Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså de har en dyptliggende agenda som absolutt ikke gjør dem nøytral.

Det betyr ikke at det de sier er feil eller unøyaktig.

De har feks ett arkiv der de legger fram alle dokumentene i rettsaken.

Link1

Link2

De har en agenda, de kjemper mot selskaper som prøver å begrense folks rett til å velge. Men det de sier er godt fundert. Tror ikke at du klarer å ta dem i feil, men de mener feks at softwarepatenter ikke bør gies. Så de kjemper mot alle som prøver å bruke slike patenter for å forhindre konkurranse. Det er noe vi som forbrukere burde støtte fullt ut.

Jeg har aldri skjønt hvorfor en må være nøytral? Hvorfor er det å ikke være nøytral noe negativt?

Det betyr heller ikke at det de sier er riktig, eller at de ikke utelater gode argument som taler mot deres agenda.

Groklaw har lagt ut kopi av offentlige dokument som også finnes andre steder på nettet. Flott det, men ingen premie av den grunn.

Hvis Groklaw har en slik prinsipiell agenda som du beskriver burde de vel også kjempe med nebb og klør mot Samsung og all menneskefiendtligheten de står for. Samsung gjør selvsagt alt som står i deres makt for å begrense folks adgang til å velge annet enn Samsung-produkter. Dette gjør Samsung med både lovlige og ulovlige midler, og har litt av en historie med alt fra korrupsjon til ulovlig konkurransefiendtlig virksomhet, som bl.a omfatter kartellvirskomhet og prisfiksing.

Med unntak av IBM var Samsung Electronics det selskapet som i 2011 søkte om flest patenter i USA, hele 4.868 generelle patenter. Samsung hadde også pr. utgangen av 2001 hele 3008 designpatenter i USA, flere enn noen andre selskap. Samsung viker heller ikke tilbake for å bruke softwarepatenter, og gjorde også det i saken her.

Samsungs formål med alt dette er selvsagt å forhindre konkurranse, og gjennom det øke egne markedsandeler og profitt.

Vi som forbrukere bør definitivt være på vakt, og særlig mot så gjennomført hensynsløse selskap som Samsung.

Synes ikke du skal bruke så store ord når din prioritering er at det er viktigere for deg å kjøpe apple produkter og dermed støtte Samsung, enn å boikottte Samsung.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og så tapte Apple i Japan: Japansk dommer mener Samsung ikke har stjålet ideer fra Apple.

Noen vil sikkert juble over det, akkurat som noen jublet over den amerikanske dommen, men strengt tatt er de begge en ny omdreining på den samme skruen i den frie konkurransens kiste. Selv om det kan argumenteres for at de dreier i forskjellig retning.

Jeg stemmer fortsatt for at det beste er å kvitte oss med skrutrekkeren...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og så tapte Apple i Japan: Japansk dommer mener Samsung ikke har stjålet ideer fra Apple.

Noen vil sikkert juble over det, akkurat som noen jublet over den amerikanske dommen, men strengt tatt er de begge en ny omdreining på den samme skruen i den frie konkurransens kiste. Selv om det kan argumenteres for at de dreier i forskjellig retning.

Jeg stemmer fortsatt for at det beste er å kvitte oss med skrutrekkeren...

Fysjåmeg! Enten er dommeren/juryen kjøp og betalt, inkompetent eller rett å slett dumme. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig det var helt feil ordvalg av meg, det er sent osv. :)

Men opphavsrett er vel ikke bra det heller hvis det hindrer andre i å forsyne seg av det du har lagt ned mye arbeid i uten din tillatelse?

For meg innbefatter fri konkurranse også retten til å forsvare seg. Om Google vil låse kildekoden sin inn i et bankhvelv med væpnede vakter så er det greit. Og om en Apple-ansatt glemmer en prototype av iPhone X på en bar så bør han kunne sparkes eller saksøkes. Men firmaet som lager en kopi bør kanskje få lov til det. Enten er kopien bedre, og da må Apple/Google skjerpe seg å lage noe enda bedre, eller så er kopien dårligere, og ingen trussel for Apple/Google.

Det gjerlder spesielt dersom kopien er laget ut fra noe som er i public domain. Utseendet på en mobiltelefon er åpenbart ingen hemmelighet så snart den er på markedet, og om andre vil prøve å lage det samme, enten bedre eller billigere, så hvorfor ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er vel ingen av delene opp til meg, eller deg, men det er lett å kritisere dagens system, spesielt hvis dagens system straffer en produsent man er tilhenger av.

Det ser man gjerne i slike forum :)

Men det skulle vært interessant å se reelle forslag til et nytt og bedre system uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig det var helt feil ordvalg av meg, det er sent osv. :)

Men opphavsrett er vel ikke bra det heller hvis det hindrer andre i å forsyne seg av det du har lagt ned mye arbeid i uten din tillatelse?

For meg innbefatter fri konkurranse også retten til å forsvare seg. Om Google vil låse kildekoden sin inn i et bankhvelv med væpnede vakter så er det greit. Og om en Apple-ansatt glemmer en prototype av iPhone X på en bar så bør han kunne sparkes eller saksøkes. Men firmaet som lager en kopi bør kanskje få lov til det. Enten er kopien bedre, og da må Apple/Google skjerpe seg å lage noe enda bedre, eller så er kopien dårligere, og ingen trussel for Apple/Google.

Det gjerlder spesielt dersom kopien er laget ut fra noe som er i public domain. Utseendet på en mobiltelefon er åpenbart ingen hemmelighet så snart den er på markedet, og om andre vil prøve å lage det samme, enten bedre eller billigere, så hvorfor ikke.

Det blir for enkelt..en produsent har jo kanskje brukt milliarder i forskning for å komme frem til ett produkt. Og da blir det lett for en annen produsent å kopiere dette, lage den bedre og ta mindre betalt for den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forutsetter at oppskriften er kjent. Hvordan ellers skal produsent B kunne kopiere den i utgangspunktet, og ikke minst forbedre den, uten selv å bruke milliarder...?

Med mindre lovverket pålegger produsenten å offentliggjøre oppskriften selvsagt, slik tilfellet er med medisiner. Hvilker reiser spørsmålet: Er det noen som tror at legemiddelfirmaene ville sluttet å utvikle verdens kanskje mest lønnsomme produkter uten patenter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apple gjør heldigvis det de kan for å komme seg unna samsung. Om ett år eller 2 henter de nok alle komponenter hos andre.

Så bra. Fram til da regner jeg med de som vil boikotte Samsung sine produkter også holder seg unna andre produkter som har Samsung komponenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple gjør heldigvis det de kan for å komme seg unna samsung. Om ett år eller 2 henter de nok alle komponenter hos andre.

Så bra. Fram til da regner jeg med de som vil boikotte Samsung sine produkter også holder seg unna andre produkter som har Samsung komponenter.

Og hvorfor forteller du meg dette?

Lenke til kommentar

Synes ikke du skal bruke så store ord når din prioritering er at det er viktigere for deg å kjøpe apple produkter og dermed støtte Samsung, enn å boikottte Samsung.

Store ord? Jeg synes ikke at du skal uttale deg om hvilke prioriteringer som er viktige for meg.

For øvrig har jeg ikke oppfordret til boikott av Samsung - jeg har derimot gitt en del informasjon om selskapet og deres aktiviteter, og lar folk trekke sine egne konklusjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forutsetter at oppskriften er kjent. Hvordan ellers skal produsent B kunne kopiere den i utgangspunktet, og ikke minst forbedre den, uten selv å bruke milliarder...?

Man finner ofte "oppskriften" forholdsvis enkelt gjennom å plukke fra hverandre og analysere et produkt, og da på en langt billigere måte enn det opprinnelig kostet å utvikle produktet.

Med mindre lovverket pålegger produsenten å offentliggjøre oppskriften selvsagt, slik tilfellet er med medisiner. Hvilker reiser spørsmålet: Er det noen som tror at legemiddelfirmaene ville sluttet å utvikle verdens kanskje mest lønnsomme produkter uten patenter?

Nei, tatt i betraktning at det kan koste mer enn en millard dollar å utvikle et legemiddel, mens kopiprodukt kan framstilles for en brøkdel av kostnaden selv om man må analysere seg fram til sammsnsetningen, så ville nok FoU på medisiner blitt vesentlig redusert uten patenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...