Gå til innhold

Smart tabs - stålpropell på Askeladen 475 Freestyle - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har nevnte båt med 60 HK Mercury - 4 takt.

Synes det er en smule undermotorisert - og tenkte stålpropell. Kom over et gammelt innlegg i annet forum - hvor en skrev at han hadde fått såvidt litt økt maks fart, samt mye fortere i plan ved bruk av stålpropell.

Det er det jeg savner - noen som har erfaring? Evt hva slags stålpropell størrelse man bør velge?

Jeg ble også i går klar over at Smart Tabs kunne hjelpe meg fortere i plan, gjøre laveste planfart lavere, samt mer stabil båt....

Noen som har erfaringer med Smart Tab på nevnte båt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart Tabs, eller ofte kalt trimflaps, har jeg kun erfaring med på større båter, men der fungerer det optimalt!

Når det gjelder stålpropell har jeg hørt mange fornøyde båtførere, men har selv ingen erfaring innen dette. Tenkte selv å investere i stålpropell nå i høst/vinter på min Mariner 90 hk, på en Askeladden 535 Bowrider :) Om jeg tar meg råd til trimflaps, får tiden vise!

Lenke til kommentar

Smart-tabs er forhåndjusterte mekaniske trimflaps som faktisk fungerer bra på mindre båter når man har fått justert de riktig, de skal gradvis bli mer plant med skroget etterhvert som farten øker, hovedfordelen er og komme raskere opp i plan samt forhindre til et viss punkt "gyngingen" i båten under fart, har selv montert disse på en 16' alu-jolle som hadde problemer med og komme over planingstreskelen fungerte med gode resultater, men anbefaler den rustfrie/syrefaste utgaven.

Så du får en båt som går fortere opp i plan, gir lavere planingsfart, samt slipper til et viss punkt gyngingen i båten, du får ikke mer fart, du kan heller ikke rette opp båten og du vil få endel mere sprut bak båten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har ikke problemer, men skulle gjerne ønsket at det gikk fortere. Samt at den kunne gå i plan ved lavere fart.

Dessuten er jo båten som bare er 16 fot forholdsvis fort påvirket av vekt i båten og ligger litt skjevt. Det tror jeg hadde blitt mer korrigert om en hadde smart tabs og båten hadde virket mer stabil...

Jeg tenker også litt på å få tak i en stålpropell også....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...