forbjok Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Bygget i går en ny PC med denne prosessoren, og en Phanteks PH-TC14PE kjøler. Reagerte først på at den under full last (Prime95 i "blend" modus) kom opp i rundt 80C etter en halvtimes tid, og lurte på om jeg hadde gjort noe galt, eller om det var noe galt med kjøleren. Tok av kjøleren, renset og tok på ny kjølepasta 4 ganger (tror jeg) med litt forskjellige mønstre å legge kjølepastaen i (riskorn i midten, dråpe i midten, osv), alle med samme resultat. Bestemte meg til slutt for å prøve med standardkjøleren til Intel som fulgte med, til tross for at alle tidligere erfaringer med disse sier meg at de er ganske dårlige. Resultatet hadde jeg ikke i mine villeste fantasier tenkt meg - prosessoren gikk bokstavlig talt opp i 80C på under 10 sekunder med Prime95. Jeg ventet ikke for å se hvor høyt den ville gå, men slo av maskinen igjen. Prøvde både med Intel sin medfølgende kjølepasta og Arctic MX-4 (samme som jeg brukte på Phanteks'en), og samme resultat med begge to. Denne standard-kjøleren kan da umulig være brukelig overhodet? Ingen Intel-prosessorer jeg har hatt tidligere har hatt stort over 70C engang, og det med stock-kjøler. Og selv da bruker de en god stund på å jobbe seg opp til makstemperaturen. Da er det virkelige spørsmålet: Er dette normale temperaturer for denne typen prosessor, eller er mitt eksemplar defekt på en eller annen finurlig måte som gjør at temperaturen går helt amok? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Dette virker jo merkelig! Jeg har akkurat samme prosessor, men en annen kjøler! Enkelte kjølere, slik som min forrige kjøler fra Silverstone var kresen på hvilken vei man vei eller retning man monterte den! Forskjellene kunne være på tidtalls grader og vel så det! Min nåværende kjøler: Thermalright HR-02 fungerer meget bra. Og 3770Ken ligger på ca 30-40 Grader ved vanlig bruk, 50-60 grader med tyngre bruk.Phanteken din skal normalt være mer en kraftig nok til kjøle 3770Ken. Sjekk om du har montert den riktig først? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Det kan være feil på programvaren du bruker for å overvåke temperaturen , det er et par steg du bør ta som kan hjelpe : * Oppdater hovedkortets bios. Her er det viktig at du følger instruksjonene til programvaren nøyaktig og kan være lurt å passe på at Cpu ikke er overklokket når du gjør dette. *Oppdater programvaren som du bruker for temperatur overvåkning (hovedsakelig den som fulgte med hovedkortet) til siste versjon. *Du kan også prøve å bruke et tredejeparts temperaturovervåknings program for å være på den sikre siden. Når du så har gjort dette og temperaturen fortsatt er såpass høy så står du ovenfor 2 muligheter : *Cpu har defekte temperatur sensorer som registrerer feil temperatur. Her kan man muligens kalibrere for å få ca riktig temperatur (om programvaren lar deg gjøre det). *Det er noe alvorlig galt med Heatspreaderen som er monter på cpu og greier derfor ikke å få full kontakt med kjernen og man får en relativ rask temperaturøkning pga dette. Jeg hadde uansett tatt en Stabilitets test på cpu om du har såpass høye temperaturer , siden du bruker prime95 så kan du jo la den kjøre i noen timer og passe på at cpu er 100% stabil. Overvåkning av cpu's hastighet kan også være lurt for å følge med på om den "throttler" under bruk (dvs senker hastigheten for å kompensere for varmeøkningen) noe som kan hjelpe deg til å finne ut om den er defekt. Uansett bør du trippel og Quadruppel sjekke at du har montert Cpu kjøleren ordentlig på plass, i svært mange av tilfellene er dette hovedårsaken til problemet. 3 Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Det kan være feil på programvaren du bruker for å overvåke temperaturen , det er et par steg du bør ta som kan hjelpe :Bruker CoreTemp, slik jeg har gjort de siste 5-6 årene. Finnes det noen bedre alternativer? * Oppdater hovedkortets bios. Her er det viktig at du følger instruksjonene til programvaren nøyaktig og kan være lurt å passe på at Cpu ikke er overklokket når du gjør dette.Den er oppdatert til nyeste versjon. Det var omtrent det første jeg gjorde etter å ha startet opp maskinen, før jeg installerte OS engang. *Oppdater programvaren som du bruker for temperatur overvåkning (hovedsakelig den som fulgte med hovedkortet) til siste versjon.Har Asus AI Suite, men har ikke brukt den til å overvåke temperatur. Vet ikke hva som er mest korrekt, men ser at den viser en temperatur som er ca. 20C lavere enn kjernene i CoreTemp. Den viser f.eks. akkurat nå 45C, mens CoreTemp viser 66C. *Du kan også prøve å bruke et tredejeparts temperaturovervåknings program for å være på den sikre siden.CoreTemp regnes vel som et tredjeparts program, ettersom det ikke er utviklet av noen av hardware-produsentene. Når du så har gjort dette og temperaturen fortsatt er såpass høy så står du ovenfor 2 muligheter :*Cpu har defekte temperatur sensorer som registrerer feil temperatur. Her kan man muligens kalibrere for å få ca riktig temperatur (om programvaren lar deg gjøre det). *Det er noe alvorlig galt med Heatspreaderen som er monter på cpu og greier derfor ikke å få full kontakt med kjernen og man får en relativ rask temperaturøkning pga dette. Har hatt av og på Phanteks-kjøleren ca. 5 ganger nå, og til og med bakplaten en gang for å teste med standardkjøleren til Intel (den gikk opp i 80C på under 10 sekunder, så jeg slo av igjen med en gang). Jeg hadde uansett tatt en Stabilitets test på cpu om du har såpass høye temperaturer , siden du bruker prime95 så kan du jo la den kjøre i noen timer og passe på at cpu er 100% stabil.Pleier alltid å la Prime95 kjøre over natten (16+ timer) på nye PC'er før jeg tar dem i bruk noe særlig, men var skeptisk med denne pga at temperatur gikk så høyt. Overvåkning av cpu's hastighet kan også være lurt for å følge med på om den "throttler" under bruk (dvs senker hastigheten for å kompensere for varmeøkningen) noe som kan hjelpe deg til å finne ut om den er defekt.Noe bra program til å sjekke dette? Uansett bør du trippel og Quadruppel sjekke at du har montert Cpu kjøleren ordentlig på plass, i svært mange av tilfellene er dette hovedårsaken til problemet.Har som sagt hatt Phanteks-kjøleren av og tatt på ny kjølepasta ca. 5 ganger, samt prøvd med standardkjøleren (som var helt ubrukelig, og umulig kan klare å holde temperaturen under kontroll). Hvis det er noe jeg har gjort feil, så vet jeg i såfall ikke hva det er. Med tanke på at temperaturen var helt oppe i skyene med standard-kjøleren, som så vidt jeg kunne se var identisk med de kjølerne Intel har brukt de siste 5-6 årene minst, og som jeg har montert utallige ganger før på samme måte, virker det ikke som problemet er spesifikt med Phanteks-monteringen. 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 dette høres merkelig ut, selv ikke med 4.6 gigahertz overclock har jeg temperaturer mover 70 grader, med stock clock gikk den aldri over 50 med stock kjøler.. du burde dobbeltsjekke om du har montert riktig(sjekk manualer og youtube osv) og hvis du har det og ikke får lavere temperaturer må du nesten få ny siden med 80 grader på stock clock og en så god kjøler blir levetiden ekstremt kort(snakker om et år toppen to istedenfor 5+++) ta kontakt med stedet du har kjøpt den og evt support også. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 (endret) dette høres merkelig ut, selv ikke med 4.6 gigahertz overclock har jeg temperaturer mover 70 grader, med stock clock gikk den aldri over 50 med stock kjøler.. du burde dobbeltsjekke om du har montert riktig(sjekk manualer og youtube osv) og hvis du har det og ikke får lavere temperaturer må du nesten få ny siden med 80 grader på stock clock og en så god kjøler blir levetiden ekstremt kort(snakker om et år toppen to istedenfor 5+++) ta kontakt med stedet du har kjøpt den og evt support også. Det er med andre ord ikke normalt. Kan tenkes at det er en eller annen produksjonsfeil med den som gjør at heatspreaderen ikke har skikkelig kontakt? Blir vel til at jeg tar kontakt med Norek ang. å evt. få RMA'et den da. Den fungerer jo for så vidt fint, men temperaturene er unormalt høye. UPDATE: Sendte mail til Norek support med beskrivelse av problemet og mine tester. De var enig i at 80C var unormalt for en Intel-prosessor uansett belastning og kjøling, og ba meg RMA'e den. Det har jeg nå gjort, og bestiller en ny av samme type. Forhåpentligvis vil den nye være bedre. Endret 24. august 2012 av forbjok Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Tror faktisk at du har blitt lurt litt av Coretemp, Asus sitt program som viser 20 grader lavere er nok den mest riktige målingen vil jeg tro. Programmer som kan brukes er : Hwmonitor , Speedfan for å nevne noen få andre. Om det er tilfelle at temperaturen er 20c lavere så synnes jeg ikke 60C er så ille etter en halvtime med prime95, men det er fortsatt litt høyt for et system som ikke er overklokket. Blir spennende å se om problemet løser seg med en ny cpu. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 dette høres merkelig ut, selv ikke med 4.6 gigahertz overclock har jeg temperaturer mover 70 grader, med stock clock gikk den aldri over 50 med stock kjøler.. du burde dobbeltsjekke om du har montert riktig(sjekk manualer og youtube osv) og hvis du har det og ikke får lavere temperaturer må du nesten få ny siden med 80 grader på stock clock og en så god kjøler blir levetiden ekstremt kort(snakker om et år toppen to istedenfor 5+++) ta kontakt med stedet du har kjøpt den og evt support også. Det er med andre ord ikke normalt. Kan tenkes at det er en eller annen produksjonsfeil med den som gjør at heatspreaderen ikke har skikkelig kontakt? Blir vel til at jeg tar kontakt med Norek ang. å evt. få RMA'et den da. Den fungerer jo for så vidt fint, men temperaturene er unormalt høye. UPDATE: Sendte mail til Norek support med beskrivelse av problemet og mine tester. De var enig i at 80C var unormalt for en Intel-prosessor uansett belastning og kjøling, og ba meg RMA'e den. Det har jeg nå gjort, og bestiller en ny av samme type. Forhåpentligvis vil den nye være bedre. kjempebra at du fikk bra support! håper du poster de nye resultatene her for dette vil jeg finne ut av ^^ håper det blir bedre da! Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 UPDATE: Sendte mail til Norek support med beskrivelse av problemet og mine tester. De var enig i at 80C var unormalt for en Intel-prosessor uansett belastning og kjøling, og ba meg RMA'e den. Det har jeg nå gjort, og bestiller en ny av samme type. Forhåpentligvis vil den nye være bedre. Jeg er ikke helt enig, 80c er da ikke unormalt for en Intel-prosessor under ekstrem load med stock kjøleren, spesielt dersom den ikke er godt montert. Den generelle konsensusen vet da at Ivy Bridge og stock kjøleren ikke er ideelt med denne CPU'en. Det er også mulig at en Bios-oppdatering kan løse problemet dersom det er relatert til feillesing av temperaturen, noe jeg tviler er årsaken. I tillegg så er det også mulig at du var uheldig med CPU'en og at IHS'en ikke er godt montert. Det er mange faktorer. Men, RMA var nok det beste alternativet. 1 Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 (endret) kjempebra at du fikk bra support! håper du poster de nye resultatene her for dette vil jeg finne ut av ^^ håper det blir bedre da! Ja, skal prøve å huske å poste resultatene. Satser på at jeg får den nye i første halvdelen av neste uke en gang. Jeg er ikke helt enig, 80c er da ikke unormalt for en Intel-prosessor under ekstrem load med stock kjøleren, spesielt dersom den ikke er godt montert.Er det mer enn én måte å montere den på? Har ikke noen erfaring med hva som er normalt for Ivy Bridge, men ingen av mine tidligere Intel-prosessorer i nyere tid (C2Q 6600, C2Q 9550, osv) har kommet opp i 80C "out-of-the-box" selv med stock-kjøleren. Har dog opplevd at det har skjedd etter hvert (opp i 100C til og med) pga lo i kjøleren - men etter litt støvsuging og ny kjølepasta var de tilbake til akseptable temperaturer. Den generelle konsensusen vet da at Ivy Bridge og stock kjøleren ikke er ideelt med denne CPU'en.Etter min erfaring kan man strengt tatt si det samme om alle Intel-prosessorer og medfølgende kjøler. De er relativt støyende, og kjøler ikke noe særlig bra. Det var pga dette at jeg kjøpte Phanteks-kjøleren. Likevel skal de ikke være så dårlige at temperaturen går opp i 80C på under 10 sekunder. Noe lignende har jeg aldri sett i hele mitt liv med noen andre prosessorer eller kjølere. Det er også mulig at en Bios-oppdatering kan løse problemet dersom det er relatert til feillesing av temperaturen, noe jeg tviler er årsaken.Å oppdatere BIOS'en var omtrent det første jeg gjorde etter at maskinen var satt sammen, før jeg installerte OS engang. Så hvis det er en BIOS-feil - som er lite trolig - er det uansett ikke noen fiks ute enda. I tillegg så er det også mulig at du var uheldig med CPU'en og at IHS'en ikke er godt montert.Ja, var dette jeg tenkte at kunne være grunnen. Men det er vel uansett lite man kan gjøre med. Er ikke interessert i å begynne å demontere heatspreaderen og miste garantien. Men, RMA var nok det beste alternativet.Vi får håpe det. Endret 24. august 2012 av forbjok 1 Lenke til kommentar
ole a Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Det må jo ikke nødvendigvis være cpuen som er "defekt", men kanskje sensoren på HK? Du har ikke et eldre hk av samme socket eller en kompis e.l som du kan teste cpuen hos? Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Jeg er ikke helt enig, 80c er da ikke unormalt for en Intel-prosessor under ekstrem load med stock kjøleren, spesielt dersom den ikke er godt montert.Er det mer enn én måte å montere den på? Jeg tenkte hovedsakelig på for lite/mye kjølepasta, eller at trykket på kjøleren (når den monteres) ikke er jevn rundt hele kjøleren. Men, det var kun spekulasjoner. Vi får bare håpe at RMA blir den permanente løsningen. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg er ikke helt enig, 80c er da ikke unormalt for en Intel-prosessor under ekstrem load med stock kjøleren, spesielt dersom den ikke er godt montert.Er det mer enn én måte å montere den på? Jeg tenkte hovedsakelig på for lite/mye kjølepasta, eller at trykket på kjøleren (når den monteres) ikke er jevn rundt hele kjøleren. Men, det var kun spekulasjoner. Vi får bare håpe at RMA blir den permanente løsningen. Har montert identiske kjølere mange ganger før på akkurat samme måten. Det virker litt for søkt at det skulle være monteringsfeil etter to monteringer av Intel-kjøleren (først med medfølgende pasta, og deretter med MX-4) og ca. 5 med Phanteks'en. Det med for lite/mye kjølepasta tenkte jeg også på, så prøvde med litt forskjellige mengder og former under de forskjellige monteringene, men resultatet var tilnærmet likt hver gang. Endret 24. august 2012 av forbjok Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Har montert identiske kjølere mange ganger før på akkurat samme måten. Det virker litt for søkt at det skulle være monteringsfeil etter to monteringer av Intel-kjøleren (først med medfølgende pasta, og deretter med MX-4) og ca. 5 med Phanteks'en. Ja, det er usannsynlig. Men, jeg har bygget datamaskiner for meg selv i cirka 10 år og aldri opplevd at det er noe galt med noe relatert til temperatur-sensoren. Med andre ord, så er jeg nesten helt sikker på at selve problemet er CPU'en, for eksempel IHS'en, men de du har RMA'et til kan nok bekrefte hva som hovedsakelig er problemet. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 24. august 2012 Forfatter Del Skrevet 24. august 2012 Men, jeg har bygget datamaskiner for meg selv i cirka 10 år og aldri opplevd at det er noe galt med noe relatert til temperatur-sensoren.Samme her på begge. Første jeg bygde fra bunnen av var vel en AMD Thunderbird PC i 2001 eller rundtom der. Hadde et HK (Abit IP35 Pro, om jeg ikke husker feil) som i en periode hadde en BIOS-feil som fikk temperaturene til å virke helt bananas, men det var da en velkjent feil, og ble fikset i en oppdatering til slutt, men har aldri opplevd at sensorene har vært ødelagt - eller i såfall har jeg aldri visst om det. Med andre ord, så er jeg nesten helt sikker på at selve problemet er CPU'en, for eksempel IHS'en, men de du har RMA'et til kan nok bekrefte hva som hovedsakelig er problemet.Mulig de finner ut av det, men tviler på om de gir noen tilbakemelding. Har aldri fått noen tilbakemelding på RMA før i allefall. Lenke til kommentar
evehuu Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Har du funnet noen løsning? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Jeg mistenker at heatspreaderen er feilmontert fra fabrikk, etter at Intel gikk over fra lodding til vanlig kjølepasta under så har tempen seilet til skyene, og ligger ikke denne pastaen korrekt eller skjevheten i HS er for stor, så vil kjernen varmes opp ganske raskt, og da spiller ikke kjølertypen noen rolle da varmen ikke kommer seg fra kjernen og til kjøleren. Løsningen er i det tilfellet en RMA, eller få av heatspreaderen, men sistnevnte kan gi uønskede effekter med knust kjerne for eksempel om du monterer for hardt, pluss mangel på garanti. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Tok av kjøleren, renset og tok på ny kjølepasta 4 ganger (tror jeg) med litt forskjellige mønstre å legge kjølepastaen i (riskorn i midten, dråpe i midten, osv), alle med samme resultat. Jeg ser du har fått mange gode svar og jeg har ikke noe å tilføye, bortsett fra en ting. For å få best effekt av kjølepastaen må du unngå å få små luftbobler. Dette oppnår du best med å legge en klatt i midten og presse kjøleren rett ned. Ikke spre ut pastaen først. Den enkleste måten gir det beste resultatet. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg får ikke til å redigere posten, editoren går amok... Jeg glemte å spørre, hva står RMA for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå