zZzZz Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Hvordan får jeg en link, i tekst, til å skifte farge når man holder musa over den? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Begynn å bruke css, hvis ikke du allerede gjør det. Så kan du skrive i en css-fil, f.eks hoved.css følgende: A { color: #000000; text-decoration: none; font-size: 7pt; } A:hover { color: #FF0000; text-decoration: underline; } Der blir linkene svart, og når du holder over de blir de rød. CSS er genialt enkelt, enkelt og greit genialt. Skal du skifte design på en hel side med mange forskjellige html-filer, trenger du bare forandre noe i CSS-filen. Husk å skrive i hovedsiden din dette: <link rel="stylesheet" href="mappe/hoved.css" type="text/css"> Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Begynn å bruke css, hvis ikke du allerede gjør det. Så kan du skrive i en css-fil, f.eks hoved.css følgende: A { color: #000000; text-decoration: none; font-size: 7pt; } A:hover { color: #FF0000; text-decoration: underline; } Der blir linkene svart, og når du holder over de blir de rød. CSS er genialt enkelt, enkelt og greit genialt. Skal du skifte design på en hel side med mange forskjellige html-filer, trenger du bare forandre noe i CSS-filen. Husk å skrive i hovedsiden din dette: <link rel="stylesheet" href="mappe/hoved.css" type="text/css"> Åh, så enkelt! Men hvordan blir det da med hvis jeg setter link-fargen til #000000 i css-fila, og deretter putter link="#ff0000" i <body>-taggen i html-fila? Hva er det som har høyest prioritet, kan du si? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 CSS har høyeste pri. des,OUT! Lenke til kommentar
magikern Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 poenget er jo det at man skal fjerne alt av <font> bgcolor, link og annet rot fra html, og heller legge det i css: for å se et eksempel på hva jeg mener se først på koden til websiden min her: http://magikern.sytes.net/ så ser du på: http://magikern.sytes.net/style.css Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Har sett noen ganger at man skriver f.eks. at <font size="1"> skal være 7 punkter, "2" 10 punkter osv, men husker ikke hvordan dette ble gjort.. Hvordan gjør man dette? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg ser poenget, men hvis du skal bruke CSS anbefaler jeg deg at du lager klasser til alt det der. Så slipper du alt som heter font size, og du får en fin style over hele siden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå