ATWindsor Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Den kjøper ikke jeg helt, på hvilken måte har Samsung vært nødt til forandre stort sett alt de foretar seg til å følge Apple til punkt og prikke? De har altså gått over til å kjøre samme konseptet på innpakning av produkt, utsiden av esken designet på nøyaktig samme grunnprinsipper som Apple, de har gått for at innholdet og rekkefølgen ting er plassert og organisert i produktemballasjene er mer eller mindre identisk med alle, de har begynt å forsøke å markedsføre seg på måter som kan minne om Apple, de hadde jo nå for ikke så lenge siden en egen pressekonferanse ved lansering av Samsung Galaxy S3 i rene Apple stil. Det har lekket ut et over 100-siders internt dokument fra innad i Samsung hvor det står sort på hvitt alt de mener de må blåkopiere fra iOS over til sitt eget TouchWiz og begrunnelsene er stort sett så banale som at "det er sånn det fungerer i iOS" og derfor må de kjøre samme løsning i TouchWiz, deretter begynner de å levere nettbrett hvor de har tatt Apple sin egen proprietære 30-pin dockløsning, kjørt den speilvendt og heller brukt sortfarge og trodd at ingen skulle noengang legge merke til det eller finne det noe snodig? Da snakker vi ikke lenger om å hente inspirasjon, da snakker vi om å ta produkter som har hatt en abnorm suksess og forsøke å plagiere det til punkt og prikke for egen vinning. Du kan på en måte si at forbrukere kan være tjent med de, de som har ønsket mer eller mindre tilsvarende Apple produkter til lavere og et mer åpent økosystem (Android) har nå hatt og fått muligheten til det. Men intet markedet, og ingen utvikling eller innovasjon er tjent med at selskaper skal kunne plagiere andre så til punkt og prikke som det Samsung har gjort i disse tilfellene og derfor burde det bli slått hardt ned på, noe som det heldigvis også ser ut til å gjøre. Når Google ender opp med å be Samsung om å slutte å herme så til de grader etter Apple, så burde det gå opp et lys. Heldigvis for alle involverte så ser det jo ut som Samsung har tatt poenget og TouchWiz har jo etterhvert gått bort ifra det å ligne iOS opp av dage, Galaxy S3 har jo gått bort ifra designet som kunne minne veldig om iPhone og jaggu selger Samsung godt fremdeles, så det var jo tydeligvis ikke livsnødvendig å plagiere så voldsomt for å få suksess likevel.. Jeg er ikke spesielt enig i hvordan du ser det, jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsen av å "kopiere til punkt og prikke". Synes du feks S2 er veldig lik iphone? Innpakningen er ikke spesielt sensasjonell for noen av partene, mener du apple hermet etter HTC på den fronten feks? Eller er det noen andre "grunnprinsipper" du snakker om? Og mye av det andre du trekker inn er rimelig søkt (holde pressekonferanser er å kopiere apple?) Det er helt normalt innen business og se på andre konkurrenters sterke sider helt konkret og se hvordan man kan forbedre seg på disse frontene. Det eneste jeg er enig i er underlig er den merkelige 30-pins-kontakten, men der er det jo heller ingenting å tjene på å kopiere den, hva i alle dager skulle det være godt for? AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Selv eier jeg både en iphone og en Galaxy og jeg finner det også svært snodig når noen bruker begreper som "blåkopi" etc. Dette vitner kun om at de har en skjult agenda eller så vet de ikke hva de snakker om. Men om Samsung skulle straffes for noe så bør det være for den latterlige 30pins kontakten. Eldgammel teknologi uten noe mål og mening. Her kan man virkelig spørre seg om hva i all verden de tenkte på! Den/de ansvarlige for denne kontakten burde nærmest fått sparken. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Samsung og Apples produkter er slett ikke så like, og langt unna å kunne kalles en kopi på noen måter. Og hva er dette med innpakning? Siden når ble det mulig å ha enerett på en måte å pakke inn ting? Hvis det stemmer må jeg jo utnytte det og tjene meg søkkrik på julegaveinnpakning. Og om de nå er like så er det ikke noe nytt, alle bedrifter opp gjennom tidene har gjort det. Innpakning er reklame for produktet det også, og når en bedrift slår igjennom med stor suksess for sitt produkt så setter de en slags markedsstandard for hvordan slike produkter presenteres. Det er enkel markedsføring, og det bør ikke en gang nevnes i en sak som har med kopiering og plagiering av patenter å gjøre. Du kan ikke ta patent på en ide eller et konsept, det må være noe konkret. Nei, jeg tror dette søksmålet har mindre å gjøre med plagiering enn det virker som. Apple som selskap har alltid hatt en "kontrollfrik" mentalitet, hvor de liker å kontrollere alle aspekter ved sine produkter og sitt marked. Og med Samsungs økende suksess ser de nå at de mister mer og mer kontroll over markedet, derfor ser de sitt snitt til å å bruke Samsungs litt for unødvendig like designvalg til å bremse dem og styre markedet mer tilbake under deres kontroll. Veldig klassisk storbedrift taktikk. Hadde nok gjort det samme hvis jeg hadde eid en så stor bedrift. Jeg kan forsåvidt også skjønne at Apple blir litt snurt av at andre hermer etter designet deres, da design er det selskapet har bygget seg så høyt opp på. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Ikke morsom i det hele tatt - skift ut navn og vi vet jo hvem apple hadde som forbilde. Blir bare dumt 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Kanskje dette hjelper? Dutch court orders formally Europe-wide preliminary injunction against Samsung Galaxy smartphones http://www.fosspatents.com/2011/08/dutch-court-orders-eu-wide-preliminary.html Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Synes den var morsom fordi Apple reklamerer alt de gjør som innovativt selv. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Kanskje dette hjelper? Dutch court orders formally Europe-wide preliminary injunction against Samsung Galaxy smartphones http://www.fosspaten...reliminary.html Hjelper? Det der er et år gammelt, og mye har skjedd i etterkant. SII har ikke blitt trukket ennå, tross alt. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Oj, du har rett, må være feil link i artikkelen, eller så har de bare tatt helt feil. Muligens det siste: http://macdailynews.com/2012/08/28/dutch-court-orders-europe-wide-preliminary-injunction-barring-sale-of-samsung-galaxy-smartphones/ Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Da snakker vi ikke lenger om å hente inspirasjon, da snakker vi om å ta produkter som har hatt en abnorm suksess og forsøke å plagiere det til punkt og prikke for egen vinning. Du kan på en måte si at forbrukere kan være tjent med de, de som har ønsket mer eller mindre tilsvarende Apple produkter til lavere og et mer åpent økosystem (Android) har nå hatt og fått muligheten til det. Men intet markedet, og ingen utvikling eller innovasjon er tjent med at selskaper skal kunne plagiere andre så til punkt og prikke som det Samsung har gjort i disse tilfellene og derfor burde det bli slått hardt ned på, noe som det heldigvis også ser ut til å gjøre. Men hvor i all verden får du det fra at produktene til Samsung plagiater til punkt og prikke? Det er jo milevis fra og ingen galaxy er vanskelig å skille fra iPhone, de ser man på lang avstand. Bare for å starte operer de med en helt annen logo. Piratkopieringen i kina har man sikker iPhøne og liknende, jeg vet det finnes galaxy kopier fra "Sumsang". Dette er rene plagiater. SGx er egne produkter der de har hermet alt for mye etter Apple og dermed gjort det til et dårligere produkt. Ikke for det at iPhone er så mye dårligere men fordi de forsøker å tilpasse en plattform opp mot en annen. Dette er jo ikke noe de har tjent på, de får middels til dårlige kritikker for softwaren. MÅten de har sammenliknet produktene på gjennom det nå famøse dokumentet er jo i all hovedsak en konkuranse analyse som displayer konkurentes sterke sider. Alle seriøse aktører i alle konkurnaseutsatte sektorer gjør slikt. Og oftere enn ikke handlet det dokumentet ikke om å kopiere men å oppnå like bra utseende eller like bra funksjonalitet. Ikke det samme som likt utseende og lik funksjonalitet. Det vil dessuten ofte OSet forhindre. Utseendet: Skal man ikke tillate at en slik lite plate blir ganske lik uansett og innse at det først og fremst er teknologien som driver frem tykkelse og størrelse så vet ikke jeg. Når det er sagt er jo Samsungs SGSer ganske klart forskjellige fra iPhone. Særlige er den midtre kanppen helt distinkt anderledes og det synes på lang avstand. Se på de tradisjonelle mobilene. Det var jo utrolig små nyanseforskjeller der, eller laptopper. Ingen (andre enn apple) løper rundt å ser på de seriøse konkurrentenes design og vurderer patentbrudd eller dress "code". Produktene blir seende ut veldig like uansett og designet er mye styrt ut fra tiden man befinner seg i. Samsung er nå minst like kynisk som alle andre, og forsøker å skaffe seg et moralskjold i kampen mot Apple i form av at de liksom skal spille "good guys" og bruke som unnskyldning at den eneste naturlige måten for å utvikle seg i markedet er ved å plagiere de med størst suksess, skulle alle holdt på sånn så ville det ikke vært igjen noen selskap som gidder å investere i utvikling og innovasjon. Det er ingen grunn til å se etter good guys. Jeg er enig med deg at det handler om å tjene penger. Den største blemmen mange Apple fan boys her inne gjør er at de bruker masse energi på å rakke ned på Samsung (som om vi bryr oss selv om kritikken til tider blir helt komisk animert). De fleste her driter i Samsung, det gjør Apple også. Samsung var nærmest og størst og dermed først i rekka. Det er Android Apple er ute etter og de angriper på bred front og saksøker alle med en viss markedsandel. Det bekymrer en del personer. Apple lager støy, skaper usikkerhet, og ikke minst tar en masse patenter som det ville tatt det norske patentbyrå 10 sek på å avvise. De hadde bare fått seg en veldig god latter over håpløse forsøk. Slike patenter er nemlig ikke i nærheten av å kvalifisere i Norge 2 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Men hvor i all verden får du det fra at produktene til Samsung plagiater til punkt og prikke? Det er jo milevis fra og ingen galaxy er vanskelig å skille fra iPhone, de ser man på lang avstand. Når ikke engang en av Samsungs egne advokater ser forskjell på en sort iPad og Samsungs kopi på 3 meters avstand foran en dommer i en rettssal, så sier det seg selv at du tar feil, helt feil... Akkurat nå har jeg "Jesus facepalm" bildet på netthinnen... jeeeezzz Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hvem her ser ikke forskjell? 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Når ikke engang en av Samsungs egne advokater ser forskjell på en sort iPad og Samsungs kopi på 3 meters avstand foran en dommer i en rettssal, så sier det seg selv at du tar feil, helt feil... Det kan vel si noe om synet til advokaten f.eks. Sier seg selv. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Men hvor i all verden får du det fra at produktene til Samsung plagiater til punkt og prikke? Det er jo milevis fra og ingen galaxy er vanskelig å skille fra iPhone, de ser man på lang avstand. Når ikke engang en av Samsungs egne advokater ser forskjell på en sort iPad og Samsungs kopi på 3 meters avstand foran en dommer i en rettssal, så sier det seg selv at du tar feil, helt feil... Akkurat nå har jeg "Jesus facepalm" bildet på netthinnen... jeeeezzz Er nettbrett (eller telefoner for den saks skyld) ment å kunne identifiseres fra andre siden av rommet? Selvfølgelig blir det vanskeligere å identifisere produkter innenfor samme sjanger desto lengre fysisk unna man er dem. Den som ikke klarer å se forskjell på produktene fra en avstand som de er ment å brukes på har enten synsfeil eller befinner seg i kategorien av fanbois og denslags idioter."Buhuuu, jeg så ikke forskjell på en BenQ monitor og en Sony monitor på 10 meters avstand..PLAGIAT!!!" Facepalm indeed. 3 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det var snakk om tre meter, ikke andre enden av rommer, så hvis produktene virkelig var så ulike burde man lett ha sett hva som var hva. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Det var snakk om tre meter, ikke andre enden av rommer, så hvis produktene virkelig var så ulike burde man lett ha sett hva som var hva. Er et nettbrett ment å brukes på 3 meters avstand? 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ikke med mindre du har lange armer og liker bananer 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 På 3 meter ser ikke jeg forskjellen på flere av brettene jeg. Det er mange ting jeg ikke klarer å skille på den avstanden. En stor TV på 4-5 meter ser jeg kun forskjell på hvis de har navn-logo hvis de er noenlunde like. Skal de der også gå til sak? For ikke å snakke om biler. Så store, så vi kan øke avstand litt i forhold. Hvem ser forskjell på en passat stv og en avensis f.eks +++ flere. Saksøk! Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Men hvor i all verden får du det fra at produktene til Samsung plagiater til punkt og prikke? Det er jo milevis fra og ingen galaxy er vanskelig å skille fra iPhone, de ser man på lang avstand. Når ikke engang en av Samsungs egne advokater ser forskjell på en sort iPad og Samsungs kopi på 3 meters avstand foran en dommer i en rettssal, så sier det seg selv at du tar feil, helt feil... Akkurat nå har jeg "Jesus facepalm" bildet på netthinnen... jeeeezzz 3 meter? når handler du små dingser basert på hva du ser på tre meter? Hadde du sagt 30cm hadde du hatt et poeng. Ikke at det er umulig å se forskjell på tre meter, det er lett, vi snakker tross alt om advokater her så de får være unnskyldt, men det er jo fullstendig poengløst. Hvor stor avstand mener du er passende? 10 meter? Jeeezzzz Kunne ikke noen komme med et poeng her snart. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 En av produktene de vil til livs er vel GS2. DER ser jeg godt forskjell på 3 meter opp imot iPhone, selv om man sjelden beskuer/vurderer telefoner på den avstanden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg