Baltazar94 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Tro på meg eller brenn i Helvete. Og hvorfor mener du at det er så "forferdelig grusomt" å tro på Jesus og Hans budskap om Guds rike og kjærlighet og rettferdighet for alle mennesker ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Det er bedre at folk sier de ikke tror, fremfor at de av angst føler at de må si at de tror. Dessuten er det ingen andre enn gudene som vet om man tror ... Lenke til kommentar
limahc Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Dette kan også jesus ha gjort med sine tolv disipler, som vi ikke engang vet for sikkert om faktisk var tolv, tallet kan faktisk være hentet fra nettopp horus sin historie for å virke mer troverdig... Jøss, hadde Horus 12 disipler altså? Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Dette kan også jesus ha gjort med sine tolv disipler, som vi ikke engang vet for sikkert om faktisk var tolv, tallet kan faktisk være hentet fra nettopp horus sin historie for å virke mer troverdig... Jøss, hadde Horus 12 disipler altså? Horus hadde patent på tallet 12. Hvis du teller til 12, så er det på grunn av Horus og ikke noe annet. Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Her er hva jeg personlig tror hendte i myten om den bibelske jesus: Etter å ha sett en del på bibelen, og på andre religioner og oppstartede sekter, som fx cargo cult, mormonere, scientologer og ikke minst harols camping, pluss lest en hel del om bibelens historie og tilblivelse så ser jeg for meg følgende scenario. ... Du må nok finne deg i at befolkningen av troende øker, sannhet seirer, desse kultene du nevner her, gjør ikke det. Det er så my åpenbaringener mellom linjene som er skjult for den som ikke tror, så du kan lese bibelen 1000 ganger, du vil ikke se det. jeg kan forklare det, men til og med fariseerne som så Jesus helbrede, måtte finne seg i å si til Jesus å ikke helbrede på sabbater. Bibelens historie er så bra konstruert i bilder og symboler at man skulle tro det var oppdiktet. Dere tror det er oppdiktet fordi dere ikke vil tro på Gud. Den oppdiktingen jeg mener er for eksempel betydningene av navn satt inn i en historie som er så levende og bra skrevet Som for eksempel Peter Jakob og Johannes, desse betyr nåde, erstatte og stein(loven). Jesus kom for å sette fri alle som var under lovens tunge åk, og erstatte den med nåden som Han kom med. Og vers som indikerer på at loven ble GITT som noe upersonlig og dødt. Men nåden og sannheten KOM til oss gjennom Jesus Kristus. Jesus som er livets brød, ble født i Betlehem som betyr "house of bread". Stammen Levi som skulle bli presteskapet mellom menneske og Gud, fordi navnet Levi betyr "sammenbinding" Når Leah fødte Levi, så sier hun hvorfor hun kaller sønnen Levi, for nå vil mannen min iallefall bindes til meg, fordi jeg har født ham 3 sønner. I alt fikk Jakob 12 sønner som har summer i sine navn som linkes til tallet 37 i utrolig mønster som ikke kommer fra tilfeldighet, 37 er jo det 12. primtallet. Josva som er veldig likt navnet Jesus som betyr salvelse, så begynner første vers i Josva Now after the death of Moses the servant of the LORD it came to pass, that the LORD spake unto Joshua the son of Nun, Moses' minister, saying,2 Moses my servant is dead; now therefore arise, go over this Jordan, thou, and all this people, unto the land which I do give to them, even to the children of Israel. Et klart bilde på at Jesus oppfyller Moses sitt virke og leder folket ogdøper dem i elven Jordan til å komme til det lovende land(Guds rike) Bare det at det står Josva sønn av Nun, Nun som betyr fisk. Josva sammen med Kaleb som betyr hund, sønn av Jeppune, som betyr "å vende om". Desse to var sammen med ti(loven) andre spioner til å søke ut det lovede land, de ti spionene kom tilbake med frykt og sa at det ikke kunne inntas. Bare Josva sønn av Nun og Kaleb sønn av Jeppune trodde, hvilket betyr at Jesus fiskeren sammen med hunden(hedningene) som vil vende om, er de troende som har avskilt tro fra lovens tro. Dette symbolet er ikke unikt. I Josef historie, når han er bedratt av sine 11 brødre, og under hungersnøden når Josef var bestyrer for Farao, så kom ikke de 11 brødrene ned, nei, de var ti. Benjamin ble igjen, Josef bror med samme far, så mange bilder her. Benjamin betyr sønn av høyre hånd. Når de ti(lovens folk) drar ned, gjenkjenner de ikke Josef, lik historien om fariseerne som ikke gjenkjente Jesus som Messias. Josef anklager dem for spioner, avhører dem, og tar Simeon til fange, Simeon betyr "hørsel". De er fratatt hørselen og må ta med seg sin bror Benjamin som Josef lurte dem til å avsløre var deres bror som ikke var med dem. Da skal de få Simon tilbake. Så andre gangen de drar tilbake, tar de med seg Benjamin(kristne). Jødene som ikke gjenkjente sin Messias første gangen vil se andre gangen hvem han er. Jødene er fratatt hørselen inntil de tar med seg kristne, da skal de fæ hørselen tilbake. De ti drar ned igjen, og får Simon tilbake pluss at Josef gir seg til kjenne. Så mange bra bilder på Jesus historie. Boken Ruth har et stort spekter av bilder på Jesus, og denne historien ender med at et barn blir født i Betlehem. Men kjøtt og blod vil ikke åpenbare dere dette, desse ting jeg nå har vist, så fornekter dere, og mener dette er fantasi som dere ikke skjønner, pluss at dere vil gå ned i dybden av bokstaven og drepe det. Og fortsette med å være fornøyd med å mobbe at kristne ikke har noen som helst grunn til å tro bibelen og Jesu historie. 1 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Horus hadde patent på tallet 12. Hvis du teller til 12, så er det på grunn av Horus og ikke noe annet. Åja, jammen da skjønner jeg med en gang hvor denne tvilen rundt Jesus' 12 disipler kommer fra. Selvsagt godt dokumentert i anerkjente og kritikerroste verk ala Zeitgeist, The Pagan Christ, fra Acharya S, og en håndfull venner. Men hvorfor valgte de tidlige kristne å bruke akuratt tallet 12 fra Horus? Og ikke f.ex. fra Mithras 12 "disipler"? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jesus - hvem var han? Svar: En fantasifigur for den som skrev boka Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Tro på meg eller brenn i Helvete. Og hvorfor mener du at det er så "forferdelig grusomt" å tro på Jesus og Hans budskap om Guds rike og kjærlighet og rettferdighet for alle mennesker ? Kjærligheten og rettferdigheten forsvinner med trusslene. Om dette skal være en farsfigur; ingen vil se på som kjærlig eller rettferdig, langt mindre noen som bør være i en autoritetsposisjon, en forelder som sier til barna sine "tilbe meg, ellers skal jeg låse deg inn i kjelleren og torturere deg til all tid". Det hjelper ikke hva de lover venter dem oppe på loftet. Eller at du sender noen andre ned i kjelleren for å utføre torturen. Om det så ikke ligger fore noe tortur, eller noe straff i det hele tatt, om "dommen" bare er å slutte å eksistere, så er ikke en gud som krever at du lar deg overbevise av ingenting annet enn tredjeparts prat, en gud jeg er interessert i å følge. Spesielt siden det er umulig å vite om det finnes noen blant disse tredjepartene som har reell kunnskap, og kan si hva det er der å følge. Guden de prater og ofte er svært uenige om, kan være fullstendig forskjellig fra hva som blir påstått. Endret 26. august 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Tro på meg eller brenn i Helvete. Og hvorfor mener du at det er så "forferdelig grusomt" å tro på Jesus og Hans budskap om Guds rike og kjærlighet og rettferdighet for alle mennesker ? Kjærligheten og rettferdigheten forsvinner med trusslene. Om dette skal være en farsfigur; ingen vil se på som kjærlig eller rettferdig, langt mindre noen som bør være i en autoritetsposisjon, en forelder som sier til barna sine "tilbe meg, ellers skal jeg låse deg inn i kjelleren og torturere deg til all tid". Det hjelper ikke hva de lover venter dem oppe på loftet. Eller at du sender noen andre ned i kjelleren for å utføre torturen. Om det så ikke ligger fore noe tortur, eller noe straff i det hele tatt, om "dommen" bare er å slutte å eksistere, så er ikke en gud som krever at du lar deg overbevise av ingenting annet enn tredjeparts prat, en gud jeg er interessert i å følge. Spesielt siden det er umulig å vite om det finnes noen blant disse tredjepartene som har reell kunnskap, og kan si hva det er der å følge. Guden de prater og ofte er svært uenige om, kan være fullstendig forskjellig fra hva som blir påstått. Det er ikke "trusler" Men jeg forteller bare hva som blir konsekvensen for dem som fortsetter å følge sine egne veier under satans ledelse. Har du hørt om noe som heter å ta konsekvensen av sine handlinger og egne valg ? Det er ganske bevisstløst å tro at noen helt bevisst kan avvise Gud og alliere seg med Guds fiende satan i hans opprør mot Gud, og deretter si at Gud viser ikke kjærlighet om Han lar dem ta konsekvensen av sine egne bevisste valg om å avvise Gud og følge satan. Gud viser imidlertid sin store kjærlighet for oss, fordi Han sendte sin sønn Jesus for å kjøpe oss fri og gi oss muligheten til å omvende oss, forlate denne verden, og begynne å følge Jesus slik at vi ikke skal komme under dommen, og bli straffet sammen med satan og denne verdens ledere. Jeg har ikke sagt at dommen ikke inneholder straff, for enhver vil bli straffet etter sine gjerninger. Den eneste muligheten for tilgivelse er å omvende seg og begynne å følge Jesus og Hans budskap. Du skal ikke bevisstløst bare tro på noen du selv mener har kunnskap. Du skal lese Bibelen selv, og deretter følge Jesus og Hans budskap etter beste evne, direkte og som en av Jesu disipler. For det er ingen annen mellommann mellom oss og Gud enn Jesus. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Tro på meg eller brenn i Helvete. Og hvorfor mener du at det er så "forferdelig grusomt" å tro på Jesus og Hans budskap om Guds rike og kjærlighet og rettferdighet for alle mennesker ? Kjærligheten og rettferdigheten forsvinner med trusslene. Om dette skal være en farsfigur; ingen vil se på som kjærlig eller rettferdig, langt mindre noen som bør være i en autoritetsposisjon, en forelder som sier til barna sine "tilbe meg, ellers skal jeg låse deg inn i kjelleren og torturere deg til all tid". Det hjelper ikke hva de lover venter dem oppe på loftet. Eller at du sender noen andre ned i kjelleren for å utføre torturen. Om det så ikke ligger fore noe tortur, eller noe straff i det hele tatt, om "dommen" bare er å slutte å eksistere, så er ikke en gud som krever at du lar deg overbevise av ingenting annet enn tredjeparts prat, en gud jeg er interessert i å følge. Spesielt siden det er umulig å vite om det finnes noen blant disse tredjepartene som har reell kunnskap, og kan si hva det er der å følge. Guden de prater og ofte er svært uenige om, kan være fullstendig forskjellig fra hva som blir påstått. Det er ikke "trusler" Men jeg forteller bare hva som blir konsekvensen for dem som fortsetter å følge sine egne veier under satans ledelse. Det er trusler. Nå er det å følge sine egne veier, også under satans ledelse, mye bedre enn å følge blindt en kristen saueflokk under Guds ledelse... I realiteten så er den bibelske Gud, den onde, helt klart, mens motstanderen til Gud, som kalles Satan, antageligvis er mye snillere og godere enn Gud. Personlig følger jeg ingen av disse... Grunnen er jo hovedsakelig på grunn av manglende tro på noe overnaturlig, men om jeg trodde på noe overnaturlig, som an slags alternativ "hvis det er sant tro", så hadde jeg likevel tenkt det samme, bare at jeg vet at Satan er en guds tjener, og en av guds sønner, som hovedsakelig gjør Guds vilje... Han straffer i følge den mytologiske boken bibelen, mennesker som Gud vil teste, og så videre... Når Gud og Satan inngår et veddemål rundt den bibelske figuren Job, og hans tro, så går dette guddommelige veddemålet veldig ut over Job på en veldig vond måte. Her har Gud egentlig hovedskylden. Hadde ikke Gud vert så selvopptatt/selvgod, så ville ikke Job fått noen problemer... Men når Gud var så selvopptatt og tilbedningskåt, så ble han det. Har du hørt om noe som heter å ta konsekvensen av sine handlinger og egne valg ? Det er ganske bevisstløst å tro at noen helt bevisst kan avvise Gud og alliere seg med Guds fiende satan i hans opprør mot Gud, og deretter si at Gud viser ikke kjærlighet om Han lar dem ta konsekvensen av sine egne bevisste valg om å avvise Gud og følge satan. Forøvrig spiller det ingen rolle hvilken av disse eventyrfigurene man forholder seg til, da man havner på samme plassen uansett. Og om man så tenker seg at disse eksisterer, så vet man fra før av, ved lesning av bibelen at Gud straffer sine egne, og at han liker å straffe sine egne. At han har en egen form for moral som ingen forstår, eller som mange forstår som patetisk eller dum... Jeg ser på Gud i bibelen som dummere enn meg selv... Hvordan kan man følge etter å tro på noe man anser som dummere enn seg selv? Gud tror det er sluser i himmelen, og han vet ikke engang hva det minste frøet på jorda heter. Han tror at jorda har fire hjørner, og så videre.... Og han vurderer barns, og kvinners liv, som MYE mindre verd enn en enkelt middelaldrene Profets liv... (Han derre flintskallede tullingen man kan lese om i bibelen) Gud viser imidlertid sin store kjærlighet for oss, fordi Han sendte sin sønn Jesus for å kjøpe oss fri og gi oss muligheten til å omvende oss, forlate denne verden, og begynne å følge Jesus slik at vi ikke skal komme under dommen, og bli straffet sammen med satan og denne verdens ledere. Hadde han ikke kommet, så hadde det ikke hatt noe å si... Kanskje hadde Jødedommen stått sterkere da. Sannsynligvis hadde Mithralismen eksistert istedenfor kristendommen. Jeg har ikke sagt at dommen ikke inneholder straff, for enhver vil bli straffet etter sine gjerninger. Den eneste muligheten for tilgivelse er å omvende seg og begynne å følge Jesus og Hans budskap. Og her rakner også logikken... Hvis jeg gjør mine medmennesker vondt hele livet, for eksempel, hva hjelper det DEM at en eller annen gnom i himmelen tilgir meg for det jeg har gjort??? Det er da for helvete ikke Gud/Jesus jeg har gjort noe vondt, men mine medmennesker!! Derfor sier det seg selv at jeg heller ville hatt tilgivelse fra dem det gjelder enn overnaturlige personer som jeg aldri har møtt i livet... Du skal ikke bevisstløst bare tro på noen du selv mener har kunnskap. Du skal lese Bibelen selv, og deretter følge Jesus og Hans budskap etter beste evne, direkte og som en av Jesu disipler. For det er ingen annen mellommann mellom oss og Gud enn Jesus. Man skal ikke tro på bibelen. Den er gjennomsyret av gammel løgn og utdatert filosofi og moral... Vi trenger ikke bibelen lenger i våre liv... Som et mytologisk studieobjekt er den helt grei, men som noen rettesnor i noe som helst, er den helt udugelig... 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Du må nok finne deg i at befolkningen av troende øker, sannhet seirer, desse kultene du nevner her, gjør ikke det. . Ja, den øker i afrika ja, mens den minsker fort andre steder, til og med i mega kristne USA blir folk ateister faretruende fort. Og hvem sannhet er det i krisetndom som ingen andre religioner også påstår å inneha? Skrulling: Med skrulling så mente jeg en som faktisk trodde på løgnene han selv serverer, som enhver religiøs skrulling faktisk gjør med hele bibelen... De tror dette er en sannhet uten å ha annet å huke det på enn noen løse påstander... Da er man en religiøs skrulling... Legger også merke til at bibelen ikke nevte at det var meningen å lage een egen tro om jesus etter hans død... Hvorfor det? Var det fordi det var innlysende eller fordi de fant ut at løgnhalsen ikke kom tilbake og de måtte finne på noe for liksom å kunne tilbe fyren imellomtiden... Alle kristne, fra den første til den siste i dag, tror at dommedag kommer til å hende mens de lever.... Problemet er bare at jesus med stor sannsynlighet aldri kommer til å komme tilbake, dette var noe han trodde selv bare... Han trodde sine egne løgner.. Og hvorfor er det så spesielt at 12 disipler døde for jesus? Skjønner ikke hvorfor kristne drar frem dette hele tiden, for det er ikke noe merkverdig i det i det hele tatt. hundre tusenvis av soldater døde under den siste verdens krigen, de fleste av dem uten å ha noe bilde av hvorfor de døde i det hele tatt eller med en følelse av å ha død for en serlig stor sak, tusenvis av soldater har dødd i Afganistan og Irak for langt mindre "saker" enn løgnene disiplene trodde på, så hvorfor er dette så stort for kristne? Tror de kristne at å dø for en syltynn sak er noe de var/er alene om? At det er noe spesielt heltemodig å dø for noen løgner man tror på? Virker slik.... Og for en gangs skyld er jeg enig med Lonelyman, bibelen er ikke en god bok å følge... Faktisk er den helt umulig å følge samtidig som man skal være snill og god, så hvorfor kristne hele tiden påstår at vi må følge bibelen for å få et godt samfunn skjønner jeg heller ikke... for maken til intollerant og iskalt samfunn skal en vel lete lange etter.... Vel, bare til islam da, men det er jo også fetteren til kristendommen og derfor ikke så rart at den er like kald og inntolerant... Problemet er vel at ingen bibel ingen jesus heller.... Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Du skal ikke bevisstløst bare tro på noen du selv mener har kunnskap. Du skal lese Bibelen selv, og deretter følge Jesus og Hans budskap etter beste evne, direkte og som en av Jesu disipler. For det er ingen annen mellommann mellom oss og Gud enn Jesus. Bibelen er bestående av påstandene til tredjeparter. Om du så påstår at hvert ord som står der, ble skribentene kommandert av Gud til å skrive, så er det intet mer enn din påstand. Vi har ingen skrifter fra tiden de ulike guddommelige hendelsene skulle ha foregått. Ikke at tekst er på noen måte imponerende, når det gjelder spor etter guder. Gud viser imidlertid sin store kjærlighet for oss, fordi Han sendte sin sønn Jesus for å kjøpe oss fri fra seg selv. Det er ikke "trusler" "Gjør som jeg sier, ellers så". Det er en ting å si at det er farlig å gå ut i en liten båt når det er store bølger, det er noe annet å si at om du ikke ofrer en geit til havguden, så kommer havguden til å knuse båten din. Havguden er her verken kjærlig eller rettferdig. Mens naturkreftene er som de er, det ligger ingen vilje bak. Ei heller noen å slikke føttene til. Endret 27. august 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Du skal lese Bibelen selv, og deretter følge Jesus og Hans budskap etter beste evne, direkte og som en av Jesu disipler. Selv når vi vet at jesus slettes ikke var orginatoren bak det meste av det "budskapet"? Det meste av det som er skrevet om jesus aner vi null og niks om orginalene bak, det er ofte ikke engang tredje gangs gjentagelser, men femtiende-sekstiende gangs gjentagelser, men alle endringer, feil og mangler det innebærer... Kort fortalt så kan hele jesus myten være nettopp det, en myte folk har spunnet videre på omtrent som folk har spunnet videre på lignende saker. Problemet til bibelen er rett og slett at det som orginalt var skrevet (om det var skrevet noe i det hele tatt) er borte og erstattet med ting som vi faktisk ikke aner om har et snev av sannhet engang... For det er ingen annen mellommann mellom oss og Gud enn Jesus. Tull. Ingen bibel ingen jesus! Så enkelt! Problemet er at vi sletts ikke kan stole på den mellommannen, eller snarere mellom mennene, for 1/3 av det som er skrevet VEt vi er forfalskninger, altså ren diktning, 1/3 aner vi overhodet ikke orginatoreene bak og den siste tredjedelen er tillagt så mye av andre i årenes løp at vi heller ikke her kan være sikker på budskapet du vil ha oss til å følge.... Ikke mye å tro på med andre ord... Lenke til kommentar
maxRPM Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Du må nok finne deg i at befolkningen av troende øker, sannhet seirer, desse kultene du nevner her, gjør ikke det. . Ja, den øker i afrika ja, mens den minsker fort andre steder, til og med i mega kristne USA blir folk ateister faretruende fort. Og hvem sannhet er det i krisetndom som ingen andre religioner også påstår å inneha? Skrulling: Med skrulling så mente jeg en som faktisk trodde på løgnene han selv serverer, som enhver religiøs skrulling faktisk gjør med hele bibelen... De tror dette er en sannhet uten å ha annet å huke det på enn noen løse påstander... Da er man en religiøs skrulling... Legger også merke til at bibelen ikke nevte at det var meningen å lage een egen tro om jesus etter hans død... Hvorfor det? Var det fordi det var innlysende eller fordi de fant ut at løgnhalsen ikke kom tilbake og de måtte finne på noe for liksom å kunne tilbe fyren imellomtiden... Alle kristne, fra den første til den siste i dag, tror at dommedag kommer til å hende mens de lever.... Problemet er bare at jesus med stor sannsynlighet aldri kommer til å komme tilbake, dette var noe han trodde selv bare... Han trodde sine egne løgner.. Og hvorfor er det så spesielt at 12 disipler døde for jesus? Skjønner ikke hvorfor kristne drar frem dette hele tiden, for det er ikke noe merkverdig i det i det hele tatt. hundre tusenvis av soldater døde under den siste verdens krigen, de fleste av dem uten å ha noe bilde av hvorfor de døde i det hele tatt eller med en følelse av å ha død for en serlig stor sak, tusenvis av soldater har dødd i Afganistan og Irak for langt mindre "saker" enn løgnene disiplene trodde på, så hvorfor er dette så stort for kristne? Tror de kristne at å dø for en syltynn sak er noe de var/er alene om? At det er noe spesielt heltemodig å dø for noen løgner man tror på? Virker slik.... Og for en gangs skyld er jeg enig med Lonelyman, bibelen er ikke en god bok å følge... Faktisk er den helt umulig å følge samtidig som man skal være snill og god, så hvorfor kristne hele tiden påstår at vi må følge bibelen for å få et godt samfunn skjønner jeg heller ikke... for maken til intollerant og iskalt samfunn skal en vel lete lange etter.... Vel, bare til islam da, men det er jo også fetteren til kristendommen og derfor ikke så rart at den er like kald og inntolerant... Problemet er vel at ingen bibel ingen jesus heller.... Du er ikke så flink å forklare andre sin tro, bibelen forklarer mye om at Gud innretter en ny pakt, og at lovens pakt, bare er en skygge av det som skulle komme. Nesten all symbolikk i GT er virkeliggjort i NT. Nådestolen i det aller Helligste, viser hvor Hellig Jesus er. Nåden er virkeliggjort. Synes du kristne er morderene på jord? Du tenker ikke at det kan være mordere som kaller seg kristne da. Sier Jesus du skal myrde? Nei vi skal gi liv til det som allerede er dødt i oss, nemlig ånden, kalles å bli født på ny. Men i 2. Tess 2,9-12 står noe om djevelens plan for kristne, og den ser jeg hos kristne til den grad jeg betviler manges tro, fordi de velger å tro løgnene som er spredd, og måten de oppfører seg på deretter. Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. Så om dette skjer hos mange kristne, så er det fordi de har sin glede i uretten. Men det er noe med kristne som gjør at jeg tror det blir en redning for menneskeheten, de mener jeg har mye rettere tro på Jesus. Og selv tror jeg, og kjenner at Guds Ånd lærer meg Gud å kjenne ved å se på Jesus. Jesus viste Faderens gjerninger, denne Faderen adopterer oss til et nært forhold til Gud. Slik er den beste troen på Gud. Bibelen er mye, men som Gud sa til Peter, da han ville gjøre Jesus lik Moses(loven) og Elia(profetene) ved å bygge dem hytter på fjellet. Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. 2 Da ble han forvandlet for øynene på dem. Ansiktet hans skinte som solen, og klærne ble hvite som lyset. 3 Og se, Moses og Elia viste seg for dem og snakket med ham. 4 Da tok Peter til orde og sa til Jesus: «Herre, det er godt at vi er her. Om du vil, skal jeg bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» 5 Mens han ennå talte, kom en lysende sky og skygget over dem, og en røst lød fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede. Hør ham!» 6 Da disiplene hørte det, kastet de seg ned med ansiktet mot jorden, grepet av stor frykt. 7 Men Jesus gikk bort og rørte ved dem og sa: «Reis dere, og vær ikke redde!» 8 Og da de løftet blikket, så de ingen andre enn ham, bare Jesus. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Men det er noe med kristne som gjør at jeg tror det blir en redning for menneskeheten Så disse kristne er i ferd med å oppdage hvordan vi kan benytte fusjonsenergi på Jorden? Og de er godt på vei med å utvikle transportmiddel som kan ta oss til planeter i andre stjernesystem? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Problemet er at hverken du, eller noen andre, aner en dritt om jesus. Fra bibelen kan du ikke hente noe gyldig, da vi rett og slett ikke vet hvem som er orginatoren til det meste av det som er skrevet i NT om jesus, eller noe av det andre. Så her støtter du din "sannhet" på et MEGET tynt grunnlag. Når det kommer til å "føle" jesus/gud og deres "nærvær".... Hvordan VET du at det ikke er din egen hjerne, ut i fra nettopp å SKULLE tro på dette, (aka kognitiv dissonans) som lager den følelsen og det nærværet? Nei, jeg sier IKKE at du er gal eller noe i den gata i det hele tatt, bare at det er HØYST menneskelig å forsvare det man syntes godt om og skjerme det fra like kritiske og skeptiske blikk som du undersøker alt annet med. Du må huske på at du ikke begynte å tro på jesus i går, men over kanske flere år, der det ene fulgte det andre og siden dette aldri har hvert i gjennom et kritisk og skeptisk blikk er dette en opplest og vedtatt sannhet for deg men det for meg, som ikke har gått igjennom den "modnings prosessen", virker som det reneste visvas når noen kommer å prater om alt jesus skal ha gjort eller ikke gjort, selv FØR jeg begynte å lese meg opp på hvor ufattelig tynt grunnlag jesus står på i bibelske tekster. Du VIL tro og derfor bruker du, både ubevisst og bevisst, det som heter kognitiv dissonans for å opprettholde den troen, der du så og si automatisk glatter over det som du syntes ikke passer helt i den troen du har i dag. For troen du har i dag er IKKE den samme du hadde for noen år siden, da nye ting er tillagt og noe er trukket i fra... Spørsmålet er om du er ærlig nok til å innse at kristendom, det du tror er en sannhet, ikke er så mye sannhet allikevel.... Det er litt for mye om og men i alt som mangler, som er endret, kopierings feil, orginatorer vi ikke vet hvem er, men som vi kun har bibelens påstander om at er riktige også videre... Virker på meg som de fleste kristne har en "vegring" mot å face fakta om deres egen tro, kanskje i frykt for å miste troen da de (ihvertfall ble jeg det) er opplært til å tro at ateisme er tomhet og lite glede, noe det ikke er, tvert i mot. Enkelte kristne jeg har møtt har faktisk gitt uttrykk for at de er mer redd for å miste TROEN enn selve troen på jesus liksom, om du skjønner hva jeg mener, da det er en rekke postive ting som kommer med den troen... (sosialt, trygghet osv...) der ikke alt handler om jesus. Han er bare en bi person å samles rundt liksom, ikke den egentlige grunnen til at de tror... Bevisst eller ubevisst, jeg vet ikke. Du siterer bibelen ganske ofte ser jeg og jeg lurer litt på om du selv vet ektheten til det du siterer? Vet du at dette faktisk skjedde eller kan også du innse at dette kan være tillagt senere, som en rekke ting er tillagt om jesus i bibelen? Eller bruker du rett og slett kognitiv dissonans og avfeier alt annet om bibelen enn at det er sannheten AS? At jesus har levd er det vel ingen som betviler, altså som person, men som gudesønn er det all mulig grunn til å betvile bibelens historier, det er heelt sikkert. Jeg ble faktisk dypt sjokkert da jeg begynte å lese om hva bibel forskere verden over, der enkelte til og med er kristne selv, har funnet ut om bibelen og hvor ufattelig tynn historiene der er. Og som jeg sier, OM dette faktisk var guds store og siste plan for å redde oss, hvorfor passet han ikke da på å få dette ned ordrett og skikkelig og ikke bare gjengitt og gjenngitt og gjenngitt til ingen lenger har noen kontroll på hvem som skrev hva, hva som er tillagt, trukket fra, bent frem forfalsket, feil sitert, oversettnings feil, kopierings feil etc? Sånn bibelen står frem i dag kan dette UMULIG være en guds verk, med mindre den guden er åndsveik eller noe slikt... Så jeg heller helt klart til, sikkert ikke så veldig sjokkerende, at hele greia er menneskeskapt. Fabler om du vil, basert på gjenfortellinger, løgner, overdrivelser og ønske tenkninger for så å bli sydd sammen til et verk bestående av 27 bøker (de som passet best med det kirke fedrene ville ha) med alt av skrivefeil, forfalskninger og annet... Og personlig finner jeg det fryktelig uærlig at noen evner å tro fast at dette er noen form for sannhet når det har så ufattelig lite sant ved seg... Men det er meg da... Så disse kristne er i ferd med å oppdage hvordan vi kan benytte fusjonsenergi på Jorden? Og de er godt på vei med å utvikle transportmiddel som kan ta oss til planeter i andre stjernesystem? Tror vel heller at maxRPM lever i den missforståelsen at bibelen inneholder noe vi i dag trenger som gode rettesnorer... Han er ikke alene om det, det er mange kristne som faktisk tror at vi får vår moral og etikk fra bibelen og hva som står der... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Han er ikke alene om det, det er mange kristne som faktisk tror at vi får vår moral og etikk fra bibelen og hva som står der... Hva som kom først; høna eller egget ... Den teologiske etikken er nært knyttet til den allmenne og den filosofiske etikken, både i innhold og metode. De ti bud i Det gamle testamente har gjennom store deler av kristendommens historie blitt sett på som en sammenfatning av en felles etikk for alle mennesker. Gud har etter kristen tro skapt alle mennesker, og han har også gitt en grunnleggende etisk lov som gjelder for alle. Jesu liv har ofte – både blant teologer og filosofer – vært fremhevet som et ideal for menneskelivet. Også når det gjelder etisk metode og etisk argumentasjon har den kristne etikken gjennom det meste av sin historie stått i nær kontakt med den filosofiske etikken, noe den også gjør i dag. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hva som kom først; høna eller egget ... Egget.... Men det er et like interessant, om ikke mer interessant spørsmål om hvem som kom først av kvinnen eller mannen. Noen som vet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hva som kom først; høna eller egget ... Egget.... Men det er et like interessant, om ikke mer interessant spørsmål om hvem som kom først av kvinnen eller mannen. Noen som vet? Samme sak - det var nok et egg, det med Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Nesten all symbolikk i GT er virkeliggjort i NT. "Virkeliggjort"? Eller var det slik at de som skrev NT prøvde å overgå hverandre i å få Jesu liv til å passe med et utvalg av profetiene i GT? Ettersom den Messias jødene hadde ventet så lenge på, i følge "profetiene" skulle være av "Davids hus og ætt", prøvde en av dem å få til denne koblingen ved å "la Jesus bli født" i Bethlehem, fordi det angivelig var der Josefs familie kom fra. Vel, skal en tro bibelen var ikke Josef faren til Jesus, og ettersom Maria ikke var av "Davids hus og ætt" kunne følgelig heller ikke Jesus være det. Helbom. Ingen oppfyllelse av noen profeti. Profetiene i GT omtalte en ny, stor jødisk konge, men istedet fikk man en død nasareer som skulle gi opphav til en ny religion. Helbom for profetien, med andre ord. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå