Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jusspørsmål angående breivikdommen

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på angående dommen, dette ble opplest i rettsalen:

§ 39e. I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige femten år, og ikke kan overstige enogtyve år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil fem år om gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp.

Dette betyr at forvaringen kan maksimalt foregå i 21 år i tillegg til de 10-21 år dommen er på? Hvis dette er tilfelle betyr dette at Breivik er ute rundt 75 års alderen :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil fem år om gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp.

Etter det jeg har hørt og lest kan den forlenges med 5 år om gangen, han kan altså bli sittende inne på livstid, bare at den må forlenges hvert 5. år med 5 nye år i forvaring.

Lenke til kommentar

Ja men loven sier jo svart på hvit at denne forlengelsen ikke kan utvides i det uendelige, nærmere bestemt 21 år. Det du siterte tar jeg for å være en klausul som oppklarer hva som må gjøres for å forlenge soningen med forvaring.

Lenke til kommentar

Det er riktig som det blir sagt, han kan sitte lengre enn 21 i forvaring.

Det du henviser til er at dommen ikke kan være på mer enn 21 år. Men etter 21 år vil man være avhengig av ny vurdering for om han fremdeles skal sitte i forvaring ut over 21 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på angående dommen, dette ble opplest i rettsalen:

§ 39e. I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige femten år, og ikke kan overstige enogtyve år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil fem år om gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp.

Dette betyr at forvaringen kan maksimalt foregå i 21 år i tillegg til de 10-21 år dommen er på? Hvis dette er tilfelle betyr dette at Breivik er ute rundt 75 års alderen :confused:

Du skal ikke tolke en paragraf isolert ut fra én enkelt setning. Sammenhengen, herunder bruken av ordet 'likevel' i neste setning, tilsier at det ikke er noen maksimalstraff. Totalt sett betyr første og annet punktum at den opprinnelige dommen kun kan være på 21 år, og en senere dom kan forlenge dette med inntil fem år ad gangen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut ifra at 'likevel' var satt i sammenheng med at den ikke bør overstige 15 år, men allikevel kan forlenges med 5 år av gangen inntil 21 år, da betydningen av at den ikke kan overstige enogtyve år har en ganske absolutt mening. Hvorfor står det at den ikke kan forlenges utover 21 år når den allikevel kan det?

Loven er tvetydig

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Loven er tvetydig hvis man går inn for å finne tvetydighet.

For øvrig, dersom tolkningen din skulle stemme, så ville ikke Breivik vært ute i en alder av 75, men en alder av noenogfemti. Han er nå idømt forvaring, og vil sone regnet fra 22. juli 2011. Rammen på 21 år løper derfor ut i 2031.

Så kan man da spørres: Hva er formålet med en maksramme på 21 års forvaring når dette samtidig er maksimal fengselsstraff..? En tolkning om at forlengelse må skje innen en ramme på 21 år gir derfor ikke mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja jeg tenkte 21 år av den opprinnelige dommen + 21 år forvaringsdom. Nå er jo ikke et fengselsår det samme som et år reelt sett, men det var slikt jeg regnet meg frem til ca 75 (jeg er ikke sikker på hvor gammel han er fra toppen av hukommelsen). Jeg var ikke klar over at han er dømt til forvaring nå, jeg trodde han var dømt til vanlig soning som ville bli forlenget med forvaring etter 21 år.

Da er det bare jeg som har missforstått.

Takker for svar

Lenke til kommentar

Nja jeg tenkte 21 år av den opprinnelige dommen + 21 år forvaringsdom. Nå er jo ikke et fengselsår det samme som et år reelt sett, men det var slikt jeg regnet meg frem til ca 75 (jeg er ikke sikker på hvor gammel han er fra toppen av hukommelsen). Jeg var ikke klar over at han er dømt til forvaring nå, jeg trodde han var dømt til vanlig soning som ville bli forlenget med forvaring etter 21 år.

De opprinnelige reglene om sikring var slik - man fikk x års fengsel, og så i tillegg x års sikring. Forvaring er en egen særskilt straff.

Si Breivik ikke får forvaring, og det er stor fare for hans sikkerhet når han kommer ut. Er det en lov som tilsier at personer i en slik situasjon må sitte inne, eller blir de sendt ut når dommen er sonet ferdig?

Nei. Uavhengig av hvor farlig man er når man løslates, når fengselsstraffen er over er den over. Selvsagt, politiet vil ikke nødvendigvis la deg gå helt uten tilsyn...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor står det at den ikke kan forlenges utover 21 år når den allikevel kan det?

Dette er en helt vanlig lovteknisk løsning i norsk rett (og i de fleste andre rettssystemer). Det gis et utgangspunkt, og deretter ett eller flere unntak fra utgangspunktet.

Utgangspunktet i bestemmelsen du refererer til er at tidsrammen for forvaringen ikke kan overstige 21 år. Neste punktum presiserer imidlertid at det kan gjøres unntak fra utgangspunktet, ved at tidsrammen ved dom kan forlenges med inntil 5 år av gangen. Du må lese de enkelte setningene i sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke et fengselsår det samme som et år reelt sett,

Også her har du misforstått fullstendig! Et såkalt fengselsår er 12 mnd. akkurat som et ordinært år.

I teorien, ja. Men i praksis kan et fengselsopphold hvis man har blitt dømt til et år i fengsel vare langt mindre en 12 måneder alt etter hvor god oppførsel man har. I beste/verste fall (alt etter hvordan man ser det) kan et fengselsår vare i 8 måneder.

Lenke til kommentar

"Alle" later til å tro at dette er over, at Breivik nå vil sitte inne og aldri komme ut igjen.

Mao. en de facto livstidsstraff.

Jeg har sett oppfatningen hos journalister, jurister, forumskribenter, bloggere og mannen i gata. Det gjelder også politikere. Politikerne (dvs. Stortinget) har imidlertid - i sin snillhet og sin klokskap - valgt å avskaffe livsstidsstraff. De har ikke siden villet ha den tilbake.

Utgangspunktet er derfor klart: Breivik skal ut igjen, han skal bli en fri mann og tilbake til samfunnet. Han vil kunne glise til pårørende hvis han treffer dem på gaten, om han vil det.

Dette er konsekvensen av Stortingets standpunkt.

Den eneste muligheten for å holde ham sperret inne lenger enn de 21 årene er at det er en gjentagelsesfare. Det vil si at det må være nærliggende fare for at han på ny vil begå alvorlige handlinger. Faren må være kvalifisert og reell.

Forlengingsbestemmelsen er mao. myntet på notoriske kriminelle, gjengangertypene som ikke evner å styre seg før de slår, stikker med kniv eller voldtar.

En kalkulerende massemorder, derimot? En som ikke har noen lang løpebane, men som klarer å planlegge og tenke før han handler? En som evner å si og gjøre det som han tjener best på?

Vel, jeg tviler - men jeg håper inderlig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...