RWS Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Her er hva jeg personlig tror hendte i myten om den bibelske jesus: Etter å ha sett en del på bibelen, og på andre religioner og oppstartede sekter, som fx cargo cult, mormonere, scientologer og ikke minst harols camping, pluss lest en hel del om bibelens historie og tilblivelse så ser jeg for meg følgende scenario. Jesus er en veltalende fyr som kanskje kjente en del folk som hadde vært i østen og som kunne en del fancy ordtak (Vi vet at de fleste ordtakene han hadde kommer nettopp fra østen, som det gyldne bud som ble ytret 1000 år før bibelen fremsatte dem som orginale fra jesus...) og som hadde tale gavene i orden. At han talte til spesielt store forsamlinger, at han helbredet noen, vekket døde, gikk på vannet og andre lignende myter gjorde han nok ikke, men slike "skrullinger" har det med å være litt energiske og ikke minst karismatiske, og de får derved svakere sjeler til å følge seg. Dette kan også jesus ha gjort med sine tolv disipler, som vi ikke engang vet for sikkert om faktisk var tolv, tallet kan faktisk være hentet fra nettopp horus sin historie for å virke mer troverdig... Vi vet i dag at mye av mytene om jesus i bibelen er kopier fra eldre myter og religioner, antagelig for å lage det hele mer troverdig og eldgammelt.. Jesus var høyst sannsynlig en messias blandt flere hunde på den tiden, da samtidens forfattere ofte refererer til religiøse skrullinger som løp rundt og hevdet at de faktisk var messias og jesus var nok bare en av disse, MEN han gjorde noe som ingen av de andre gjorde, nemlig lovte bort evig liv i guds store masterplan, nemlig ødelegelsen av jorden der gud igjen skulle drepe alle som ikke trodde på yahwe/jesus, noe jesus for sikkerhets skyld faktisk trodde på selv. Ser man tilbake på hva han sa er det ingen tvil om at han faktisk trodde at han skulle komme tilbake å dømme før tilhørerne som sto der å hørte på ham hadde smakt døden (dette er et krav som paulus også trodde på, han trodde faktisk at det var om å gjøre å reise rundt å sanke sjeler (frelse dem) fordi opprykkelsen skulle skje snart) Senere, i de forfalskede brevene der paulus sitt navn ble brukt som forfatter, går det klart frem at unnskyldningene kommer på løpende bånd når dette ikke skjedde, som at tempelet i jerusalam, der al aksa moskeen i dag ligger, skal gjenreises og anti krist skal komme å sitte på tronen der før jesus kommer og lignende visvas, men også paulus trodde at han ville få oppleve at jesus kom tilbake.... Når det nå lakket og lidde og ingen jesus kom (ikke så rart, da de fleste mennesker, enten de påstår de er guds sønn eller ikke, skjelden kommer tilbake igjen...) begynte en del av de som var lurt til å tro på denne sjarlatanen å rable ned ting de mente de husket om jesus, det første skrevne ordet om jesus kom faktisk 50 år etter hans død, og en trenger ikke å være Einstein for å forstå at historiene overgikk virkeligheten en del.... Og slik fikk jesus sine super krefter, en helt vanlig landsby skrulling som faktisk trodde han var jødenes etter lengtede konge i den grad at han fikk andre til å tro på det også. I begynnelsen var det en hel haug med rettninger og meninger i blandt de som kalte seg kristne, de kranglet om jesus liv og virke, der noen påsto at jesus bare var en gudelig ånd til de som mente at jesus var en helt vanlig mann som snakket litt med gud og dette gikk frem og tilbake i ca 200 år til kirke fedrene tok tak og "ryddet" opp og bestemte seg for hva som var riktig og hva som var galt i mytene som florerete rundt. Så satte de sammen en bibel bestående av 27 bøker som vi i dag vet at godt over halvparten av bøkene og versene er forfalskninger skrevet i andres navn mens vi ikke aner hvem som faktisk skrev det andre som står i bibelen.... Jesus var antagelig en religiøs landsby skrulling som noen svake sjeler trodde på i sin desperasjon og som andre valgte å spinne videre på og det meste av det de hadde å spinne videre på var allerede overdrevet, mytisk og ren løgn... Og det er alt kristendommen har å vise til faktisk, ren løgn spunnet på myter og en historie INGEN noensinne hadde festet lit til om det ikke var trykket inn mellom to permer og kalt for hellig.... Vi ser det samme skje selv i dag, der skrullinger som Harols Camping, som har spådd feil på datoen for dommedag to ganger, FREMDELES har en fanskare av mindre karismatiske skrullinger i kjølevannet av seg som fremdeles tror det han sier. Vi så dette i Joseph Smith, grunnleggeren av mormoner sekten, som egentlig lagde hele sekten fordi han var så kåt at han ville lage det lovlig å ha flere koner. Vet ikke om noen har lest den mormonske bibel jeg, men den består for det meste av et rip off av GT og et sammen surium av religiøse feber fantasier trukket rett ut av ræva til en religiøs skrulling som trodde alt for godt om seg selv og som var karismatisk (og voldelig) nok til å overbevise andre om at han hadde riktig. Så har vi cargo kulten i stille havet, der det fremdeles sitter folk å tror at det en dag vil komme båter med ufattelige rikdommer og velstand fordi en viss John From skulle ha lovet det... Historien vi finner i bibelen er jo akkurat dette, Jesus er egentlig ikke noe mer enn Josph Smith eller Harold Camping eller den mytiske John From. Mer skal tydeligvis ikke til for å rundlure ignorante mennesker som ikke er så nøye med sannheten i det de tror på, kun troen i hva de selv tror er riktig. At kristendom har 2 milliareder tilhengere er ikke så rart når den har blitt truet på folk av det samlede europa i flere hundre år. Det var europeerne som reiste og "fant" verden og de hadde med seg dette jødeliket på korset som de, ofte med brutal makt, kjørte opp i ræva til alle de fant, så dette er jo ikke annet enn oppskriften på en skikkelig propaganda maskin og sier ikke noe om sannheten i kristendom og jesus i det hele tatt. Problemet med dette er at løgnen har blitt for stor til å eksponeres... Før kanskje nå, i dag.... Og det er jo det som skjer rundt om i europa, det er jo grunnen til at folk slutter å tro på disse mytene, slutter å være kristne, for kristendommen har faktisk ingenting når man begynner å se skikkelig på den, ikke et eneste bevis, skriftene som sies å være guds ord er et sammensurium av forfalskninger, tillegg, løgner og skrevet av forfattere vi bare har bibelens ord på at skrev dem og det sier ikke mye lenger når makten til å overtale folk med vold er tatt fra kirkene.... Men jesus er høyst sansynlig en gedigen løgn, spunnet videre på av en liten gruppe skrullinger der ting ble dratt helt ut av proposjoner før de ble skrevet ned og redigert, forfalsket, oversatt, redigert igjen samt oversatt med skrivefeil og mangler, oversatt igjen, redigert, utelatt.... osv Så er det en ting jeg så og si er helt sikker på, 98,99%, så er det at jesus er en myte basert på en reeligiøs landsby skrulling noen tilfeldigvis trodde på og som tilfeldigvis ble plukket opp av keiseren i den største sivilasjonen på den tiden. Hvis ikke det hadde skjedd hadde kristendom gått til grunne akkurat som resten av de gudene som folk trodde på den gangen... Det er hva jeg har dratt ut av historien til bibelen så langt... 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Hvorfor skrive så avsindig mange ord for ett så innlysende karakterdrap? Du klarer jo det med en eneste setning, ellers ... Nei, dette fortalte meg veldig lite nytt om både deg og han du avrettet. Ha en fortsatt avsindig dag Endret 24. august 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Hvorfor skrive så avsindig mange ord for ett så innlysende karakterdrap? Du klarer jo det med en eneste setning, ellers ... Nei, dette fortalte meg veldig lite nytt om både deg og han du avrettet. Ha en fortsatt avsindig dag Tja si det... Tenkte bare å forklare litt av mine tanker før jeg gjorde "karakter drapet" for de som ikke har studert meg like inngående og kjenner meg så godt som deg...... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvorfor skrive så avsindig mange ord for ett så innlysende karakterdrap? Du klarer jo det med en eneste setning, ellers ... Nei, dette fortalte meg veldig lite nytt om både deg og han du avrettet. Ha en fortsatt avsindig dag Tja si det... Tenkte bare å forklare litt av mine tanker før jeg gjorde "karakter drapet" for de som ikke har studert meg like inngående og kjenner meg så godt som deg...... Ok, så dette var bare "oppsparket" - og senere kommer kanskje "punchline" ...? Kan du kanskje på forhånd fortelle meg hvor du tror dette ender? Vel, da får jeg være med litt til og se hvilket steg videre dette bringer oss alle, jeg er redd det kommer til å bære lukt ned kjellertrappa ... som vanlig. Jeg tar herved på meg nisseluen, og venter på neste bolle med grøt - NB! Jeg elsker rosiner i grøten ... Lenke til kommentar
sofiemyr Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jojo RWS, dette er jo noen steg nærmere enn tidligere påstander om at han aldri eksisterte i det store og hele 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jesus er en veltalende fyr som kanskje kjente en del folk som hadde vært i østen og som kunne en del fancy ordtak (Vi vet at de fleste ordtakene han hadde kommer nettopp fra østen, som det gyldne bud som ble ytret 1000 år før bibelen fremsatte dem som orginale fra jesus...) og som hadde tale gavene i orden. At han talte til spesielt store forsamlinger, at han helbredet noen, vekket døde, gikk på vannet og andre lignende myter gjorde han nok ikke, men slike "skrullinger" har det med å være litt energiske og ikke minst karismatiske, og de får derved svakere sjeler til å følge seg. Var han skrullete fordi han gjorde mirakler, eller var han skrullete fordi han ikke gjorde mirakler? Slik jeg forstår det du skriver - så var han i utgangspunktet skrullete ... Hvis det er slik at han ikke var skrullete, men ble skrullete - når ble han i så fall skrullete? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Sannsynligvis var han, dersom han i det hele tatt har levd, en person som ikke har så mye med det som står i dagens bibel å gjøre. Visdomsordene, mange av dem lånt fra tidligere vismenn, kan han ha gjengitt og spredd rundt om kring, og dette skapte de tidligste gnostiske evangeliene proppfulle av Jesusord uten noen rammefortelling rundt. Rammefortellingene rundt utsagntradisjonen ble tillagt Jesus senere av diverse ymse forfattere til ulike tider. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 I denne forståelsen av personen Jesus, så var ikke Jesus noen gal mann. Snarere tvert i mot en ganske lærd mann som hadde store kunnskaper om filosofi og religiøse strømninger i datidens verden. Grunnen til at man vil anse ham som en gal mann, er nok på grunn av all diktningen om han i senere tider, der han er blitt guddommeliggjort og sammenliknet med en rekke andre hedenske guder... Fortellingene om de andre gudene har etter min forklaring smeltet sammen i denne ene personen: Jesus. (Yeshua). Om han var en vismann som snakket i liknelser/bilder, vil det være nærliggende å tro at også hans tilhengere ville omtalt Jesus i bilder/liknelser (...) I alle fall er de eldste daterte skriftene om Jesus kun bestående av Jesusord, og ikke noe annet. Det ser rett og slett ut som at man har bakt disse ordene inn i passende fortelliger som da søker å illustrere hans liknelser/billedbruk i form av en historie der man gjør disse utsagnene mer levende.. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 I denne forståelsen av personen Jesus, så var ikke Jesus noen gal mann. Snarere tvert i mot en ganske lærd mann som hadde store kunnskaper om filosofi og religiøse strømninger i datidens verden. Grunnen til at man vil anse ham som en gal mann, er nok på grunn av all diktningen om han i senere tider, der han er blitt guddommeliggjort og sammenliknet med en rekke andre hedenske guder... Fortellingene om de andre gudene har etter min forklaring smeltet sammen i denne ene personen: Jesus. (Yeshua). Om han var en vismann som snakket i liknelser/bilder, vil det være nærliggende å tro at også hans tilhengere ville omtalt Jesus i bilder/liknelser (...) I alle fall er de eldste daterte skriftene om Jesus kun bestående av Jesusord, og ikke noe annet. Det ser rett og slett ut som at man har bakt disse ordene inn i passende fortelliger som da søker å illustrere hans liknelser/billedbruk i form av en historie der man gjør disse utsagnene mer levende.. Sannsynligvis var han, dersom han i det hele tatt har levd, en person som ikke har så mye med det som står i dagens bibel å gjøre. Visdomsordene, mange av dem lånt fra tidligere vismenn, kan han ha gjengitt og spredd rundt om kring, og dette skapte de tidligste gnostiske evangeliene proppfulle av Jesusord uten noen rammefortelling rundt. Rammefortellingene rundt utsagntradisjonen ble tillagt Jesus senere av diverse ymse forfattere til ulike tider. Hva med disiplene som ble forfølgt og drept for Jesus skyld, var alle sammen skrullette? Og hva med dagens mirakler? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jeg tror han tok til seg almenne kunnskaper på vanlig måte, og spesialiserte seg på moderne filosofi og religionslære/historie. Det geniale kommer så med hvordan han satt sammen og brukte disse forskjellige kunnskapene - som jeg kaller "klokskap" - så for meg virker han å være en normalt kunnskapsrik person, med en særlig evne til å utøve klokskap - ikke ulikt en av mine egne forbilder av i dag ... This is my simple religion. There is no need for temples; no need for complicated philosophy. Our own brain, our own heart is our temple; the philosophy is kindness.” Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) I denne forståelsen av personen Jesus, så var ikke Jesus noen gal mann. Snarere tvert i mot en ganske lærd mann som hadde store kunnskaper om filosofi og religiøse strømninger i datidens verden. Grunnen til at man vil anse ham som en gal mann, er nok på grunn av all diktningen om han i senere tider, der han er blitt guddommeliggjort og sammenliknet med en rekke andre hedenske guder... Fortellingene om de andre gudene har etter min forklaring smeltet sammen i denne ene personen: Jesus. (Yeshua). Om han var en vismann som snakket i liknelser/bilder, vil det være nærliggende å tro at også hans tilhengere ville omtalt Jesus i bilder/liknelser (...) I alle fall er de eldste daterte skriftene om Jesus kun bestående av Jesusord, og ikke noe annet. Det ser rett og slett ut som at man har bakt disse ordene inn i passende fortelliger som da søker å illustrere hans liknelser/billedbruk i form av en historie der man gjør disse utsagnene mer levende.. Sannsynligvis var han, dersom han i det hele tatt har levd, en person som ikke har så mye med det som står i dagens bibel å gjøre. Visdomsordene, mange av dem lånt fra tidligere vismenn, kan han ha gjengitt og spredd rundt om kring, og dette skapte de tidligste gnostiske evangeliene proppfulle av Jesusord uten noen rammefortelling rundt. Rammefortellingene rundt utsagntradisjonen ble tillagt Jesus senere av diverse ymse forfattere til ulike tider. Hva med disiplene som ble forfølgt og drept for Jesus skyld, var alle sammen skrullette? Disiplene var både menn og kvinner, og det var ikke bare tolv om man går etter denne forklaringen. Disiplene var heller ikke "Kristne" i dagens betydning, men gnostikere. Og nei, de var ikke skrullete, men de bokstavtroende kristne som tok alle ordene og de mytologiske /billedlige historiene om han bokstavelig i senere tider, DE var og er skrullete... Og hva med dagens mirakler? Dagens mirakler? Endret 24. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Dagens mirakler? Ja... Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Dagens mirakler? Ja... Ja nå ble jeg jammen spent! Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Dagens mirakler? Ja... Ja nå ble jeg jammen spent! Har du aldri hørt at det skjer mirakler før? Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Dagens mirakler? Ja... Ja nå ble jeg jammen spent! Har du aldri hørt at det skjer mirakler før? http://en.wikipedia....cdotal_evidence The expression anecdotal evidence refers to evidence from anecdotes. Because of the small sample, there is a larger chance that it may be unreliable due to cherry-picked or otherwise non-representative samples of typical cases Endret 24. august 2012 av Strappado Lenke til kommentar
Oval Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Kanskje en digresjon, men jeg kom med en gang på en sang som også stiller spørsmålet. "The Real Jesus" av gruppa Downhere - om noen her liker Queen - vokalistens stemme her ligner sykt --> balsam for ørene Link: Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jesus var en hippie på drugs...det eskalerte i 2000 år..og nå ser dere resultatet!...enjoy Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Dagens mirakler? Ja... Ja nå ble jeg jammen spent! Har du aldri hørt at det skjer mirakler før? Kjære..."jesus" hjelper de som hjelper seg selv...lykke til videre i livet lille venn... Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jesus Kristus var Guds sønn, som kom til jorden for å redde oss mennesker fra syndens dom som er evig død, og gi oss en mulighet til å finne tilbake til Gud. Jesus viser oss veien, og de som tror på ham og følger Ham de vil også bli reddet fra den kommende dommen. De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Jesus vil ganske snart komme tilbake, og når det skjer så er det definitivt slutt for denne verden, for denne verdens ondskap, og for alle som støtter den. Men det er ennå litt tid igjen for dem som vil omvende seg, tiden er imidlertid i ferd med å renne ut nå, og de trengslene som er profetert for endetiden er allerede begynt. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 De som fremdeles fornekter Jesus og insisterer på å følge sine egne onde veier, de må være forberedt på den kommende dommen, og det vil da ikke være noe håp eller frelse for dem. Tro på meg eller brenn i Helvete. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå