Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av lett MC


Lett mc, Lett kjørt for en uten erfaring  

8 stemmer

  1. 1. Yamaha YZF R125

  2. 2. KTM DUKE 125

  3. 3. APRILIA RS SPAINS N1 125

  4. 4. HONDA CBR 125



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde forklare litt mer.

Hva er du ute etter? Fart, komfort, osv? Kan du skru, og er du eventuelt villig til å skru litt? Vil du trimme?

 

Ser på alle som gode alternativer unntatt Duke. KTM er kjent for litt flere problemer en de andre merkene. Det kan føre til mye mekking.

 

Selv ville jeg nok gått for Aprilia. Tøft utseende, tøff lyd, går bra, og grei komfort.

Alle syklene er vel forholdsvis lettkjørte.

 

Liten video:

http://www.youtube.com/watch?v=vf5dHwYADF8

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Bra det. Da kan du i hvert fall få et lite inntrykk.

 

Selv ville jeg nok rangert det slik, selv om de i videoen velger YZF'en som sin favoritt:

1. Aprilia

2. Honda

3. Yamaha.

 

Aprilia og Yamaha ligger ganske likt prismessig, og CBR'en er den klart billigste.

 

Hvor mye penger tenker du å bruke?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ikke kjøp CBR, de går jævlig dårlig og er veldig små, har f. eks veldig smale dekk, ser ut som et dekk fra en tråsykkel foran.

 

Jeg ville uten tvil gått for Apriliaen, denne er vel 2takt og har dermed gode muligheter for trim. Fjern plombering i eksos, dys opp og fjern evt elektriske sperrer. Har du ikke lyst til å kødde med originalanlegget, kan du kjøpe et effektanlegg til ca. 2,5k.

Disse syklene går jævlig godt uplombert/med effektanlegg, med riktig dreving bør du klare rundt 160 km/t med grei aks.

 

Den eneste grunnen jeg ser for å gå for CBR, Duke eller YZF-R framfor RSen, er drivstofforbruk. 4takterne ligger vel på 0,4-0,5 på mila, mens en fulleffekt RS ligger kanskje noe rundt litern.

Lenke til kommentar

De nye RS'ene er 4-takt, så det kommer jo an på hvor gammel modell du er ute etter.

 

Sykkelen har jo det nye navnet "RS4 125".

 

CBR går ikke dårlig, det er mer en løgn i mine øyne. Liten er den, men den prøver i hvert fall ikke å ligne noe den IKKE er :)

Sett på trim, og den går meget bra. Er ingen original 125'er som går "bra" uansett.

Det holder også med et effektanlegg og en annen dyse. Ingen vits i å klusse noe mer.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen, har Aprila også begynt med 4t..?

 

Men jeg mener fortsatt at du bør gå for Apriliaen, pga utseende og at den er mye bedre til litt "sportslig" kjøring.

 

CBR går jo merkbart dårligere enn sine konkurrenter, har dratt fra et par CBRer selv med moderat trimma moped, kun på aksen opp til rundt 80-90 vel å merke.

 

CBR kommer alltid til å være en jentesykkel i mine øyne..

Lenke til kommentar

Jeg mener du har glemt minst 1 sykkel: WR125X er mye det samme som Duke, men trolig med bedre kvalitet... Duke-en er et leketøy laget i India. Ser bra ut, kjører veldig bra, men ting og tang går i stykker.

 

Du bør kanskje prøve å tenke igjennom hvilket bruk du skal ha sykkelen til, og hvilken høyde/vekt du selv har. Både sittehøyde og sittestilling varierer stort på de syklene du nevner, og de egner seg til forskjellig bruk. Motard-lignende sykler som Duke og WR-en er meget lettkjørte og har god sittestilling til bykjøring og litt til, men egner seg mindre til langkjøring... Bare for å gi et eksempel... Ang motortype så er 2takt gjerne mer moro, og det er lettere å trimme. Det varer kortere, og det bruker mye mer drivstoff. 4takt er ikke fullt så sprekt gjerne, men likevel godt nok til kjøring i Norge, om du ikke stort sett vil kjøre på motorvei med 100-grense, da blir det litt smått i bakkene. De er mer driftssikre og bruker lite drivstoff, typisk under 3l/100KM på normal kjøring. Det bør jo telle endel om du har tenkt å kjøre litt langt. Uansett er det mest 4takt det går i på nye sykler idag, og det har blant annet med utslippskrav å gjøre.

Lenke til kommentar

Bra det. Da kan du i hvert fall få et lite inntrykk.

 

Selv ville jeg nok rangert det slik, selv om de i videoen velger YZF'en som sin favoritt:

1. Aprilia

2. Honda

3. Yamaha.

 

Aprilia og Yamaha ligger ganske likt prismessig, og CBR'en er den klart billigste.

 

Hvor mye penger tenker du å bruke?

 

Jeg har tenkt til å bruke maks 30k.

 

Har prøvd å anbefale WR125X før til trådstarter, fikse, men det har blitt blankt ignorert. Virker som han er bestemt på å kjøpe en R-sykkel, dessverre.

 

Desverre liker jeg ikke utseende på sykler som WR125X.

Lenke til kommentar

Er jo det som er ordentlig moped og lett-sykkel utseende, men ålreit. Disse syklene ser ut som falske 600 kubikkere. Prøver å ligne noe de ikke er, men det er nå min mening.

 

30k er nok et greit budsjett. Husk å sette av penger til registrering, avgifter, og forsikring.

Også vil du trenge hjelm, jakke, og hansker.

Lenke til kommentar

Er jo det som er ordentlig moped og lett-sykkel utseende, men ålreit. Disse syklene ser ut som falske 600 kubikkere. Prøver å ligne noe de ikke er, men det er nå min mening.

 

30k er nok et greit budsjett. Husk å sette av penger til registrering, avgifter, og forsikring.

Også vil du trenge hjelm, jakke, og hansker.

 

Siden Pappa allerede har tung motorsykkel, så har vi 4 jakker, 2 bukser, 2 par hansker og 3 hjelmer, så det er ikke noe problem tenker jeg :-)

 

Takk for svarene dine, de har vært til mye hjelp.

Lenke til kommentar

Men!!

Jeg ville gått for Aprilia Rs 125, men ikke Spain. Spain ser drit fet ut men er kjent for at det skal være masse problemer med disse syklene.

WR125X er kjempe kul sykkel har kjørt en sånn og er utrolig moro men alt som jeg syntes var moro med Duke'en, WRX'en, YZF'en, CBR'en og Derbi sin GPR ble røsket vekk med en gang jeg satt meg på en Aprilia Rs og fikk føle Aksen, Farten, Bremsene, Hele denne sykkelen er MAGISK!!

Har selv hatt Rs og en ting jeg merket var at jeg aldri lå bak noen av kompisene mine som har disse syklene og andre 125, vil du være sjef og ligge først føle noe magisk går du får en RS !!

 

Men som sagt, Spain er kjempe fet og drar mye oppmerksomhet men det har vært så mye feilproduksjon med disse syklene. En ting jeg liker med Aprilia er at nesten alle kjøper YZF nå og da er det få som har Aprilia, jeg bor i Bergen og har nesten ikke sett noen Aprilia rs.

 

Kjør safe, uansett hvor og når. Alltid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...