IceBlitz Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Sitter og researcher som en mad scientist om dagen vedrørende FF optikk til Canon 5D som jeg skal kjøpe til våren, men jeg blir ikke helt klok på 24-70 segmentet av utvalget som finnes. Tamron virker som et lovende objektiv, men det overrasker i noen tilfeller med særdeles uskarpt bilde i kantene og i midten av brennvidden. Men dette kan kanskje ha vært objektiver med feil? Sigma virker svært god på hjørneskarphet, men er ikke like skarp i midten som Tamron sitt, på åpen blender vel å merke. Canon sitt føler jeg ikke helt kan hamle opp lengre, det virker som det dårligste objektivet av disse 3 etter hva jeg kan lese. Så her ønsker jeg gjerne noen innspill. Det som er viktig for meg er et jevnt over skarpest mulig bildet på 24mm og åpen blender. Kromatiske avvik betyr også en del, men vignettering, coma, forvrengning og diffraksjon(over F8) bryr meg lite. Hvilket av disse burde jeg i så fall velge? Endret 24. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Det er den første utgaven du av Canon du tenker på da, eller? Den nye til dobbelt pris skal det ikke være noe i veien med rent optisk sett. Skal du ha skarpt bilde hele veien på 24mm, så er det nok enklere med fast-optikk. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Ja tenker på den gamle versjonen. Det skal være en normalzoom, og må bare finne ut av hvilken som er best av disse. All annen optikk har jeg kontroll på, og har 3 fastobjektiver som skal handles. Kan gjerne ta med 24-105 i regnestykket. Noen formening om hvilken av disse fire som er best da? Endret 24. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvis f/2.8 er essensiellt, så hadde jeg nok gått for Tamron. Hvis ikke f/2.8 er viktig, så er det nok 24-105mm som ville stått øverst på listen. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Okei, nei egentlig ønsker jeg selvfølgelig 2.8. Det er så kjipt når det først skjer at man kommer i en situasjon der det er lite belysning og man kun har lyssvak optikk egnet til jobben man skal utføre Lenke til kommentar
DrSnap Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Canon sitt 24-70 F/2.8 er desidert det objektivet jeg pr dags dato har tatt mest bilder med. Grunnen er veldig enkelt 2.8 . (gamle typen uten IS) Det er all around objektiv og desidert beste alternativet tør jeg påstå. Skulle jeg valgt om igjen i dag, ville valget også ha vært Canon 24-70 F/2.8 Så +1 for Canon 24-70 F/2.8 1 Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Har selv forhåndsbestilt 24-70 2.8 II. Hvis den er like skarp optisk sett som 70-200 2.8 IS II så blir den vanskelig å se bort ifra. Den er dyr, men tror den kommer til å sette ny standard. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg er i samme situasjon men har egentlig valgt å droppe 24-70 objektivene. Hvis pakketilbudet er greit tar jeg med 24-105 som alround objektiv og da tror jeg f4 holder sammen med IS. Jeg kommer til og velge 17-40 som landskapsobjektiv og den er skarpere enn 24-105 på 24mm som er brennvidden som kommer til og bli mest brukt. Ellers tror jeg at jeg kompletterer med EF 50mm f1,4 eller EF 40mm f2.8 for lysstyrkens skyld. Ellers har jeg fra før EF 85mm f1.8 og EF 200mm f2.8 L. Tror jeg er greit dekket da på 5D MkIII. Endret 24. august 2012 av helge.bringeland Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Akam hadde for en tid tilbake en sniktitt på nye Tamron 24-70/2.8 med bildestabilisator og den gjorde det veldig godt på skarphet. I tillegg eneste med IS i dette området. Byggekvaliteten var nå ikke like god som originaloptikken da så det kommer vel litt an på bruksområde. http://www.akam.no/artikler/tamron-sp-24-70mm-f-2-8-di-vc-usd/110239 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå