Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reiseforsikring - rettstridig skade?

Trono

Anbefalte innlegg

Var i USA for en uke siden hvor jeg hadde lagt min mobiltelefon i håndkleet ved bassengkanten. En person kom og løftet håndkleet fra bakken som resulterte i at mobilen falt ut i bassenget.

Prøvde å få dette dekket av reiseforsikringen og fikk dette som svar.

Av våre vilkår punkt 4.4.d fremgår det at vi erstatter skade som skyldes skadeverk. Med skadeverk menes at en annen person rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller eiendeler du har i din besittelse. Begrepet følger av straffelovens bestemmelser.

Etter vår mening skyldes denne skaden et uhell, og dette kommer ikke inn under din forsikring. Vi kan derfor dessverre ikke hjelpe deg med erstatning denne gangen.

Definisjonen av rettstridig sier bl.a:

Rettsfølgen vil i alminnelighet være erstatningsplikt hvis handlingen har voldt påregnelig økonomisk skade og er begått forsettlig eller uaktsomt.

Har de her rett, eller er dette noe jeg kan/bør klage på? Det er jo en uaktsom handling og føler det er en gråsone her om det er uaktsomt eller et uhell..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som krikkert skriver så kommer du med for lite informasjon for at vi skal kunne vurdere avslaget.

Av vilkårene som siteres kan det høres ut som IF sin reiseforsikring. Vilkårene jeg sitter med er fra mars 2012, altså den nyeste versjonen. Hendte uhellet før disse trådte i kraft, kan det hende at det er andre betingelser som gjelder.

Pkt. 4 omhandler reisegodsforsikring, denne dekker personlig reisegods som IF definerer som "personlige eiendeler som du har med deg for ditt bruk under reise og opphold. Reisegods er også gjenstander du har bruksrett til i henhold til skriftlig kon- trakt inngått ved overtakelsen av gjenstanden"

I pkt. 4.4 ramses det opp de tilfeller som dekkes av en slik reisegodsforsikring. Av ordlyden er dette en uttømmende oppramsing av forsikringens dekning.

• 4.4 Hvilke tap/skader gjelder forsikringen for
    Vi erstatter:
    a) Tyveri. Med tyveri menes borttagning av eiendeler du har i din besittelse, jf. straffelovens §§ 257 og 258. At eiendeler mistes/bortkommer og senere beholdes av finneren, er ikke å anse som tyveri, jf straffeloven §394.
    b) Ran, jf. straffelovens §§ 266 og 267.
    c) Innbrudd, jf. straffelovens § 147.
    d) Skadeverk. Med skadeverk menes at en annen person rettsstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller eiendeler du har i din besittelse, jf. straffelovens §§ 291 og 292.
    e) Naturskade. Med naturskade menes skade som direkte skyldes naturulykke som skred, storm, flom, stormflo, jordskjelv eller vulkanutbrudd, jf. Lov om naturskadeforsikring.
    f) Trafikkuhell med motorkjøretøy, båt, camping- vogn eller sykkel, se pkt. 11.3.
    g) Brann, nedsoting, direkte lynnedslag og ek splosjon. Med brann menes ild som er kommet løs.

Uten at jeg skal ta stilling til avslaget, samt at din beskrivelse er for vag til å kunne vurdere forholdet konkret, så heller dine vage uttalelser i retning om at det er snakk om et hendelig uhell slik selskapet skriver i sitt avslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...