spruddel Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Noen som vet om det finnes en enkel veiledning/guide til sluttkontroll for elektriske anlegg? Vet hvordan man tar målingene, eller overgangsmotstand til jord har jeg målt på lærlingskolen bare, så den kan jeg ikke på stående fot. Men så er det dette med forskjellige nettyper osv. Er det IT uten jordfeilbryter, så skal største kortslutningsstrøm ganges med 0,38 istedenfor 0,76 for å finne minste. Hadde vært veldig kjekt med en A4-side eller noe, hvor det står hvilke målinger, hvordan de gjøres på forskjellige nettyper med og uten jordfeilbryter/overspenningsvern og hvilke resultater som er bra/dårlig (vet det selv da). Før man legger opp en ekstra stikk på en eksisterende kurs, så skal man jo egentlig sjekke minste kortslutningsstrøm lengst ut på kursen, så man er sikker på at man ikke får problemer med det etter man har lagt opp det nye. Men hvor ofte gjør man det? Ofte trenger man ikke å ta alle målinger heller på et serviceoppdrag. Spørsmålet er også når man skal ta hvilke målinger, hvor stort inngrep må man ha gjort på en installasjon før man trenger å ta de forskjellige målingene? Og når man fyller ut sluttkontrollen, så er det mange ting man føler man sette ikke aktuelt på, men er det egentlig ikke aktuelt? Kontrollert selektiviteten i anlegg for eksempel. Er det nok å ta jordfeilbryter-test på kursen å se at det er første sikring som går og ikke OV i vanlig anlegg da? Flere enn meg som synes dette er litt uklart og mye forskjeller fra firma til firma ute og går? Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Du kan jo kjøpe deg Sluttkontrollhåndboka. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1855470&rom=MP Den er ganske bra og illustrerende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå