Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Slutte på vgs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forsatt ikke forseint å ta kontakt med rådgiver for å høre med å bytte skole / type utdanning.

Fra Ung.no:

• Alle har rett til 3-årig videregående opplæring. Du har rett til flere år om utdanningsprogrammet du går varer lenger (mange yrkesfag: 4 år)
  • Du må bruke retten i løpet av 5 år (6 år hvis læretid) fra du går ut av ungdomsskolen
  • Du må bruke rettenfør du fyller 24 år
  • Du kan ta inntil 2 friår underveis, eller vente et år etter ungdomsskolen før du begynner på videregående skole.

Mer her: http://www.ung.no/vi...%C3%A5ende.html :)

Endret av eak2k_InnleggNO
Lenke til kommentar

Er forsatt ikke forseint å ta kontakt med rådgiver for å høre med å bytte skole!

Vi har bare én vgs som tilbyr MDD i Bodø, og det nye regelverket som er innført dette året gjør det umulig for meg å bytte linje. Og ettersom det bare er én musikklasse, kan jeg heller ikke bytte klasse.

Lenke til kommentar

Du har ungdomsrett, dvs. du har rett til 3 årig videregående opplæring.

Jeg har rett til denne opplæringen innenfor fem år, ja. Det jeg vet er at det dette året var rekordmange søkere som ikke kom inn på vgs i Bodø, og jeg regner vel derfor med at jeg stiller bakerst i køen når jeg da skal søke neste år.

Lenke til kommentar

Du har ungdomsrett, dvs. du har rett til 3 årig videregående opplæring.

Jeg har rett til denne opplæringen innenfor fem år, ja. Det jeg vet er at det dette året var rekordmange søkere som ikke kom inn på vgs i Bodø, og jeg regner vel derfor med at jeg stiller bakerst i køen når jeg da skal søke neste år.

Snakk med rådgiveren :) Personlig ville jeg ikke tatt den risken.

Lenke til kommentar

Etter fullført ungdomsskole har du rett til en treårig videregående opplæring, opplæringslova pgf 3-1. Denne retten må du ta ut over en periode på fem år (seks år hvis du skal ha læretid i bedrift), fra første år til siste år. Du kan søke om å få omvalg, du får da ett ekstra år. Retten faller bort ved utgangen av året du fyller 24.

Så lenge du er rettselev etter pgf 3-1 konkurrerer du på lik linje med alle andre rettselever, altså at det er karaktersnittet ditt som avgjør om du kommer inn eller ikke.

Du er ikke pliktig til å gi noen begrunnelse for hvorfor du vil frasi deg skoleplassen din.

Det er imidlertid verdt å påpeke at å hoppe over ett år på VGS, med mindre du bestemmer deg for å ta fag som privatist slik at du kan begynne på andre år neste år, også innebærer at du vil forsinke hele resten av livet ditt med ett år. Dette kan ha store konsekvenser for deg.

Lenke til kommentar

Det er imidlertid verdt å påpeke at å hoppe over ett år på VGS, med mindre du bestemmer deg for å ta fag som privatist slik at du kan begynne på andre år neste år, også innebærer at du vil forsinke hele resten av livet ditt med ett år. Dette kan ha store konsekvenser for deg.

Ja, jeg ser den. Biter tennene sammen og fullfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...