pakini Skrevet 10. september 2012 Rapporter Del Skrevet 10. september 2012 Helt klart Bergen! Vakreste byen i Norge Synes Oslo er en grei by å reise til innimellom, litt andre shopping muligheter ;-) ( Dog vi har butikker som selger gucci, cavalli ol merker i Bergen) Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. september 2012 Rapporter Del Skrevet 10. september 2012 Nåja, er selv fra Bergen, og jeg mener Bergen er en relativt pen plass, men med Oslo som motpol er den "meget smukk". Vi har vel strengt tatt bare en by i Norge, Oslo, så hele bydiskusjonen synes jeg uansett er feil Lenke til kommentar
mkrwii Skrevet 10. september 2012 Rapporter Del Skrevet 10. september 2012 Jeg har bodd ca et halvt år i hver by. Her er min kåring: Bergen: Bra: - kompakt bykjerne, lett å finne fram og finne det man trenger, og så komme seg hjem igjen - bra studentliv - bra uteliv - pølseboden i Kong Oscars gate Dårlig: - narkiser med brødkniv i Nygårdsparken - narkiser på rollerblades som lager fuglelyder i gatene på natta - det jævla regnet - enspora og kjedelig arkitektur utenom bykjerna - forstedene - at de la ned bussen jeg tok til jobb, sånn at det tok 53 minutter å reise 11 kilometer - at man strengt tatt ikke kan gjøre annet enn å drikke øl Oslo: Bra: - lett å gjemme seg i mengden og slippe å se de samme trynene hver dag - fantastisk kollektivtransport - godt og variert kulturtilbud - ekstremt gode og varierte shoppingtilbud - interessant og veldig variert arkitektur Dårlig: - vanskelig å orientere seg som nyinnflytta - deler av byen der det er vanskelig å føle seg trygg til visse tider av døgnet - litt kjedelig og alt for spredt uteliv Alt i alt trives jeg veldig mye bedre i Oslo enn i Bergen. Det er sikkert ting man som ny i en by sliter med uansett, men i Bergen følte jeg meg rett og slett ikke velkommen. Dit flytter jeg ikke igjen hvis jeg ikke må. 6 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. september 2012 Rapporter Del Skrevet 21. september 2012 Klar over det, jeg er også bosatt i Lindås Kommune, men det er ikke noe problem å kjøre ut her om man absolutt vil shoppe. Kanskje litt off-topic men hvor i Lindås bor du ? Trenger ikke gate og nummer, men Knarvik, Seim osv Wow, noen fra Lindås her! Har forresten hytte på Sævråsvåg. Duda? Isåfall. Oslo har mer shoppingmuligheter enn Bergen. Utvalget her i Bergen er veldig dårlig! Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 Klar over det, jeg er også bosatt i Lindås Kommune, men det er ikke noe problem å kjøre ut her om man absolutt vil shoppe. Kanskje litt off-topic men hvor i Lindås bor du ? Trenger ikke gate og nummer, men Knarvik, Seim osv Wow, noen fra Lindås her! Har forresten hytte på Sævråsvåg. Duda? Isåfall. Oslo har mer shoppingmuligheter enn Bergen. Utvalget her i Bergen er veldig dårlig! Jeg er fra Alversund Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 må si jeg ikke er spesielt glad i Bergen. Det regner i uker i strekk, eneste bra været kommer som regel midt i eksamenslesingen. Vinteren er også en trist affære, der slaps er det nærmeste du kommer noe hvitt. Ellers er det frykelig irriterende at folk er så glade i Brann, er jo omtrent det eneste de vil snakke om. Irriterende bergenske gloser: Bekkalokk - Kumlokk Løpehjul?? - Sparksykkel Hytten - Hytta Jenten - Jenta Ligge seg i sengen - Legge seg i sengen Pikken!! - Sisten. Nå skal jeg gi deg pikken, kjempepikken!! Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 er vel tikken det kalles 5 Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 I Bergen var det mange som bruke betegnelsen å "pikke" noen på ryggen, istedenfor å prikke noen på ryggen. Ellers er rare ting de sier: "Belit deg!" (Innse at du har tapt?) "Å heiane" (Å hutte meg tu?) "Luddig!" (Morsomt?) Har bodd i Bergen i tre år, og bare vært i Oslo 3-4 ganger, så det blir litt dumt å sammenligne. Har et veldig godt forhold til Bergen. Savner Stoltzen, Fløyen (elsket å jogge opp dit), Ulriken, bybanen, spise pølser på tre kroner på fylla, osv.. 1 Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 er vel tikken det kalles http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1997/Spraaknytt_1997_4/Om_aa_leke_sisten/ Når det gjelder Bergen og flere steder ellers på Vestlandet, er ordet det berømmelige pikkeleisten med variantene pikkelesten og pikkeleken. Bakgrunnen for dette mener man er tysk picke-letzten, som skulle bety 'slå den siste'. Det er et ord som må være kommet inn med hanseatene. I Bergen, og flere andre steder i vest, brukes ikke minst den forkortede utgaven PIKKEN. Vestlendingene får øyensynlig ingen gale assosiasjoner ved det siste ordet, som på Østlandet kun betyr én ting 1 Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 Tror de fleste kaller det tikken nå? Gjør hvertfall det i min by helt sør på vestlandet. Lenke til kommentar
Keiko Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 er vel tikken det kalles http://www.sprakrad....aa_leke_sisten/ Når det gjelder Bergen og flere steder ellers på Vestlandet, er ordet det berømmelige pikkeleisten med variantene pikkelesten og pikkeleken. Bakgrunnen for dette mener man er tysk picke-letzten, som skulle bety 'slå den siste'. Det er et ord som må være kommet inn med hanseatene. I Bergen, og flere andre steder i vest, brukes ikke minst den forkortede utgaven PIKKEN. Vestlendingene får øyensynlig ingen gale assosiasjoner ved det siste ordet, som på Østlandet kun betyr én ting Jeg har ALDRI hørt noen si pikken elller skrive deg når det gjelder ''sisten'' bare tikken Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 Tror de fleste kaller det tikken nå? Gjør hvertfall det i min by helt sør på vestlandet. Ikke i Oslo. "Har'n", kort for "har den". Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 Tror de fleste kaller det tikken nå? Gjør hvertfall det i min by helt sør på vestlandet. Har aldri hørt noen kalle det for det i Bergen. Har kalt det tikken helt siden vi hold på med slikt fra begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 22. september 2012 Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Tror de fleste kaller det tikken nå? Gjør hvertfall det i min by helt sør på vestlandet. Ikke i Oslo. "Har'n", kort for "har den". Ja, var et svar til innlegget over, refererte selvsagt bare til vestlandet. Endret 22. september 2012 av OKMarius Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 26. september 2012 Rapporter Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Bergen! Endret 26. september 2012 av Mos Def Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. september 2012 Rapporter Del Skrevet 26. september 2012 Jeg må si at jeg ikke liker den bergenske dialekta noe særlig og har til dels problemer med å forstå alt som blir sagt, men heldigvis er det nesten ingen bergensere på skolen jeg går på. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 26. september 2012 Rapporter Del Skrevet 26. september 2012 Jeg må si at jeg ikke liker den bergenske dialekta noe særlig og har til dels problemer med å forstå alt som blir sagt Halaien då, har du stompet kompen og dotte ner i et bækkalokk? 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. september 2012 Rapporter Del Skrevet 26. september 2012 Jeg forsto det når jeg leste det, men hvis en bergenser hadde sagt det til meg, ville jeg nok hevet et eller to øyenbryn. Lenke til kommentar
Zeeza Skrevet 30. september 2012 Rapporter Del Skrevet 30. september 2012 Jeg har bodd i Bergen i hele mitt liv, kan godt gjøre det resten av livet og, sett bort fra studenttid, militær og sånt. Syns byen er helt fantastisk. Akkurat passe stor, bra bykjerne, fin natur og masse flotte folk. Har ikke vært så mye i Oslo, så kan ikke uttale meg så mye, men syns ikke det er så spesielt kult der. For stort og upersonlig for min smak. Dessuten er store deler av østlandet alt for flatt, det er helt supert å bo blant syv fjell Og det regner ikke så mye i Bergen, det er bare litt høyere luftfuktighet.. Pluss de dagene solen virkelig skinner, er livet i sentrum helt fantastisk. Bergensere vet å sette pris på godt vær Litt OT, må jo bare elske dialekten: http://www.bt.no/quiz/?id=13987 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. september 2012 Rapporter Del Skrevet 30. september 2012 Bergen er en kjedelig by. Første jeg gjør når jeg tjener masse cash er å flytte. Isåfall, var det en litt gammel spørsmålsquiz fra BT eller? Ufattelig mange av de glosene som en brukte for flere år siden og noen jeg aldri har hørt før! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå