Gå til innhold

Tips til sykkelkjøp


Don_Quijote

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på jakt etter en god sykkel å bruke til og fra jobb (12km). Jeg har ikke hatt noen påkostet sykkel før så ta det med i betraktningen.

Jeg har egentlig siktet meg inn på denne: http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/cannondale/cannondale-caad-8-105-compact-2012/, men har et par spørsmål før jeg slår til.

 

1. Veiene jeg sykler på til jobb er av heller dårlig kvalitet og jeg er litt bekymret for punkteringer. Jeg jobber en del nattevakter og det er mørkt når jeg sykler til jobb. Frister heller lite å drive å lappe dekk da. Vil en racer sykkel være pålitelig nok til at jeg kommer meg på jobb (ikke punkterer i et sett)?

2. Jeg bor på vestlandet, ergo det regner hele tiden, på de nevnte dårlige landeveier, blir dette et problem med tynne racer dekk?

 

Til slutt så tar jeg imot alle tips som en førstegangskjøper kan ha bruk for med stor takk!

 

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du holder på med veldig spesielle ting så vil det være sjeldent du punkterer, men det kommer til å skje.

 

Regnværer går fint, bare en tar høyde for det i utforkjøringene.

 

Jeg bor selv på vestlandet og kjenner mange som sykler til og fra jobb hver dag på landeveissykkel, det går helt fint...helt til snøen kommer.

 

Når det kommer til valg av konkret modell vil nok andre her inne kunne svare bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er på jakt etter en god sykkel å bruke til og fra jobb (12km). Jeg har ikke hatt noen påkostet sykkel før så ta det med i betraktningen.

Jeg har egentlig siktet meg inn på denne: http://www.sykkelsen...5-compact-2012/, men har et par spørsmål før jeg slår til.

 

På forhånd takk for all hjelp!

 

Jeg ville heller ha kjøpt "broren".

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Enig med the_last_nick_left. En cyclocrosssykkel er et mye bedre alternativ enn en ren racersykkel i dette tilfellet.

 

Men for sykling på mørke høstveier på Vestlandet ville jeg også valgt en sykkel med skivebremser. Det er en helt annen bremseeffekt når det er vått en felgbremser, som nesten kan miste all bremseffekt. Skivebremser finnes både på cyclocrossykler og hybrider.

 

Personlig bruker jeg en modifisert hybrid, dvs jeg har redusert antall gir og satt på cyclocrossdekk.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Enig med foregående. For daglig pendling over lengre distanser uten masse fortauskanter o.l. ville jeg ha satset på en CX med skivebremser og gjerne rohloff/alifine-11 for ekstra driftssikkerhet. Sett på matarhon ultremo dekk (marathon winter for bruk etter at snøen kommer) og en bagasjebærer (Tubus ville vært mitt valg her) for det du trenger å ta med (å sykle med ryggsekk er unødig tungt).

 

On-one har hatt en som passet denne beskrivelsen (pompetamine versa) men jeg ser den ikke der lengre.

 

Husk lys. For bruk på vei synes jeg philips saferide er best da den har en lyskjegle med klart definert cul-off slik at man ikke blender og man får alt lyset ned på veien.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg ser at Cannondale CAADX 5 105 kunne vært et bra alternativ, er det noen som har noen ide om hvor mye ekstra jeg eventuelt må betale for skivebremser på en sånn? Jeg er også litt i det blå angående hvor mye annet utstyr skal koste. Var innom butikk i Haugesund, og han antydet 3000,- kr for sko, pedaler, drikkeholder og en liten veske med pumpe og ekstra slange. Synes det virket litt dyrt?

 

Tar også imot alle tips til forhandlere av Cannondale på vestlandet med stor takk! Butikken jeg har vært hos (Bike-Brothers), virket å være litt dyr.

 

I forhold til Hybrid, så har jeg blitt advart mot at disse faller litt mellom to stoler, og at jeg heller på investere i noe som er "bra" til noe.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hybrid så har du i stor grad rett i at de faller mellom to stoler, dog varierer det en del fra modell til modell.

 

Og husk at Cannondale er ikke det eneste merke, i realiteten er de fleste merker (Cannondale, Specialized, Kona, Merida, Scott, Trek osv av omtrent likeverdig kvalitet).

 

Sko, pedaler etc trenger ikke å koste 3 000 kr. Det avhenger litt av hvilket system du velger etc. Sko får du fra 800 - 900 kr, pedaler fra ca 400 kr. Setevæske fra rundt 200 kr (plass til slange og verktøy). Drikkeholder og en grei pumpe til å montere på ramme bør du får med på kjøpet etter min mening når du kjøper sykkel til den prisen. Men 2 000 kr kommer du uansett fort opp i.

 

Det er ikke alle rammer som kan ombygges til skivebremser - men du må nok regne et par tusen i pristillegg.

 

Personlig har jeg en multipedal - dvs det er SPD på ene siden og vanlig flat pedal på andre. Fordelen er at det gjør sykkelen god til å sykle småturer med vanlige sko også. Har i tillegg sko (med SPD) som faktisk kan gås med.

 

Forhandler: Sykkel Senteret AS i Bergen. Holder til i nærheten av Bygarasjen.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Jeg ser at Cannondale CAADX 5 105 kunne vært et bra alternativ, er det noen som har noen ide om hvor mye ekstra jeg eventuelt må betale for skivebremser på en sånn?

 

For å ha skivebremser må man ha ramme, gaffel og hjul lagd for formålet. Jeg ville slått fra meg tanken om å kjøpe en ny sykkel uten skivebremser for så å bygge den om, det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...