Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Hei, Jeg skal søke studielån, og har et spm jeg trenger raskt svar på. Skal jeg krysse av for "stipend" eller "stipend og fullt lån"? Situasjonen er slik at jeg ikke bor hjemme. Jeg vil ha det der lånet man får, som så siden blir gjort om til stipend når du består utdanningen. Hva skal jeg krysse av for da egentlig? Skjønner ikke helt hva som er forskjellen på disse to. Håper noen kan svare. På forhånd takk! Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Stipend er vel kun den delen av lånet som blir gjort om til stipend ved fullført utdannelse. Så siden du bor borte skal du krysse av for fult stipend og lån. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Dersom du bare vil ha lån som kan gjøres om til stipend ved beståtte fag søker du åpenbart bare stipend. Hvordan kan det misforstås? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7 Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Det jeg lurte på var om at hvis jeg krysser av for kun "stipend"; får jeg da bare den delen av et studielån som senere skal gjøres om til stipend? Altså får jeg kun ca. 40 % av det et vanlig studielån utgjør? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Det jeg lurte på var om at hvis jeg krysser av for kun "stipend"; får jeg da bare den delen av et studielån som senere skal gjøres om til stipend? Altså får jeg kun ca. 40 % av det et vanlig studielån utgjør? Ja. Om du krysser av på lån vil det du får utbetalt som lån alltid være det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Det jeg lurte på var om at hvis jeg krysser av for kun "stipend"; får jeg da bare den delen av et studielån som senere skal gjøres om til stipend? Altså får jeg kun ca. 40 % av det et vanlig studielån utgjør? Jepp. Og jeg sliter altså fortsatt med å forstå hvordan det kunne misforstås. Det jeg lurte på var om at hvis jeg krysser av for kun "stipend"; får jeg da bare den delen av et studielån som senere skal gjøres om til stipend? Altså får jeg kun ca. 40 % av det et vanlig studielån utgjør? Ja. Om du krysser av på lån vil det du får utbetalt som lån alltid være det. Hæ? Man kan søke enten "bare stipend" eller "stipend og fullt lån". Førstnevnte gir deg utbetalt 40% av maksimal støtte i form av lån, og ved bestått eksamen blir alt omgjort til stipend. Sistnevnte gir deg utbetalt maksimal støtte, hvorav 40% blir omgjort. Endret 26. august 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Før hadde det ihvertfall en viss betydning på hvilken søknadsblankett man brukte. Jeg mener den ene var oransje, mens den andre var rosa. Oransje blankett var til lovfestet videregående opplæring, mens den rosa var til høyere utdanning og for studenter som har brukt opp sine obligatoriske år på nivå med VGS. På den oransje blanketten fikk ihvertfall jeg utbetalt stipend som 100% stipend, mens lånet forble lån. På den andre blanketten er det kanskje som du beskriver, Herr Brun. Det er som sagt mange, mange år siden. Endret 26. august 2012 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Når SaraLill snakker om å søke studielån, 40% osv. så tar jeg det for gitt at dette er søknad til høyere utdanning. Det stemmer også overens med hennes tidligere poster her. Lenke til kommentar
Norae Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Man kan også velge et bestemt lånebeløp. I søknaden kan man skrive inn valgt beløp på et punkt som heter "Stipend og i tillegg et begrenset lån for hele søknadsperioden på kroner____". I dette beløpet skal man da ikke inkludere stipend, men de vet jo ikke hvor mye stipendet på blir når jeg vil ha 30 000 i lån (som det blir når jeg vil lån og stipend skal bli 50 000 til sammen) For om jeg har forstått det riktig, vil 40% av lånebeløpet bli omgjort til stipend. De 40 prosentene gjelder vel ikke bare når det er snakk om fult lån og stipend? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå