Gå til innhold

Oslo vs. Bergen


TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Savner faktisk Bergen litt i dag. Sjeldent det skjer, men, sånn er det.

 

Hva jeg lurte på er hva folk synes om Bergen. Jeg vet Bergensere er absurd patriotiske over byen sin, men hva med folk som Har bodd der...

For, flere jeg har snakket med er alle enige med meg at Bergen har en viss depressiv stemning... En sånn klaustrofobisk ambiens...

Oslo derimot er mer åpent, mer rom til å puste, og ikke bare ifh til størrelse eller mengde innbyggere.

 

Jeg vet en stor del av Norge hater Oslo også. Men hater folket Oslo mer enn Bergen?

Hvordan kan Bergen være en så stor by med samtidig føles som et sted på landet?

Er det sant, som jeg har blitt fortalt, at grunnen til denne stemningen i Bergen er pga regnet, og at folk "flest" bare går fra A til B så raskt som mulig.

 

Be nice. Uskyldig tråd bare, ikke noen grunn til å bli fornærmet eller fiendtlig.

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke bergenser, men bor her. Jeg synes det lett er den fineste byen i Norge. Byen er spesiell, har masse hyggelige mennesker, et relativt bra studentmiljø (selv om det nok finnes bedre flere andre steder i Norge) og en hel masse kulturelle tilbud som kun står tilbake for Oslo. Ja, byen kan nok oppleves som noe klaustrofobisk om en kommer fra åpne landskap på Østlandet eller lignende steder. Men nettopp det at bykjernen er liten er jo absolutt en av fordelene. En kan spasere gjennom sentrum på en halvtime. En kan dra bare noen minutter med bil eller buss gjennom en tunnel og være "på landet". I tillegg er Bergensere, til tross for at de er kjent som breiale, veldig åpne mennesker til Vestlendinger å være.

 

Og der kommer jo fordelen med Oslo inn. Byen er ekstremt mye større og har derfor ekstremt mange flere tilbud både når det kommer til kultur og andre spesielle interesser en måtte ha. Hovedproblemet for meg med Oslo er egentlig at byen blir for stor for en stakkars Vestlending som er vokst opp i en forblåst småby. Samt at dialekta er forferdelig. Og jeg har, som en person som stort sett kjenner Oslo gjennom media og turistbesøk, en følelse av at Oslo er fullt av blondiner, partysvensker og BI-studenter. Og jeg har stort sett bare møtt (fysisk) østlendinger som jeg opplever som for selvsikre, på en helt annen måte enn hvordan Bergensere er selvsikre. De har rett og slett ingen hemninger når det gjelder å tro på seg selv. Det er sikkert en god egenskap det, men for meg blir det litt i overkant. (Nå skal det sies at jeg sikkert bare har hatt uflaks med hvem jeg har møtt og at de som er selvsikre selvsagt vil stå mer frem enn andre).

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tettstedet Oslo er 4 ganger større enn Bergen, hvilket betyr at man i Oslo er mer anonym. Jeg vil også si at holdningene er mer moderne, selv om Bergen ikke er så verst i forhold til andre steder i landet. Jeg tenker i forhold til homofili etc. Osloborgeren er generelt mer liberal.

 

Bergen er en roligere og "koseligere" by. Den er også veldig flott, med Bryggen, Fløibanen, fjellene og det hele. Når det er sagt er tilbudet i Oslo bedre. Flere konserter, teateroppsetninger, operaforestillinger, stand up-show osv.

 

Tilbudet er også langt bedre når det gjelder shopping. Bergen har Lagunen, men det er vel egentlig det. Osloområdet har langt mer å velge i. Sandvika storsenter er det største kjøpesenteret i Norden, og i tillegg har vi Storo storsenter, Ski storsenter, Oslo city/byporten, CCVest og Kolbotn torg, som er store, fine og moderne kjøpesentre. Oslo har også Norges eneste gode utvalg i mer ekslusive butikker, som Lacoste, Diesel, Louis Vuitton osv. Disse finner man rundt om i byen (akersgata, hegdehaugsveien) og på Steen og Strøm og Paleet. Oslo har størst utvalg i alle segmenter.

 

Byen har også langt flere hypermarkeder, hvor man kan handle mye og billig. To Smart Club-er (Bergen har ingen), i tillegg til flere Coop Obs-er og Ica Maxi, selv om det er utrygt med sistnevnte.

 

Den har også godt utvalg av delikatessebutikker, og butkker som Centra og Jacobs, som er vanlige supermarkeder, men med vanvittige ferskvareavdelinger og godt utvalg av importerte varer.

 

Byen har også langt flere Deli de Luca-er og 7-elevener enn Bergen, så for nattevåkne er det sjeldent langt til en døgnåpen butikk.

 

Oslo har også størst utvalg av restauranter og utesteder.

 

Kollektivtrafikken i Oslo er også mye bedre enn i Bergen, selv etter bybanen deres. Et reisekort dekker også langt større områder enn i Bergen, selv om man bare kjøper 1 sone.

 

Det var vel det jeg kom på i farten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

 

Du treffer spesielt godt på kollektivtrafikken. Bergen og trafikk passer ikke som hånd i hanske. Mye grunnet fjellene, selvsagt.

 

Men du bommer litt på handlemulighetene. Nå finnes det sikkert flere spesialmotebutikker i Oslo grunnet størrelsen, men det er store handlesentre i alle bydelene i Bergen og flere i sentrum. Det er ikke bare Lagunen. Det er også et stort handlesenter på Sotra (forsted). Norges største IKEA ligger også i Bergen!

 

Jeg tviler og på at det finnes spesielt mange ferskvarer man får tak i i Oslo som ikke er å oppdrive i Bergen og. Selvsagt har Oslo og stor-Oslo mange flere butikker av type delikatesse og ferskvare, da selvsagt på grunn av innbyggertall og antall mennesker som naturlig vil sokne til Oslo for slike spesialvarer, men det er ikke slik at Bergen er et kjipt sted man ikke får tak i ting.

 

Det er også rart å trekke frem Smart Club, Centra og Jacobs som vel kun har butikker i Oslo. Bergen har en kjede som heter Safari som vel kan sammenlignes med Centra og Lerøy som nok kan sammenlignes med Jacobs. På samme måte har man i Stavanger-området Helgø (eller hadde da, før de ble en del av Meny). Det er minst to Obs Stormarked i Bergen og det fantes ICA Maxi her før de ble lagt ned (de er lagt ned i Oslo og).

 

At det er flere restauranter i Oslo er også et resultat av det jeg nevnte over. Men det er flere gode restauranter i byen, noen drevet av forholdsvis kjente kokker, som er dratt frem av kokker som er kjent fra media.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men du bommer litt på handlemulighetene. Nå finnes det sikkert flere spesialmotebutikker i Oslo grunnet størrelsen, men det er store handlesentre i alle bydelene i Bergen og flere i sentrum. Det er ikke bare Lagunen. Det er også et stort handlesenter på Sotra (forsted). Norges største IKEA ligger også i Bergen!

 

Jeg er klar over at dere har Norges største IKEA, men er du klar over at Oslo har to? Dessuten er ikke IKEA noen butikk man drar ofte på. Jeg googlet litt rundt. Åsane er det også litt størrelse på, men det er bare Åsane og Lagunen det er litt størrelse på i Bergen. Muligens Vestkanten også hvis man legger godviljen til.

 

Jeg tviler og på at det finnes spesielt mange ferskvarer man får tak i i Oslo som ikke er å oppdrive i Bergen og. Selvsagt har Oslo og stor-Oslo mange flere butikker av type delikatesse og ferskvare, da selvsagt på grunn av innbyggertall og antall mennesker som naturlig vil sokne til Oslo for slike spesialvarer, men det er ikke slik at Bergen er et kjipt sted man ikke får tak i ting.

 

Neida, man får det man trenger. Ferske reker som har vært frosne, som dere har solgt på det fisketorget deres i årevis. Oslo er en by hvor det er lettere å få tak i sånne ting, men leter man, er det nok å finne i Bergen også.

 

Men Bergen er en vanskeligere by å få tak i ting i. Ikke bare ferskvare og delikatessevarer, men også helt enkle importerte varer fra utlandet. Som SanPellegrino-limonade, Mountain Dew, Draumur ol.

 

Det er også rart å trekke frem Smart Club, Centra og Jacobs som vel kun har butikker i Oslo. Bergen har en kjede som heter Safari som vel kan sammenlignes med Centra og Lerøy som nok kan sammenlignes med Jacobs. På samme måte har man i Stavanger-området Helgø (eller hadde da, før de ble en del av Meny). Det er minst to Obs Stormarked i Bergen og det fantes ICA Maxi her før de ble lagt ned (de er lagt ned i Oslo og).

 

Jeg trekker jo selvfølgelig fram de butikkene fordi de er noe av det beste man får i landet. Smart Club har forresten også en butikk i Østfold. Grunnen til at de ble lagt ned andre steder var jo fordi de ikke gikk rundt. Coop tok over og la ned de butikkene som ikke var lønnsomme.

 

Oslo er og blir en bedre by enn Bergen når det gjelder tilgjengelighet på varer også. Ikke bare kollektivtrafikk, selv om du tydeligvis mener noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Oslo ikke har bedre motemessige handlemuligheter, flere og (marginalt) større handlesentre og flere spesialbutikker for ferskvare. Det kommer frem av svaret mitt at jeg tar de forbeholdene. Det er en selvfølge at Oslo har dette, på grunn av størrelsen og antallet mennesker som sokner til Oslo for å få tak i disse tingene.

 

Men jeg mener du tegnet et ufortjent bilde av Bergen som en provinsby på vestlandet hvor man var heldige at Rema og kanskje Meny hadde giddet å sette opp en butikk. (Og forøvrig så er det interessant at du tar med Sandvika Storsenter, som ikke ligger i Oslo, mens du overser Sartor Storsenter, som ikke ligger i Bergen men som har omtrent samme avstand fra bykjernen og som er omtrent like stort som Lagunen).

 

Og Torget... Det er en turistfelle. Passer ikke å dra inn det i en slik diskusjon.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åsane er det også litt størrelse på, men det er bare Åsane og Lagunen det er litt størrelse på i Bergen. Muligens Vestkanten også hvis man legger godviljen til.

 

Åsane storsenter, Gullgruven, Lagunen, Bystasjonen, Torgallmenningen, Knarvik Senter (30 min fra Bergen Sentrum).

 

Alle de er litt størrelse på, muligens Torgallmenningen og Knarvik senter ikke er like stor som andre nevnte men shopping-muligheter er ikke noe problem. Det er mye bedre med mindre og bergensk dialekt enn mer og østlandsdialekt.

 

Makan til dritt-dialekt skal man lete lenge etter. Pappagutter, fjortiser, blondiner, svensker, ja alt mulig drit finnes i Oslo.

Misforstå meg rett, Oslo er greit som pit-stop men ikke en by og oppholde seg i lengre tid om man vil ha hode i behold

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Oslo ikke har bedre motemessige handlemuligheter, flere og (marginalt) større handlesentre og flere spesialbutikker for ferskvare. Det kommer frem av svaret mitt at jeg tar de forbeholdene. Det er en selvfølge at Oslo har dette, på grunn av størrelsen og antallet mennesker som sokner til Oslo for å få tak i disse tingene.

 

Men jeg mener du tegnet et ufortjent bilde av Bergen som en provinsby på vestlandet hvor man var heldige at Rema og kanskje Meny hadde giddet å sette opp en butikk. (Og forøvrig så er det interessant at du tar med Sandvika Storsenter, som ikke ligger i Oslo, mens du overser Sartor Storsenter, som ikke ligger i Bergen men som har omtrent samme avstand fra bykjernen og som er omtrent like stort som Lagunen).

 

Og Torget... Det er en turistfelle. Passer ikke å dra inn det i en slik diskusjon.

 

Da beklager jeg at Sartor ikke er tatt med. Jo, Sandvika ligger i Oslo. Ikke i kommunen, nei, men i tettstedet. Derfor har jeg vært veldig nøye på å ikke skrive om Oslo som kommune, men Oslo som tettsted og storby.

 

Neida, jeg mener ikke at Bergen er som Tuddal eller Gol. Men det er generelt mindre utvalg der enn i Oslo, og hvis de har det samme er det i mindre skala.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det i mindre skala. Bergen og omeng er jo 4 ganger eller mer mindre enn stor-Oslo. Men varene er å få tak i. Antakeligvis med unntak av ekstremdyre varer solgt fra sine egne merkebutikker (dette aner jeg egentlig ikke noe om ettersom jeg aldri har følt behov for å leite etter Gucci eller gud vet hva disse veskemerkene heter).

Lenke til kommentar

Åsane er det også litt størrelse på, men det er bare Åsane og Lagunen det er litt størrelse på i Bergen. Muligens Vestkanten også hvis man legger godviljen til.

 

Åsane storsenter, Gullgruven, Lagunen, Bystasjonen, Torgallmenningen, Knarvik Senter (30 min fra Bergen Sentrum).

 

Alle de er litt størrelse på, muligens Torgallmenningen og Knarvik senter ikke er like stor som andre nevnte men shopping-muligheter er ikke noe problem. Det er mye bedre med mindre og bergensk dialekt enn mer og østlandsdialekt.

 

Makan til dritt-dialekt skal man lete lenge etter. Pappagutter, fjortiser, blondiner, svensker, ja alt mulig drit finnes i Oslo.

Misforstå meg rett, Oslo er greit som pit-stop men ikke en by og oppholde seg i lengre tid om man vil ha hode i behold

Knarvik Senter ligger ikke i Bergen, men i Lindås(min hjemmkomune).

 

Altså, har egentlig bare vært i Oslo en gang, og da så jeg ikke stort mer en Oslo S og Karl Johann. Skal derfor ikke utale meg.

Lenke til kommentar

Åsane er det også litt størrelse på, men det er bare Åsane og Lagunen det er litt størrelse på i Bergen. Muligens Vestkanten også hvis man legger godviljen til.

 

Åsane storsenter, Gullgruven, Lagunen, Bystasjonen, Torgallmenningen, Knarvik Senter (30 min fra Bergen Sentrum).

 

Alle de er litt størrelse på, muligens Torgallmenningen og Knarvik senter ikke er like stor som andre nevnte men shopping-muligheter er ikke noe problem. Det er mye bedre med mindre og bergensk dialekt enn mer og østlandsdialekt.

 

Makan til dritt-dialekt skal man lete lenge etter. Pappagutter, fjortiser, blondiner, svensker, ja alt mulig drit finnes i Oslo.

Misforstå meg rett, Oslo er greit som pit-stop men ikke en by og oppholde seg i lengre tid om man vil ha hode i behold

Knarvik Senter ligger ikke i Bergen, men i Lindås(min hjemmkomune).

 

Altså, har egentlig bare vært i Oslo en gang, og da så jeg ikke stort mer en Oslo S og Karl Johann. Skal derfor ikke utale meg.

 

Klar over det, jeg er også bosatt i Lindås Kommune, men det er ikke noe problem å kjøre ut her om man absolutt vil shoppe.

 

Kanskje litt off-topic men hvor i Lindås bor du ? Trenger ikke gate og nummer, men Knarvik, Seim osv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...