Gå til innhold

Er retina PPI virkelig nok?


Kirchhoff

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg har misforstått retina begrepet kraftig, men hvorfor ser en skrå strek fortsatt ut som en trapp selv om man ser på avstander som tilfredstiller retina begrepet? I mitt tilfelle er det 102+ cm fra min pcskjerm. Men om jeg går enda lenger bak, til 2+ meter, klarer jeg ikke se at streken er en trapp. Er ikke hele vitsen med nok pixler per inch at det er så mange pixler at man slipper å gjøre gni detlajer utover for å skjule de enkelte pixlene (AA)?

 

Er retina PPI nok?

(Retina calc)

 

Quote fra norsk wiki:

Antialiasing eller kantutjevning er en gjengivelsesprosess og -måte innen datagrafikk og bildebehandling for å gi inntrykk av større oppløsning og finere detaljer i det digitale bildet enn det det egentlig er.
Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fordi du ikke kan skille pikslene betyr ikke det at trappetrinnseffekten forsvinner ;)

 

Mhm, men hadde det ikke vært en fordel med flere pixler per øyepixel? På samme måte som supersampling fungerer.

 

EDIT: Nettopp av denne grunn.

 

EDIT:

Dessuten kommer det litt an på øyet som ser, i likhet med at noen trenger briller er det noen som ser eksepsjonelt godt.

Jeg er har bra syn, men er ikke noe supermenneske med flere pixler i netthinnen.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

så retina er dyr drit?

 

edit: apple retina screen mente jeg :p

Absolutt dyrt, absolutt en forbedring, men ikke nok for å kurere aliasing.

 

Gleder meg til vi får OLED-monitorer, så slipper vi alt det ekle med LCD-skjermene.

 

hadde du kunnet få god hardware med retina skjerm hadde jeg syns det var bra, men den pakka apple serverer er overprisa drit :p når tror du 4k skjermer og lignende kommer til data da?

 

åssen ekkelt med lcd?

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

så retina er dyr drit?

 

edit: apple retina screen mente jeg :p

Absolutt dyrt, absolutt en forbedring, men ikke nok for å kurere aliasing.

 

Gleder meg til vi får OLED-monitorer, så slipper vi alt det ekle med LCD-skjermene.

 

hadde du kunnet få god hardware med retina skjerm hadde jeg syns det var bra, men den pakka apple serverer er overprisa drit :p når tror du 4k skjermer og lignende kommer til data da?

 

åssen ekkelt med lcd?

MBP Retina er like "overpriset" som en typisk multicom-maskin. 256GB SSD + i7-prosessor + skjerm + RAM + hovedkort + R&D + solid chassis er ikke gratis, og det er sannsynligvis den MBP-modellen med minst "appe-avgift" lansert de siste 4 årene.

 

4K-skjermer vil komme til monitorer ja, helt klart.

 

LCD har flere ulemper:

Nøyaktighet på fargegjengivning er dårligere enn CRT

Pikselresponstid.

Du må velge mellom farger, kontraster og responstid, det finnes ikke et objektivt bedre valg på alle måter.

Oppdateringsfrekvens når ikke like høyt som CRT.

 

OLED-skjermer skal i teorien fikse alle problemene med LCD uten å bringe tilbake ulempene til CRT (vekt, strømforbruk og bildeflimmer.)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

hvor høy pikselrate skal man ha for å bli kvitt trappe-effekten egentlig ?

Det kommer selvsagt an på hvor skarp og detaljert man vil ha bildet.

 

skulle man bli helt kvitt denne effekten så må man nok opp i mange ganger dagens utviklings kostnad og pris . Da er det ingen som vil kjøpe en slik en

 

Sant. Det på grunn av denne artikkelen at jeg lagde dette emnet. Forfatteren ser ut til å regne retina som nok. Det er altså ikke det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...