tomsi42 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 @bekkaro: Hvorfor laster du opp bilder i denne tråden? De bildene har jo ikke noe her å gjøre. Men du fikk det til; det skal du ha Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Skal gjøre ett forsøk på å laste opp et par bilder. Hei og velkommen til forumet Hvis ikke disse bildene er relevante for denne tråden så anbefaler jeg og laste bilder til generell glede for brukerne i tråden "augustbilder" og har bildene en relevans til tråden burde man opplyse hva relevansen er. Lenke til kommentar
Bekaro Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Skal gjøre ett forsøk på å laste opp et par bilder. Hei og velkommen til forumet Hvis ikke disse bildene er relevante for denne tråden så anbefaler jeg og laste bilder til generell glede for brukerne i tråden "augustbilder" og har bildene en relevans til tråden burde man opplyse hva relevansen er. Takk for tips.Skal rette opp feilan. Er litt fersk,så det blir vel ok etterhvert. Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 25. august 2012 Forfatter Del Skrevet 25. august 2012 Hehe her var det litt av hvert, men tusen takk for tips mtp bilder:) blir neppe noen bilder av meg på bolten :-) Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Greit med en liten Gorillapod, om en skal reise lett. Funker dårlig sammen med 70-200mm beist, med med mindre objektiver funker det helt fjell på tur. 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 Vel jeg glemte stativet i bilen. Innen jeg husket at det var glemt så var jeg over den første toppen Var ikke aktuelt å gå tilbake, men får huske det på neste langtur Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Men jeg skjønner ikke helt, har du virkelig kjøpt et 7D uten å vite hvordan man bruker et speilrefleks, og enda ikke lært deg det? Det første og beste tipset jeg kunne gitt deg er å lese denne artikkelen. Ser at turen allerede er gjennomført, men til neste gang: http://www.diskusjon...howtopic=984477 Utover dette kan jeg fortelle litt enkelt om bilder og komponering. Det finnes i hovedsak 4 distinkte typer bilder som folk flest klarer å skille mellom uten å ha kunnskaper om foto fra før; Landskap, portrett (ikke bare mennesker), situasjonsbilder og makro (ultra-closeup). Til landskap er det greit med vidvinkel, også supervidvinkel men sistnevnte er DYRT! Høyere blendertall (mindre blender åpning) er viktig dersom du ønsker å få så mye som mulig i fokus. F8-F11 er fint her. Lukkertid kan med fordel være så kort som mulig slik at du kan fange fugler og dyr med på bildene uten at man får bevegelsesuskarphet. Kjør alltid så lav ISO som det lar seg gjøre da detaljer er uberviktig på landskapsbilder for at den skal se pene og skarpe ut. Til portrett er det greit å gjerne ha litt dybdekomprimering men her er det INGEN fasit. Alikevel gir ofte litt dybdekomprimering best resultat for de fleste. Derfor er 50mm (fullformat ekvivalent) kanskje den mest brukte brennvidden of all times til portretter. Her er fastoptikk viktig slik at man har muligheten til å få tynn dof (dybdeskarphet). Dette kan gi et kreativt og flott visuelt inntrykk på bildene du tar. Spesielt viktig med god optikk her da man ønsker å få så detaljerte ansikter, biler, dyr eller hva du enn tar portrettbilder av, som mulig. Situasjonsbilder kan bety det samme som å ta et portrettbilde, men istedenfor en bestemt gjenstand eller person tar du et portrettbilde av en situasjon. Du komponerer altså bildet til å få med alle aspektene som utgjør situasjonen/stemningen/atmosfæren som er der, eller som du ønsker å få frem på bildet. Her kan kort lukkertid i mange tilfeller være viktig da du ikke ønsker å få bevegelsesuskarphet på mennesker som danser, dyr som løper osv osv. Blender velges utfra dof-en du ønsker her. Makrobilder er basically som å forstørre ting med et mikroskop men at man lagrer det man ser i form av et bilde. Det kan være superforstørring av insekter, penger, blomster eller andre detaljrike og vakre ting/ting som blir vakre/eksotiske når dem forstørres. Håper dette hjelper litt. Er jo veldig grunnleggende info dette men tilsammen i denne tråden har du vel sikkert nok til å lære mer på egenhånd 7D er et kanonbra kamera. Oppdater det til den siste firmwaren og lær deg kameraet skikkelig. Ditt kamera er ditt våpen i fotosammenheng. Jo raskere du klarer å betjene det og jo mer du forstår det, dess bedre bilder vil du få. Endret 30. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 AnetteM er nok ikke helt fersk på foto, da hadde hun ikke hatt et flertall bilder plukket ut av Akam redaksjonen fra månedstrådene. Det har riktignok vært mest portrett, gjerne barneportrett, så tror hun her bare ville ha litt input på hva som kan hjelpe henne ta gode landskapsbilder. 5 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Men jeg skjønner ikke helt, har du virkelig kjøpt et 7D uten å vite hvordan man bruker et speilrefleks, og enda ikke lært deg det? Hvordan klarte du å komme til den konklusjonen? 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Men jeg skjønner ikke helt, har du virkelig kjøpt et 7D uten å vite hvordan man bruker et speilrefleks, og enda ikke lært deg det? Hvordan klarte du å komme til den konklusjonen? Når jeg ser hun skriver følgende begynner jeg jo å lure: "Jeg suger egentlig på landskapsbilder, men ønsker jo å bli bedre. Er vel ikke noe vits å da med seg stativ opp dit da det er en ganske heftig tur." "Noen tips til innstililnger lukkehastighet, blender etc?" Dagslys og Kjerag = F11 for dybdeskarphet. sånn....kjapt og gale.. Kanon Flere tips? Husk å bruke både 85mm og 10-20mm. Will do! Noterer her Høres ikke ut som om erfaringen var så lang akkurat, ikke at det gjør noe i det hele tatt. Bare fint at man spør om man lurer på noe, og alle må jo begynne et sted. Men det får meg til å lure litt på hvorfor du spør meg om dette? Gjorde det noe om jeg spurte om det? Endret 30. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 AnetteM er nok ikke helt fersk på foto, da hadde hun ikke hatt et flertall bilder plukket ut av Akam redaksjonen fra månedstrådene. Det har riktignok vært mest portrett, gjerne barneportrett, så tror hun her bare ville ha litt input på hva som kan hjelpe henne ta gode landskapsbilder. Jeg skjønner Har ikke fulgt så mye med på nicket hennes, og får sjelden med meg trådene for månedsbildene Men da skal ikke jeg si noe mer hvertfall Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Har ikke fulgt så mye med på nicket hennes, og får sjelden med meg trådene for månedsbildene Men da skal ikke jeg si noe mer hvertfall Og det er kanskje der problemet ligger; det gjelder ikke bare deg, men mange. Istedet for å gjøre litt litt research før en svarer,m så trekker man raske og feilaktige slutninger. "Jeg suger egentlig på landskapsbilder, men ønsker jo å bli bedre. Er vel ikke noe vits å da med seg stativ opp dit da det er en ganske heftig tur." Denne er grei - landskapsbilder er temaet; noe som TS ikke er god på. Ingenting i den setningen tilsier at TS ikke er god på andre områder innenfor foto. "Noen tips til innstililnger lukkehastighet, blender etc?" Dette er naturlige spørsmål, sett i forhold til at TS ikke er god på landskapsbilder. Ingen grunn til å stille spørsmål om TS har erfaring med speilrefleks i det hele tatt. Heller en grunn til å gjøre litt research på brukeren (tar 10 skeunder) (hvor lenger har X vært medlem; hvor poster X mest). Hva har andre svart i tråden? Det var nok av ledetråder til å ikke stille spørsmålet. 6 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Men jeg skjønner ikke helt, har du virkelig kjøpt et 7D uten å vite hvordan man bruker et speilrefleks, og enda ikke lært deg det? Hvordan klarte du å komme til den konklusjonen? Når jeg ser hun skriver følgende begynner jeg jo å lure: "Jeg suger egentlig på landskapsbilder, men ønsker jo å bli bedre. Er vel ikke noe vits å da med seg stativ opp dit da det er en ganske heftig tur." "Noen tips til innstililnger lukkehastighet, blender etc?" Dagslys og Kjerag = F11 for dybdeskarphet. sånn....kjapt og gale.. Kanon Flere tips? Husk å bruke både 85mm og 10-20mm. Will do! Noterer her Høres ikke ut som om erfaringen var så lang akkurat, ikke at det gjør noe i det hele tatt. Bare fint at man spør om man lurer på noe, og alle må jo begynne et sted. Men det får meg til å lure litt på hvorfor du spør meg om dette? Gjorde det noe om jeg spurte om det? Himmel og jord IceBlitz hva er det som har bitt deg i dag? For det første er det mest portretter jeg tar så jo da ønsker man følgelig å få litt tips om landskapsbilder. Visste ikke at man IKKE kunne spørre? Heldigvis er det mange hyggelige svar i denne tråden og som har tatt mine spørsmål seriøst! Synd at du ikke klarer å oppføre deg noenlunde hyggelig, det kan da ikke være så innmari vondt det? Og så må jeg bare spørre deg om en ting: Når du hadde nytt kamera - kunne du magisk bare alt med en gang av innstillinger? Selvfølgelig leser jeg instruksjoner, men det er alltid masse gode tips å hente her ute og dette er et meget godt forum som jeg trives veldig godt på. Følgelig så er jeg fornøyd med bildene jeg fikk på turen selv om jeg har masse å lære om landskapsbilder. Så til alle dere som tok dere tid til å svare tusen takk for input 5 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Okei, dette var sprøtt. Jeg spurte om en eneste setning, og skrev deretter en hel del for å hjelpe deg så godt jeg kunne til det du skulle gjøre. Kan ikke skjønne at det var annet enn vennlig. Jeg skriver også følgende: "Høres ikke ut som om erfaringen var så lang akkurat, ikke at det gjør noe i det hele tatt. Bare fint at man spør om man lurer på noe, og alle må jo begynne et sted." Jeg har altså ikke forsøkt å være annet enn vennlig og legge en innsats i å gi deg mine råd. Hvordan du har klart å endevende dette til noe som ikke har rot i virkeligheten skjønner jeg ikke. Men det du burde forstå, er at det er lett å anta at en god fotograf skjønner hva lukkertid, blender og ISO er og hva det gjør med bilde. Samme om det er til portrett eller landskap. Hvis man ser på gode landskapsbilder så er som regel ALT i fokus. Da bør det være lett å forstå at man må bruke liten blenderåpning kanskje. Lukkertid sier nesten hva det er bare av navnet. Lang lukker gir bevegelsesuskarphet men mye lys til gjengjeld etc etc ISO, vel, det er jo lysfølsomheten og denne gjør bildekvalitet dårligere og dårligere jo høyere man går, enkelt sagt. Så det er vel liten tvil om hva denne burde settes til. Derfor, når jeg så at du spurte om disse meget enkle prinsippene at jeg begynte å lure på om du var nybegynner. Og det er vel LOV å spørre om noen er nybegynner det uten at noen skal gå helt i kjelleren? Man trenger heller ikke være god på landskapsbilder for å skjønne noe om brennvidder heller. Selv uten research vil man kunne oppleve og erfare at større brennvidde gir mer dybdekomprimering og mindre fortegning der det er relevant. Mens korte brennvidder gir mer fortegning og men et helt annet perspektiv som kan gi et dramatisk og tøft utseende. Derav min antagelse. Men da beklager jeg. Dette er tydeligvis noe du tok hardt innover deg siden du blåser det så opp og ikke la merke til et eneste av rådene mine. Mitt innlegg bestod av 95% hyggelig innhold og 5% nøytralt innhold. Og du valgte å kun fokusere på det nøytrale og bli sint for dette. Det sier mer om deg enn om meg. Men jeg ønsker å si unnskyld, for hvis dette fikk deg til å bli sint eller lei deg var det ikke meningen. Jeg mente ingenting vondt med mitt innlegg Endret 30. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Trust me IceBlitz jeg har såpass ryggrad at jeg tåler dette, men du bør kanskje ta en titt på hvordan du formulerer deg skriftlig? Det er kanskje ikke noe vondt ment, men jeg ser at det kan virke særdeles kvasst og direkte ufint. Jeg anser meg som ferdig med denne saken og har som sagt fått vite det jeg lurte på. Er det noe du lurer på så er du hjertlig velkommen til å sende en PM for all del, men jeg er ferdig med diskusjon som dette på forumet og i en tråd hvor jeg spurte om tips om innstillinger. Rådene du kom med forsvant rett og slett ut i resten av det du lirte av deg så det må du ta på din kappe. Som du nok har merket av alle kommentarene du fikk i ditt svar så er jeg neppe alene om å reagerer på deg. Så et lite råd: tenk på hvordan du formulerer deg skriftlig Og btw: Takk for tips Endret 30. august 2012 av AnnetteM 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå