Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Åpne og lukke programmer går tregt

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en ny maskin, ca 3 uker gammel. Iblant så plages jeg med at rett etter oppstart av maskinen så åpner og lukker programmer seg svært tregt. I den form av at jeg ser av programmet legger seg ned utrolig sakte om jeg minimerer f.eks nettleser. Samme gjelder stort sett alt. Min datamaskin, mine dokumenter, bilder osv.

Om jeg minimerer eller lukker et program legger det seg ned svært treig. Om jeg også spiller Football Manager, i kampene er det stor lag gjennom hele kampen.

Noen ganger hjelper det bare å restarte maskinen så går alt like raskt igjen. Men dette kan uansett ikke være rett.

Noen som peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags maskin er det du har? Kjøpt ferdig med OS og programmer?

Når maskina starter og du kommer inn på desktoppen, høyreklikk på oppgavelinjen og start Task Manager/Oppgavebehandling for å se hvilke prosesser som kjørere og tar ressurser. Nederst i venstre hjørne står det hvor mange prosesser som kjører, hva er antallet?

Lenke til kommentar

HP er kjent for å levere maskiner med mye bloatware. 98 prosesser på startup er maaange... Til sammenligning har jeg etter en clean-install av Win7 og installasjon av basic programmer og antivirus ca 45 prosesser som kjører. Det du nevner med selektiv oppstart er nok ikke noe å bry seg om, her er det HP som har herjet og laget sin egen oppstart. Min anbefaling er formatering av harddisk og ny installasjon av operativsystemet, alle drivere skal du finne på HP sine supportsider Hvis det er for vanskelig ville jeg fokusert på å redusere antall prosesser som starter i Msconfig (og du må være sikker på at de prosessene du disabler ikke er systemkritiske på noen måte) Så ville jeg gått til verks og fjernet så mye jeg kan av bloatwaren, dog jeg vil påstå at dette er en større jobb en å reformatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...