alex100 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg prøver og lære meg om disse størrelsene på slanger, og lurer i den sammenhengen på: Hva er BSP, BSPT og NPT? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 BSP & BSPT Det er en britisk standard på rørdimmensjoner målt i tommer. http://www.newmantools.com/taps/bsp.htm#taps BSP British Straight and Taper Pipe TapsBSP and BSPT NPT ... amerikansk standard på rørdimmensjoner. http://www.evergreen.edu/biophysics/techno...fabric/pipe.htm National American Pipe Taper[/qoute] In the UK, the threads are historically BSP or BSPT (modern thread is specified as G), which is at a 55° angle; in America, thread is to the American NPT and NPTF standards, which is at a 60° angle. (Trying to mix BSP and NPT results in stripped thread and frustration.) Threaded parts are specified by the type of thread (BSP, BSPT, NPT, NPTF, G, ...) which includes whether the thread is tapered or parallel, and the diameter (1/4, 3/8, 1/2, 1/8, ...). vel.... hadde tenkt å finne ut av det, men nå må jeg løpe!!! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 *mye info* Takk! *legger til i favoritter* men hvordan fungerer dette i praksis? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Er det kanskje gjengene som er forskjellige? Forstår ikke helt det jeg fant selv heller... Men nå ble jeg interessert! DrE Lenke til kommentar
elr0nd Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Er vel akkurat hva det står (threads=gjenger), ikke bruk forskjellige gjengetyper om hverandre. Lenke til kommentar
elr0nd Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Er vel akkurat hva det står (threads=gjenger),ikke bruk forskjellige gjengetyper om hverandre. Det jeg mener å si er det ikke er noen god idé å bruke f.eks. en fitting(nippel om dere vil) med NPT gjenger på et sted der det står at dere skal bruke BSP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå