Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg får en blue screen som står slik:

A problem has been detected and and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen,

restart your computer. if this screen appears again follow

these steps:

Check to be sure you have adequate disk space. if a driver is

identified in the stop message, disable the driver or check

with the manufacture for drive updates. try changing video

adapters.

check with your hardware vendor for any BIOS updates. disable

BIOS memory options such as caching or shadowing. if you need

to use safe mode to remove or disable components restart your

computer, press F8 to select advanced start up options and then

select safe mode.

Technical information:

*** STOP: 0X0000007E (0XFFFFFFFFC0000005, 0XFFFFF80003013617,0XFFFFF880037B54D9,0

XFFFFF880037B4D30)

Collecting data for crash dump ...

Initializing disk for crash dump ...

Beginning dump of physical memory.

Dumping physical memory to disk: 100

Physical memory dump complete.

Contact your system admin or technical support group for further assistance.

Hva kommer dette av, og hvordan kan jeg fikse det, denne kommer jevnlig, spesielt når jeg spiller..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoadapter og/eller RAM. Har du overklokket maskinen? Hvordan er temperaturen på komponentene og er noen kjøleribber full av støv?

Det er helt nye deler, 4b ram med 1333 mhz mener jeg men skal være 1600 MHz, cpu temp 34 grader C og graffkort ikke mer enn 30-40 grader C, Har ikke overklokket, ivartfall som jeg ikke vet om..
Lenke til kommentar

"4b ram med 1333 mhz mener jeg men skal være 1600 MHz" <- ?

4 gigabyte regner jeg med at du mente, men forstod ikke 1333 og 1600. Klokket fra 1333 til 1600?

Ja mente 4 Gigabyte men står at det skal være 1600 men stod ikke det på sånn setup greier som er før oppstart
Lenke til kommentar

Det står 1333mhz i POST? Eller står det 833mhz (Double Rate - 833 x 2 = 1666)?

Har du gått inn i BIOS og sett hva som står der under minne seksjonen?

Og som han over spurte om, har du kjørt Memtest?

Endret av Smokeeye
Lenke til kommentar
Det står 1333mhz i POST? Eller står det 833mhz (Double Rate - 833 x 2 = 1666)? Har du gått inn i BIOS og sett hva som står der under minne seksjonen? Og som han over spurte om, har du kjørt Memtest?
Har ikke kjørt Memtest, har ikke pcen denne uken... men har tenkt til det så kjapt jeg kan
Lenke til kommentar

Last ned windbg fra Microsoft. Installer - gå file - open crashdump (finn windows katalogen din på c: det ligger antakelig en "memory.dmp" fil der) etter at den har lastet inn skriv

.symfix

.reload

trykk på

!analyze -v

eller skriv det om igjen i kommando linjen nederst. Så får du antakelig beskjed om hvilken driver du har problem med.

Lenke til kommentar

takk for Technical information: STOP: 0X0000007E

Faktisk du har hardware failed. Du trenger ikke ta memtest86+. Jeg må vite hvilket bios version har du på hovedkortet, du må ta bios update for å fikse bug slik disse: cpu tempratur, minne bug, harddisk bug, power failed.

vis du har eldre bios version så kan hende du får blue-screen eller system freeze, husk at minne ram leser litt feil mhz, det kan være små bug, viktig at du tar bios update med en gang for å fikse feil.

Last ned cpu-z og skriv den modell number ditt eller hovedkortet og fortell hvillket bios version du har? jeg må finne ut hva den støtter minne ram på hovedkortet ditt? så kan jeg hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Faktisk du har hardware failed. Du trenger ikke ta memtest86+.

Fordi minne er ikke hardware?

[...]husk at minne ram leser litt feil mhz, det kan være små bug, viktig at du tar bios update med en gang for å fikse feil.

Javel... Hvor stort avvik er det snakk om her? Prosenter eller promiller? Hvilke bios- og minneleverandører gjelder dette? Kilde?

I originalposten så står det at dette er noe som skjer spesielt under spilling. Da er minne- og grafikkort mer sannynlige kilder enn utdatert BIOS. En BIOS-oppdatering fikser heller feil i fastvare på hovedkortet og det er feilsituasjoner som oppstår hver gang en spesifik komponent blir brukt eller en spesifik funksjon brukes. Når dette er noe som "skjer jevnlig, spesielt når jeg spiller" så er ikke BIOS hovedmistenkte.

Lenke til kommentar

[...]husk at minne ram leser litt feil mhz, det kan være små bug, viktig at du tar bios update med en gang for å fikse feil.

Javel... Hvor stort avvik er det snakk om her? Prosenter eller promiller? Hvilke bios- og minneleverandører gjelder dette? Kilde?

I originalposten så står det at dette er noe som skjer spesielt under spilling. Da er minne- og grafikkort mer sannynlige kilder enn utdatert BIOS. En BIOS-oppdatering fikser heller feil i fastvare på hovedkortet og det er feilsituasjoner som oppstår hver gang en spesifik komponent blir brukt eller en spesifik funksjon brukes. Når dette er noe som "skjer jevnlig, spesielt når jeg spiller" så er ikke BIOS hovedmistenkte.

Dette er ivartfall delene jeg har kjøpt: 1 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745088; 1 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618012; 1 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659623; 1 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660229; 1 stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746651
Lenke til kommentar

Ja vel, fint at du linka hva slags deler du har kjøpt, Hovedkorte det har kammeratin min også samme som deg og rammen også. jeg fikset han stund 1 måned siden på grunn av ram skadet og jeg anbefalte han bedre ram Intel Extreme Masters. jeg vet ikke om din pc, derfor jeg skal sjekke hva som er problemer med din pc.

blue-screen stop code: STOP: 0X0000007E

her er årsaken:

-Inkompatible skjermkortdrivere.

-Skadet RAM.

-En skadet enhetsdriver eller systemtjeneste.

-Hvis problemet er knyttet til filen Win32k.sys, kan det være forårsaket av et eksternt -kontrollprogram fra tredjepart.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sjekk alle drivere

-har du installert siste driver ati radeon? Vis det ikke hjelper

gå på linken her og last ned drivemax : http://www.softpedia...DriverMax.shtml

den søker opp alle driver dine og ta update driver.

Endret av gandi89
Lenke til kommentar

Dette er ivartfall delene jeg har kjøpt: 1 stk http://www.komplett....spx?sku=745088; 1 stk http://www.komplett....spx?sku=618012; 1 stk http://www.komplett....spx?sku=659623; 1 stk http://www.komplett....spx?sku=660229; 1 stk http://www.komplett....aspx?sku=746651

Hei. Jeg har samme HK som du har. Disse HK så må du stille inn RAM hastighet manuellt i BIOS når du skal ha 1600Mhz. Vet ikke hvorfor men min RAM dukket også opp som 1333Mhz til jeg stillte den opp manuellt. Etter att du har gjort det, så oppdater BIOS. Men regner med att du har minne paritets feil på skjermkortet ditt. Er det brukt eller nytt? :innocent:

Lenke til kommentar

Hei helt enig the_saint

kammeraten min har samme hovedkortet og corsair rammen ble skadet og pc ble svart skjerm. jeg anbefalte han å kjøpe bedre ram og jeg valgte for han intel extream master edition ddr3 8gb den støtter XMP ready på hovedkortet uten å få crash eller blue-screen.

SeeveX sier: En BIOS-oppdatering fikser heller feil i fastvare på hovedkortet og det er feilsituasjoner.

jeg sa til han at han må oppdatere bios ellers kan man få system freeze eller blue-screen hele tiden. bios update er viktig og den fisker problemer for eksempel minne ram leser ikke hvor nøyaktig skal være mhz og cpu tempratur feil og hdd crash og dvd-rom blir borte på oppstart windows, lan fiksing, skjemkortet for å støtte full stendig kombatibelt, fikse feil power supply uten at belaster og det er ikke feilsituasjoner, det kan være hardware feil og hva er hardward feil? slik disse cpu, gpu, minne ram, hdd, hovedkort kortslutta, power supply belastet mye den er skadet, det er hardware feil. du sa at du har fått blue-screen. Jeg søkte STOP: 0X0000007E og det er ikke software feil og det er hardware feil. software feil da får du appcrash og det er ikke bra å få appcrash, da kjører ikke spill eller programmer. det kan være bug eller system32 skadet eller mangler dll filer, støtter ikke kombatibelt programmer. Hvilket programmer beskyttelse du bruker inn på pc din???????????

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. last ned siste version bios update. Jeg kan hjelpe deg teamviewer du velger dette selv.

2. Last ned drivemax og ta update driver din, du kan få appcrash. Man får vite aldri. skjermkortet ditt er egentlig ett år og komplett har ikke inn på sortiment.

3. last ned ermsisoft anti-malware cloud-scan og den tar 1MB ned lastning og jeg bruker den hele tiden helt trygt.

lykke til :)

Endret av gandi89
Lenke til kommentar

Nja!

1 : Det er gode muligheter for at det kan være en hardwarefeil, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en utdatert versjon av bios som forårsaker det. Man har jo andre kritiske komponenter som kan føre til at noe feiler som for eksempel :

*Strømforsyning (PSU) Cooler Master GX lite 700W har mye shabby "loddinger" om jeg leste rett på forumet til Jonnyguru , det er ikke utvilsomt at om den er defekt så kan den gi ymse problemer.

*En problematisk minnebrikke som ikke er helt kompatibelt med hovedkortet kan også lage en del krøll.

*Defekt skjermkort kan også gi slike feilmeldinger.

*Det er også kjent at noen tilkoblede usb enheter kan gi problemer.

*En defekt Harddisk kan også forårsake Bsod's (eller en dårlig sata kabel).

2 : Før man begynner å oppdatere bios (som er det steget man bør ta kun når det er klart at det er årsaken til problemet) så bør man sjekke med hovedkortprodusenten at minnet man har og cpu'en er 100% kompatibel med den versjonen med bios man har innstallert. Er den det bør man gå videre. Står det at bios har fikset noen kritiske feil som ustabilitet etc bør man nok oppdatere den før man går videre. Følg instruksjonene nøye.

3 : Når man starter feilsøking bør man fjerne flest mulig komponenter og helst kun ha tilkoblet : Cpu , skjermkort og 1 minnebrikke pluss tastatur og mus og eventuelt optisk drev om man har behov for det (om man ikke har en usb thumbride til å kjøre memtest med). Så starter man gjerne med å teste minnet 1 brikke av gangen, fungerer den feilfritt i 2 passes så kan man erstatte den med en annen brikke og teste til man vet at alle brikkene er feilfrie eller til man har eventuelt funnet noen feil. Fungerer alle brikkene bør man teste 2 brikker , så 3 brikker etc helt til man ikke har flere å teste sammen.

4 : Når man er sikker på at minnet fungerer som det skal kan man ta steget videre og tilkoble 1 hd, start opp Os'et og ta en kjapp test av Hd'en med feks Crystaldiskinfo som sjekker S.M.A.R.T status. Fungerer dette som det skal kan man ta steget videre.

5 : Nå er det på tide å gjøre litt mer grundige tester som går på Cpu , gpu og psu. Last ned og kjør occt perestroika , start først med en CPU:occt i en time,, fungerer dette bra så kan man ta steget videre til Gpu3D og så til slutt Power supply. Den siste testen er såpass tøff at den kan ta knekken på semi-defekte strømforsyninger.

Lenke til kommentar

Strømforsyning (PSU) Cooler Master GX lite 700W

les den linken: trykk på hva du har strømforsyning. vis ikke står cool master gx lite 700W, du burde hatt 750W.

http://support.amd.c...es/listing.aspx ( den viser hvilket psu anbefalt og de har testet.)

occt perestroika den har jeg brukt før jeg syns den er grei, viser hvor mye tempratur ligger den og hvor mye volt tar den. når man kjøper psu 400W, så kan pc kan bli treg, og vis du har 850W jo pc går fortere.

så heller bruk den programmen jeg har brukt den for å sjekke hvor mye strøm tar totalt.

http://www.softpedia...n/PSUCalc.shtml last ned.

Endret av gandi89
Lenke til kommentar

Hei helt enig the_saint

kammeraten min har samme hovedkortet og corsair rammen ble skadet og pc ble svart skjerm. jeg anbefalte han å kjøpe bedre ram og jeg valgte for han intel extream master edition ddr3 8gb den støtter XMP ready på hovedkortet uten å få crash eller blue-screen.

SeeveX sier: En BIOS-oppdatering fikser heller feil i fastvare på hovedkortet og det er feilsituasjoner.

jeg sa til han at han må oppdatere bios ellers kan man få system freeze eller blue-screen hele tiden. bios update er viktig og den fisker problemer for eksempel minne ram leser ikke hvor nøyaktig skal være mhz og cpu tempratur feil og hdd crash og dvd-rom blir borte på oppstart windows, lan fiksing, skjemkortet for å støtte full stendig kombatibelt, fikse feil power supply uten at belaster og det er ikke feilsituasjoner, det kan være hardware feil og hva er hardward feil? slik disse cpu, gpu, minne ram, hdd, hovedkort kortslutta, power supply belastet mye den er skadet, det er hardware feil. du sa at du har fått blue-screen. Jeg søkte STOP: 0X0000007E og det er ikke software feil og det er hardware feil. software feil da får du appcrash og det er ikke bra å få appcrash, da kjører ikke spill eller programmer. det kan være bug eller system32 skadet eller mangler dll filer, støtter ikke kombatibelt programmer. Hvilket programmer beskyttelse du bruker inn på pc din???????????

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. last ned siste version bios update. Jeg kan hjelpe deg teamviewer du velger dette selv.

2. Last ned drivemax og ta update driver din, du kan få appcrash. Man får vite aldri. skjermkortet ditt er egentlig ett år og komplett har ikke inn på sortiment.

3. last ned ermsisoft anti-malware cloud-scan og den tar 1MB ned lastning og jeg bruker den hele tiden helt trygt.

lykke til :)

Hehe, etter alt dette.. så var det ganske enkelt å fikse, var ikke mer enn å laste inn, ehh windows 7 på nytt... '-.- men takk for hjelpen, alle sammen ;D
Lenke til kommentar

Nja!

1 : Det er gode muligheter for at det kan være en hardwarefeil, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en utdatert versjon av bios som forårsaker det. Man har jo andre kritiske komponenter som kan føre til at noe feiler som for eksempel :

*Strømforsyning (PSU) Cooler Master GX lite 700W har mye shabby "loddinger" om jeg leste rett på forumet til Jonnyguru , det er ikke utvilsomt at om den er defekt så kan den gi ymse problemer.

*En problematisk minnebrikke som ikke er helt kompatibelt med hovedkortet kan også lage en del krøll.

*Defekt skjermkort kan også gi slike feilmeldinger.

*Det er også kjent at noen tilkoblede usb enheter kan gi problemer.

*En defekt Harddisk kan også forårsake Bsod's (eller en dårlig sata kabel).

2 : Før man begynner å oppdatere bios (som er det steget man bør ta kun når det er klart at det er årsaken til problemet) så bør man sjekke med hovedkortprodusenten at minnet man har og cpu'en er 100% kompatibel med den versjonen med bios man har innstallert. Er den det bør man gå videre. Står det at bios har fikset noen kritiske feil som ustabilitet etc bør man nok oppdatere den før man går videre. Følg instruksjonene nøye.

3 : Når man starter feilsøking bør man fjerne flest mulig komponenter og helst kun ha tilkoblet : Cpu , skjermkort og 1 minnebrikke pluss tastatur og mus og eventuelt optisk drev om man har behov for det (om man ikke har en usb thumbride til å kjøre memtest med). Så starter man gjerne med å teste minnet 1 brikke av gangen, fungerer den feilfritt i 2 passes så kan man erstatte den med en annen brikke og teste til man vet at alle brikkene er feilfrie eller til man har eventuelt funnet noen feil. Fungerer alle brikkene bør man teste 2 brikker , så 3 brikker etc helt til man ikke har flere å teste sammen.

4 : Når man er sikker på at minnet fungerer som det skal kan man ta steget videre og tilkoble 1 hd, start opp Os'et og ta en kjapp test av Hd'en med feks Crystaldiskinfo som sjekker S.M.A.R.T status. Fungerer dette som det skal kan man ta steget videre.

5 : Nå er det på tide å gjøre litt mer grundige tester som går på Cpu , gpu og psu. Last ned og kjør occt perestroika , start først med en CPU:occt i en time,, fungerer dette bra så kan man ta steget videre til Gpu3D og så til slutt Power supply. Den siste testen er såpass tøff at den kan ta knekken på semi-defekte strømforsyninger.

Hehe, etter alt dette.. så var det ganske enkelt å fikse, var ikke mer enn å laste inn, ehh windows 7 på nytt... '-.- men takk for hjelpen, alle sammen ;D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...