vede Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Har følgende oppsett: Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Hovedkort: ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 Prossesor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-760 Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PSU: Corsair TX 650W PSU Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 HDD: 2x Samsung SpinPoint F3 500GB Jeg har Windows 7 64-bit. Det jeg lurer på er å oppgradere til SSD. På den skal jeg kjøre Windows og tunge programmer mens filer og andre ting blir værende på de vanlige HDDene. Siden jeg ikker har så mye peiling på SSD har jeg følgende spørsmål; - Kan jeg ha SSD i dette kabinettet og på dette hovedkortet? - Hvilke SSDer anbefaler dere og hvilken størrelse bør jeg ha? - Bør jeg doble ram'en når jeg første oppgraderer? - Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg kjøper evt. SSD? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 (endret) I starten, ville jeg sjekket hvor mye C:/ partisjonen er ledig? Har du windows + office og noen spill bør 128 GB holde. Samsung 830, Crusial M4 samt intel 330 er gode SSD disker. Angående ram, sjekk i oppgavebehandler. Så sant hovedkortet støtter AHCI bør det aktiveres for å få trim, så jeg antar du har en ekstra sata kabel. Kabinettet er ikke noe problem å få plass til. Regn med å måtte installere windows 7/vista på nytt for å være sikker på trim blir aktivert. Endret 25. august 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
vede Skrevet 25. august 2012 Forfatter Del Skrevet 25. august 2012 298GB er ledig på C:/ men her ligger det meste av programmer. På SSD'en tenkte jeg å ja Windows, Office, Football Manager, Photoshop og muligens Flightsimulator 9. Vet ikke om mitt hovedkort støtter AHCI, ikke vet jeg hva det er heller. Men jeg regnte med å innstallere windows 7 på nytt og regnte også med å måtte formatere harddisker på ny. Men hvis jeg slipper er det jo mye bedre. Jeg ser noen har SATA og noen har SATA III. Regner med jeg ikke kan ha SATA III? Ser ikke ut som mitt hovedkort støtter det. Lenke til kommentar
mna Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 du har sata 3 i føge http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7P55DE_LX/ .men det er ikke nøye uansett da sata er bakoverkompatibelt. (kan fint kjøre sata3 hdd\ssd på sata2 hk) når det gjelder ahci å trim så aktiveres trim automatisk i win 7. men du må i bios for å stille til ahci, det står i brukermaualen til hk hvordan. er du int i å sette deg in i hvorfor du skal aktiver ditt å datt er det bare å google "ssd beginner guide" eller lignende. når det gjelder hvordan ssd får noen andre svare, for jeg har sjøl ocz agility3 240gb. intel 520 120gb å corsair force 3 120gb å kan ikke si jeg merker noe forskell i bruk på noen av di. men kan jo bere ver meg:) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Nei, du har ikke SATA 3, i allefall ikke noen form SATA 3 som du ønsker å bruke en SSD på. Ytelses tapet på noe annet enn native Intel sørbro kontroller er formidabelt, og du vil få mer ytelse ut av SSDen ved å koble den på SATA 2 kontrolleren på hovedkortet enn SATA 3'rn. Eneste advarselen jeg kunne gi deg var at du vil få blåskjerm om du bare slår på AHCI i BIOSen og forsøker å boote en eksisterende Windows install. Men når du skal reinstallere så er det nesten bare tut og kjør, men ser du ikke SSDen din etter å ha skrudd på AHCI så må du inn med en driver på en USB minnepenn under installasjonen av Windows 7, men det er alt. Lenke til kommentar
vede Skrevet 26. august 2012 Forfatter Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Takk for svar folkens. Virker som det bare er tut å kjør Får finne ut hvor stor jeg trenger. Må også finne ut om formatering av C:/ ødelegger noe for FS9 som er installert på E:/ Ser minnebrikkene selges på komplett.no til 249kr. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491282 Da er det jo bare å kjøre på vel og doble minnet? Endret 26. august 2012 av vede Lenke til kommentar
vede Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Er denne å anbefale: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635691#extra Regner med disse vil virke med mitt oppsett? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=618006 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå