Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Bruker LG og Samsung samme type OLED-teknologi i skjermene sine?

LG bruker fire hvite dioder for hvert piksel, hva bruker Samsung?

 

Edit: skrev feil :)

 

Jeg vet ikke jeg, i motsetning til deg har jeg ikke slått fast hvorvidt LG har rett eller ei.

 

Hvis du er så klar på at LG ikke har gjort noe klart, så kan du jo fortelle mer om de 18 teknologiene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det står ikke hvilke patenter det gjelder utover det jeg har linket til, men det er bare å søke hvis man vil :)

 

Så hvordan kan du da være så skråsikker på at LG er uskyldig ?

Lenke til kommentar
Du har feil fokus tror jeg, du holder med lovbryteren og kritiserer offeret.

Du så jo selv likheten og at de har kopiert minst like mye som andre. Du 'unnskylder' de i at det er 'gammelt' det de har kopiert (ermh ... innovativt, nyskapende og egen stil er vist som blåst bort i argumentasjonen av en eller annen grunn) - det er vel samme om det er gammelt eller nytt det de kopierer, så lenge markedet vil ha det.

Nå bryr jeg med lite i om hvem som tar patent på design som bør være allment åpent for alle, men det ER med å ødelegger, eller hadde ikke apple kunne gjort dette designet heller. (jeg syns det har vært synd - du syns tydeligvis det er greit)

 

Så bare for at de andre ikke hadde patent på det, så er det greit å kopiere og apple gjør det til det fulle - ikke egen stil, innovativt eller nyskapende. Mens andre ikke skal få kopiere en firkant, for det har apple patent på (satt på spissen) - dette blir for dumt og du ser det selv hvis du prøver å ha annet enn tunnelsyn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og du er engelen Gabriel ?

 

Sjekker du hvor sokkene, buksa, capsen, saggebuksa og t-skjorta di er laget ?

 

Tipper det ikke er fabrikker på Vestlandet for å si det sånn.

 

Nei, men jeg driver heller ikke å kverulerer på forum, der jeg kaster ut usanne påstander om andre, kun for å dekke over det merket jeg måtte tilbe. Har de svin på skogen, ja så har de svin på skogen. Ingen grunn til å prøve å tåkelegge med et desperat forsøk på å vri det over på andre produsenter. Men nå har ikke jeg noe alter som jeg tilber en mobilprodusent på. Jeg kjøper det jeg til enhver tid mener dekker mine behov på best mulig måte. Ikke sitter jeg våken en hel natt for å få med meg lanseringer av hverken det ene eller det andre heller. Og sist men ikke minst, jeg tror aldri på reklame. Siste eksemplet var vel Nokia som ble tatt med buksene nede. Og i den dedikerte pure view tråden var det fullt av fan-boys som argumenterte for Nokias overlegne kamerafunksjon, og pekte på reklame filmen som bevis :D

Lanseringen av en iphone er vel et gedigent reklame show, men jeg vet jo at fansa sittet klistret til skjermen, mens de svelger alt som blir presentert ;)

 

Kverulerer aldri, bare moro å komme med flotte eksempel ;-)

 

Håper ikke jeg får fanboy stemplet siden mobilen min er HTC One X, har 2 x Nikon DSLR, 1 Panasonic GF3, Olympus E-P3, Thule forsterker, Klipsch høyttalere, 3 stk XTZ subwoofere, Samsung tv, 1 Dell stasjonær, 1 Multicom Gamer stasjonær og Samsung kjøleskap. Ups 2 Samsung produkter kvalifiserer kanskje til fanboy ? ;-)

Lenke til kommentar

Du så jo selv likheten og at de har kopiert minst like mye som andre. Du 'unnskylder' de i at det er 'gammelt' det de har kopiert (ermh ... innovativt, nyskapende og egen stil er vist som blåst bort i argumentasjonen av en eller annen grunn) - det er vel samme om det er gammelt eller nytt det de kopierer, så lenge markedet vil ha det.

Nå bryr jeg med lite i om hvem som tar patent på design som bør være allment åpent for alle, men det ER med å ødelegger, eller hadde ikke apple kunne gjort dette designet heller. (jeg syns det har vært synd - du syns tydeligvis det er greit)

 

Så bare for at de andre ikke hadde patent på det, så er det greit å kopiere og apple gjør det til det fulle - ikke egen stil, innovativt eller nyskapende. Mens andre ikke skal få kopiere en firkant, for det har apple patent på (satt på spissen) - dette blir for dumt og du ser det selv hvis du prøver å ha annet enn tunnelsyn.

Det er en fordel å sammenligne samme type produkter, hvis ikke kan man blande inn hva man vil som kan ligne fra en bestemt vinkel. Bare se på den gamle fotorammen fra Samsung som dras opp til stadighet i iPad-diskusjoner.

Det er også forskjell på å kopiere å la seg inspirere, men det vet du sikkert :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det har jeg aldri påstått, hvis du mener det får du i såfall vise meg hvor jeg påstår det ;)

 

Tja

 

LG's uttalelse sier vel sitt.

Samsung tåler visst ikke konkurranse

 

LG's uttalelse er at de ikke har gjort noe galt, noe du sier deg enig i.

 

Hva er det du egentlig mener da ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det var en humoristisk sammenligning med det mange sier om Apple i slike diskusjoner, at de saksøker fordi de ikke tåler konkurranse.

Hvis det er sant, burde det også gjelde for Samsung, de tåler i såfall ikke konkurranse ;)

 

Du har dårlig sans for humor.

Lenke til kommentar
Det er også forskjell på å kopiere å la seg inspirere, men det vet du sikkert

Ja, det vet jeg - jeg vet også at S2 og iPhone ikke er lik i det hele tatt. For meg er det det samme om man 'kopierer' fra noe annet, så lenge utseende er likt. Om det er en micro eller tlf så er utseende så og si helt likt. Fra en spesiell vinkel du liksom - eksemplene var lang mer lik enn f.eks S2 og iPhone.

 

Jeg syns det er helt greit at Apple kopierte, men jeg syns også det er greit at Samsung og andre kopierer. Snedig at du og andre skal forsvare ett selskap slik. Kopierer man, så kopierer man - kall det inspirert, men du vet like godt som meg at det er minst like mye kopiering.

Fortsett:

Rowaare_basic.png

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Dieter Rams som for mange år siden var designer hos Braun, sier han er æret over at Jony Ives har sagt han har tatt mye inspirasjon av Dieter. Google it.

 

The appearance of the calculator application included in iOS 3 mimics the appearance of the 1987 Braun ET 66 calculator designed by Rams and Dietrich Lubs, and the appearance of the now playing screen in Apple's own Podcast app mimics the appearance of the Braun TG 60 reel-to-reel tape recorder. In Gary Hustwit's 2009 documentary film Objectified, Rams states that Apple Inc. is one of the few companies designing products according to his principles.[11][12]

 

Det har stått masse om Dieter Rams' sine meninger om Apple i media. Er et par videoer på youtube også.

 

Eks: http://www.appleinsider.com/articles/11/08/27/apple_design_guru_featured_in_german_exhibition/

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom det Apple har gjort med tanke på Brauns produkter og det Samsung har gjort, er at Apple og Brauns produkter er separert med flere tiår og tilhører vidt forskjellige kategorier. Samsung og Apples produkter selges side om side og har akkurat samme funksjon. Selv om det kanskje ikke ser slik ut, er det forskjell på å la seg inspirere av noe til å skape noe nytt (bruke designen fra en radio til å lage en skjerm), og å kopiere det til å lage noe som er likt (kopiere designen til en telefon for å lage en … telefon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man skaper uansett ikke sin egen stil, innovativ og nyskapende. Alt er gjort før. Kopiering er kopiering uansett hvor lang tid det er siden det man kopierer er gjort. Poenget er om kopieringen er noe marked vil ha idag - noe som jo gjelder i begge tilfellene.

 

Hvis nå iPhone blir litt større nå på onsdag, så kopierer de andre - gjør de skjermen større, så er det kopiering av hva andre har gjort før dem og der kan man ikke 'skylde' på hverken tid eller kategori.

Mulig du syns det er 'ugreit' at de da kopierer andre på det, men det syns ikke jeg - markedet vil ha større skjermer. Samme i TV kategorien - markedet kopierer jo over en lav sko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man skaper uansett ikke sin egen stil, innovativ og nyskapende. Alt er gjort før. Kopiering er kopiering uansett hvor lang tid det er siden det man kopierer er gjort. Poenget er om kopieringen er noe marked vil ha idag - noe som jo gjelder i begge tilfellene.

 

Vel, da er vi uenige. Jeg forstår og respekterer din mening, men jeg mener Apple skapte noe nytt (de innoverte) med iPhone i 2007 (og iPad i 2010), mens Samsung kopierte med sin Galaxy S (og Galaxy Tab 10.1). Apple lanserte noe som ikke fantes i markedet, og andre produsenter fulgte etter ved å lage noe som var tilnærmet det samme, både i design og funksjon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...