felicity Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvis jeg velger å slutte på vgs nå, har jeg da fremdeles krav på videregående opplæring neste år, slik at jeg da kan begynne i førsteklasse? Lenke til kommentar
eak2k_InnleggNO Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Er forsatt ikke forseint å ta kontakt med rådgiver for å høre med å bytte skole / type utdanning. Fra Ung.no: Alle har rett til 3-årig videregående opplæring. Du har rett til flere år om utdanningsprogrammet du går varer lenger (mange yrkesfag: 4 år) Du må bruke retten i løpet av 5 år (6 år hvis læretid) fra du går ut av ungdomsskolen Du må bruke rettenfør du fyller 24 år Du kan ta inntil 2 friår underveis, eller vente et år etter ungdomsskolen før du begynner på videregående skole. Mer her: http://www.ung.no/vi...%C3%A5ende.html Endret 24. august 2012 av eak2k_InnleggNO Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvorfor skal du slutte på vgs? Mener at du har rett til det, vet om flere som går i parallellklassen vår som ikke er 95, til og med en som er 23. Hør med rådgiveren din! Lenke til kommentar
felicity Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Er forsatt ikke forseint å ta kontakt med rådgiver for å høre med å bytte skole! Vi har bare én vgs som tilbyr MDD i Bodø, og det nye regelverket som er innført dette året gjør det umulig for meg å bytte linje. Og ettersom det bare er én musikklasse, kan jeg heller ikke bytte klasse. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Du har ungdomsrett, dvs. du har rett til 3 årig videregående opplæring. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Du har ungdomsrett, dvs. du har rett til 3 årig videregående opplæring. Jeg har rett til denne opplæringen innenfor fem år, ja. Det jeg vet er at det dette året var rekordmange søkere som ikke kom inn på vgs i Bodø, og jeg regner vel derfor med at jeg stiller bakerst i køen når jeg da skal søke neste år. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Mener å huske du mister ett av årene om du slutter etter midten av Oktober e.l. Sjekk med rådgiver. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Er jeg pliktig å oppgi en begrunnelse for å slutte? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Du har ungdomsrett, dvs. du har rett til 3 årig videregående opplæring. Jeg har rett til denne opplæringen innenfor fem år, ja. Det jeg vet er at det dette året var rekordmange søkere som ikke kom inn på vgs i Bodø, og jeg regner vel derfor med at jeg stiller bakerst i køen når jeg da skal søke neste år. Snakk med rådgiveren Personlig ville jeg ikke tatt den risken. Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jeg ville heller anbefale å fullføre vgs. når du er ferdig med det får du mere frihet til å gjøre hva du vil. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Etter fullført ungdomsskole har du rett til en treårig videregående opplæring, opplæringslova pgf 3-1. Denne retten må du ta ut over en periode på fem år (seks år hvis du skal ha læretid i bedrift), fra første år til siste år. Du kan søke om å få omvalg, du får da ett ekstra år. Retten faller bort ved utgangen av året du fyller 24. Så lenge du er rettselev etter pgf 3-1 konkurrerer du på lik linje med alle andre rettselever, altså at det er karaktersnittet ditt som avgjør om du kommer inn eller ikke. Du er ikke pliktig til å gi noen begrunnelse for hvorfor du vil frasi deg skoleplassen din. Det er imidlertid verdt å påpeke at å hoppe over ett år på VGS, med mindre du bestemmer deg for å ta fag som privatist slik at du kan begynne på andre år neste år, også innebærer at du vil forsinke hele resten av livet ditt med ett år. Dette kan ha store konsekvenser for deg. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 25. august 2012 Forfatter Del Skrevet 25. august 2012 Det er imidlertid verdt å påpeke at å hoppe over ett år på VGS, med mindre du bestemmer deg for å ta fag som privatist slik at du kan begynne på andre år neste år, også innebærer at du vil forsinke hele resten av livet ditt med ett år. Dette kan ha store konsekvenser for deg. Ja, jeg ser den. Biter tennene sammen og fullfører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå