Gå til innhold

Hensikten med Ex. Phil. Hvor mye teller det?

Zteiltez

Anbefalte innlegg

Examen philosophicum. Hvorfor er det obligatorisk i så mange studier? Jeg studerer informatikk ved universitetet i Bergen, på et bachelorprogram som omhandler datanett, matematikk, statistikk, algoritmer og datastrukturer, funksjonell web-design og diskrete strukturer. Hva skal jeg med filosofihistorie og vitenskapsfilosofi? Har ex. phil i det hele tatt faglig relevans i forhold til studiet mitt? Forstå meg rett, jeg er ikke ute etter å snakke drit om faget, jeg prøver bare å forstå hvorfor det er obligatorisk og hvilken nytte jeg får av det i praksis.

Hvis jeg eventuelt skal søke meg over på master, teller da ex. phil-karakteren like mye som de andre emnene? Bryr arbeidsgivere seg om ex. phil-karakterer? Hvem bryr seg egentlig? Hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte ex.phil. Det kan være veldig interessant dersom man klarer å se koblingen mellom pensum og dagens samfunn og forskning. De som ikke klarer det har en tendens til å ikke kunne fordra emnet.

Det er en viss nytte i tankemåten, og det er generelt viktig å kunne se sammenhenger og forstå hvorfor vi har det samfunnet vi har. En del uttrykk og grunnpinsipper vil nok også dukke opp senere i studiet. Tross alt tar pensum for seg grunnlaget for en rekke vitenskapelige disipliner, og mye matematikk fra "gamle dager" er fortsatt aktuelt. Deler av pensum kan nok virke veldig tørt, men det inngår i helheten og det vil du nok se om du om bare jobber litt med det.

Ved NTNU teller ikke ex.phil. når man søker opptak til master i informatikk. Jeg kan ikke snakke for UiB.

Lenke til kommentar

Exphil er vel et såkalt dannelsesfag som gir grobunn for videre akademisk arbeide. Tanken er god, og du kan plukke opp mye nyttig, særlig om skriving og argumentasjon. Universitetet får betalt per studiepoeng under dagens regime, så de liker de forberedende fagene. Det skal virkelig godt gjøres å stryke i exphil. Tror ikke exphil-karakteren har så mye å si på UiB. Arbeidsgivere bryr seg ikke. Men som sagt, her har du muligheten til å bli et klokere menneske, så heng i likevel.

Lenke til kommentar

Takker for raske og gode svar. Jeg tror jeg forstår hva dere mener. Semesteret har nettopp startet, så har ikke satt meg skikkelig inn i det ennå. Forhåpentligvis vil jeg klare å gjøre akkurat dette, uten at det stjeler fokus fra de andre emnene. Har uheldigvis fått et relativt dårlig inntrykk om faget fra venner og bekjente, så skal prøve å se vekk fra dette og danne meg et eget inntrykk om Ex. Phil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...