Gå til innhold

Apple knuste Samsung i retten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet om flere norske industribedrifter som er utsatt for ulovlig produktkopiering, som nok på det sterkeste vil ta avstand fra det utsagnet.

Joda, og hadde jeg vært merkevareprodusent og ikke konsument hadde jeg antagelig forsvart meg med tilgjengelige midler jeg også. Jeg har ingen problemer med det. Ei heller når Apple gjør det. Men jeg er ikke sikker på om vi som samfunn er tjent med at lovverket beskytter slikt. At produsentene er det er åpenbart.

 

I den linkede saken er det ellers snakk om tyveri: Den kinesiske produsenten har ikke laget noe som ligner, de har tatt Elteks programvare og brukt den i sine egne produkter. Det er noe annet enn å etterligne fasong og brukergrensesnitt. De har også linket til Eltek for å surfe på deres renomé. Jeg er ikke tilhenger av tyveri.

 

Men kjernen i problemet er at vi allerede vet at opphavsrett ikke er uproblematisk. Det gir noen monopol på en vare, og det er ikke greit. Det er derfor patentretter utgår på dato. Utvikleren skal få et forsprang som takk for innsatsen, men vi vil ha konkurranse, så han kan ikke få enerett på ubestemt tid. Min mening er at vi trenger mer konkurranse, og at det har større fordeler enn ulemper.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Om man bare følger etter trender og kopierer det andre gjøre, vil man aldri kunne klare å lage noe eksepsjonelt. Snakker ikke bare om teknoduppedingser nå.

Sant nok. Men slik har det alltid vært. Noen er innovatører, andre følger etter. Og man kan argumentere for at det må være slik. Vi har ikke alle råd til å kjøpe teknologiske superbiler, noen må lage biler som ikke er så innovative, til en pris som vanlige folk kan leve med.

 

Det er ikke åpenbart at patenter tvinger aktører til egen innovasjon. Ei heller at det burde være sånn. Jeg tror ikke at patenter gir flere innovatører, det gir derimot færre produsenter, og det er ikke nødvendigvis en god ting. I hvert fall ikke når man som meg tror på fri konkurranse.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i at patenter fører til mer innovasjon.

 

Det er blitt ramset opp, ned og sidelengs hvor håpløst vage mesteparten av Apple sine patenter er, og hvordan man i stor stil tar patent på noe som har eksistert i en årrekke. NFC patenten til Apple som i bunn og grunn er en patent på nettopp det NFC teknologien byr på. Jeg har ingen problemer med at man tar patent på konkrete oppfinnelser, men det er dessverre ikke tilfellet her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvor mange andre løsninger er det når de ikke blir enige om vilkårene ?
Nei det var vel det som var grunnen til at Apple gikk til sak mot samsung. De ble ikke enige om pris.

 

Haha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvor mange andre løsninger er det når de ikke blir enige om vilkårene ?
Nei det var vel det som var grunnen til at Apple gikk til sak mot samsung. De ble ikke enige om pris.

 

Haha.

Haha??

 

Jeg antok automatisk at du prøvde å være morsom, av ren høflighet valgte jeg å gi inntrykk av at det var morsomt

Lenke til kommentar
Hvor mange andre løsninger er det når de ikke blir enige om vilkårene ?
Nei det var vel det som var grunnen til at Apple gikk til sak mot samsung. De ble ikke enige om pris.

 

Haha.

Haha??

 

Jeg antok automatisk at du prøvde å være morsom, av ren høflighet valgte jeg å gi inntrykk av at det var morsomt

Samsung og Apple har i forkant av all krigingen forsøkt å bli enige. Samsung har slik jeg forstått følt at prisen apple kom med var for høy. De klarte derfor ikke å bli enige, og kriger derfor i rettsalen. Hva som er morsomt med det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Samsung og Apple har i forkant av all krigingen forsøkt å bli enige. Samsung har slik jeg forstått følt at prisen apple kom med var for høy. De klarte derfor ikke å bli enige, og kriger derfor i rettsalen. Hva som er morsomt med det vet jeg ikke.

 

Hva er det de har forsøkt å bli enige om, gjerne dokumenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

De har vel ikke totalt 4 møter med hverandre for at Apple skal advare samsung??

 

Alt av artikler rundt dette dreier seg om at Apple prøvde å overbevise Samsung om at de brøt med en rekke av patentene deres, noe Samsung var fullstendig uenig i. Du må gjerne dokumentere annerledes, spesielt at Samsung var enig, men mente prisen var for høy, og at det var derfor det ende med søksmål.

Lenke til kommentar
Joda, og hadde jeg vært merkevareprodusent og ikke konsument hadde jeg antagelig forsvart meg med tilgjengelige midler jeg også. Jeg har ingen problemer med det. Ei heller når Apple gjør det. Men jeg er ikke sikker på om vi som samfunn er tjent med at lovverket beskytter slikt. At produsentene er det er åpenbart.

Vel, jeg er da overbevist om at samfunnet er tjent med at lovverket beskytter de som investerer i FoU mot ulike former for kopiering eller plagiat. Ikke dermed sagt at det ikke kan være behov for justeringer av lovverket, f.eks når det gjelder hva som er patenterbart og for hvor lenge.

 

I den linkede saken er det ellers snakk om tyveri: Den kinesiske produsenten har ikke laget noe som ligner, de har tatt Elteks programvare og brukt den i sine egne produkter. Det er noe annet enn å etterligne fasong og brukergrensesnitt. De har også linket til Eltek for å surfe på deres renomé. Jeg er ikke tilhenger av tyveri.

Ja, saken med Eltek er direkte tyveri av programvare, så det er den ene ytterligheten i denne problematikken. Derfra har vi en glidende overgang, med ulike grader av kopiering og plagiat som ikke er bokstavtro eller 100% identisk, over mot det som allment aksepteres som lovlig/akseptabel grad av inspirasjon. Spørsmålet er hvor grensen går. Skal man kunne stjele andres arbeid og endre noen små, uvesentlige detaljer for syns skyld, og så er alt greit?

 

Men kjernen i problemet er at vi allerede vet at opphavsrett ikke er uproblematisk. Det gir noen monopol på en vare, og det er ikke greit. Det er derfor patentretter utgår på dato. Utvikleren skal få et forsprang som takk for innsatsen, men vi vil ha konkurranse, så han kan ikke få enerett på ubestemt tid. Min mening er at vi trenger mer konkurranse, og at det har større fordeler enn ulemper.

Vi vet også at mangel på beskyttelse av opphavsrett ikke er mindre problematisk. Bruker man f.eks milliarder av kroner på å utvikle en kur eller vaksine mot en dødelig sykdom, så er det sannsynligvis greit at de som tar denne risikoen og investeringen får et lovfestet tidsbegrenset monopol for å gi dem muligheten til å tjene inn igjen investeringen. Hvem ville vel investert en milliard eller mer dersom det var gitt at kopiprodusenter helt lovlig kunne oversvømme markedet med billige kopiprodukt, og slik ødelegge alt håp om å tjene inn igjen investeringene?

Trenger vi virkelig mer konkurranse? Hva vil det gi oss som vi ikke har i dag? Billigere produkt, mer bruk&kast og et enda større søppelberg? Hvor langt ned skal prisene (og kvaliteten!) presses, og på bekostning av hvem?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...