn sa han).

4. Scannet inn dokumentene og begynner registrering i altinn.

5. Fylte ut skjema for samordnet registermelding på altinn og lastet opp følgende vedlegg (alt var scannet...):

- Vedtekter (de sidene fra stiftelsesdokumentet som var vedlegg)

- Stiftelsesdokument

- Protokoll(er) fra styremøte (her må du skrive at du ønsker å bli unnlat fra revisjon, dersom du ønsker det)

- Åpningsbalanse (Med min underskrift, dato / sted)

- Erklæring fra finansinstitusjon eller revisor (om at åpningsbalanse var korrekt, bekreftelse av innskudd samt engasjementsbrev som jeg fikk utlevert av revisor)

Så signerte jeg det digitalt, det samme gjorde mitt varamedlem. Deretter ventet jeg på revisor, som signerte noen timer senere.

6. Et par dager senere fikk jeg beskjed om at samordnet registermelding var godkjent og at firma er opprettet med attester på vei i posten. Fikk også opplyst med org nr.

7. Når du har fått firmaattest, dra i banken og få løst opp pengene dine, betaler dermed dine utgifter fra aksjekapitalen.

Doumenter:

Stiftelsesdokument:

Har det bare i jpg filer på pcen min, så kan ikke kopiere hit uten å gi ut personlig info. Men kort oppsumert må du ha med:

- Dato for stiftelsen

- Selskapsnavn

- Navn på stifteren samt fødselsnr og addresse

- Navn på varamedlem samt fødselsn og addresse

- Vedteker

- Valg av styre (Styreleder: Ditt navn, Varamedel: Ditt varamedlemm).

- Underskrifter

Styreprotokoll for unnlatelse av revisjon (jeg ettersendte denne da jeg glemte/ikke visste at jeg måtte ha en styreprotokoll):

Styremøteprotokoll for Firma AS

Det ble den XX.XX.2012 avholdt styremøte i Firma AS i selskapets lokaler i XXX.

På styremøtet deltok XXX.

Hele styret var til stede og således beslutningsdyktig, jf. aksjelovens § 6-24.

Til behandling forelå:

1. Forslag om å unnlate revisjon av selskapets årsregnskap

Styret vurderte at vilkårene for å unnlate revisjon i henhold til asl. § 7-6 er oppfylt. Styret besluttet enstemmig at selskapets årsregnskaper ikke skal revideres etter revisorleven fra og med årsregnskapet for 2012 (dvs fra og med stiftelsesåret).

XXX

Jeg håper dette kan spare deg for litt av den selvpining det er å prøve å skape noe her i landet.

Endret av Warz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan velge bort revisor:

"Fra 1.5.2011 kan enkelte aksjeselskap velge bort revisjon. Dette kan også skje med virkning for regnskapsåret 2011.

For å velge bort revisjon må følgende vilkår være oppfylt:

Driftsinntektene er under 5 mill. kroner

Balansesummen er under 20 mill. kroner

Gjennomsnittlig antall ansatte ikke overstiger 10 årsverk.

Viser årsregnskapet driftsinntekter, balansesum eller årsverk som overstiger terskelverdiene, inntrer revisjonsplikt for det påfølgende regnskapsåret.

Aksjeselskaper som er morselskap i konsern jf. aksjeloven, har alltid revisjonsplikt uavhengig av størrelse.

Enkelte bransjer følger egne regler og må alltid ha revisor, som f.eks. advokater."

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...