Gå til innhold

Tips til router


Mys1

Anbefalte innlegg

Bor i en sokkelleilighet med 2 andre. Deler trådløst nettverk med utleier, og leiligheten og nettverket er ræva, er litt avstand fra aksesspunktet til leiligheten. Men vi kan få en ethernet-kabel ned på 1 av rommene i leiligheten. Tenkte og koble til en router som lager et nytt trådløst nett og som sørger for kabler nettverk til en stasjonær. Hva slags Router bør jeg kjøpe?bSkal helst være så billig så mulig. er ikke sykelig opptatt av å få en kjempegøy hastighet.

Endret av Mys1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at du da vil få dobbelt NAT'ing.

Til vanlig surfing osv. vil ikke dette ha noe å si, men for endel spill + torrents og annen "avansert" bruk kan det bli problemer.

 

En måte å komme rundt dette på, er å koble et rent aksesspunkt (eller bruke en router som aksesspunkt uten å ta i bruk routing). Da får du et eget trådløst nett uten dobbelt NAT'ing.

Lenke til kommentar

Det blir bryderi med dobbelt sett portåpning om du bruker to routere.

Du unngår det ved å sette opp din router som aksesspunkt. Da har du lokalt trådløsnett og switch hos deg.

Gå i prisguiden og finn en rimelig 11n-router fra TP-link. De koster ca 300.-

 

Forslag: https://www.amentio.no/amentio/default.asp?page=vare&ProdusentID=TL-WR941ND&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=TL-WR941ND

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

I tillegg kan det være greit å gi routeren en fast IP adresse i samme range som det utleiers router gir ut(for å lette administrasjonen senere). Bare ikke gi den en IP som brukes av noen andre. Feks. dersom utleiers router gir ut 192.168.1.100 og oppover (sjekk din egen PC), så kan du gi den en høy adresse, feks. 192.168.1.250. Sjangsen for at 150 enheter kobler seg til er jo ganske liten ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Problemet nå er at hvis jeg setter kabelen i LAN, og ikke WAN, så kommer jeg ikke inn på ruteren via nettleseren(eller i det hele tatt). Og jeg må stille inn på noe der i forbindelse med playstation. Skal jeg eventuelt stille alt sånn som det skal være med WAN-porten, så sette over WAN-porten i LAN-portn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...