Radeon9700 Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg trenger hjelp her, vil kjøpe en stor switch, men så legger jeg stadig merke til at det står kan monteres i 19" rack... http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl Hva vil dette si, kan jeg kjøpe den og koble alt uten noe ekstra utstyr??? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det betyr at switchen kan monterest i et rack (slags hylle/stativ der server, switcher, brannmurer osv passer inn) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Hva vil dette si, kan jeg kjøpe den og koble alt uten noe ekstra utstyr??? Et rack er et "skap" hvor man kan montere inn swtcher, servere osv. 19" angir bredden og dette er vel indusrtistandard nå for tiden. Og du kan fint bruke den uten et rack. Lenke til kommentar
Radeon9700 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 TUSEN HJERTELIG TAKK :-? :-? Skal arrangere lan og har alltid lurt på om jeg MÅ ha rack for å bruke switchen, men vet dere forskjellen på unmanaged og managed? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Managed kan du konfigurere, unmanaged kan du ikke... er ikke værre enn det Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Rack er noe jeg bruker mye, men til mer musikalske ting som mixer i 19" rack osv osv.. Ikke for å flippe av offtopic men var ikke dette jææææ... lite ? Amd Athlon XP 2600 Abit At7-max2, ATI Radeon 9800 200gb Seagate, Colorcase NEON Light Danger Den Maze4, cpu, chipsett og gpu, kjempe fornøyd:d 3DMark 2001 SE 13353... <--- ikke dette litt lite ??? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Her har du et enkelt 19" Rack og her har du et avansert 19" Rack. Som du ser, så er det ikke mangel på plass. Lenke til kommentar
Radeon9700 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 hehe, jeg hakke oppdatert den 3dmarken enda jeg har 4500 3Dmark03 og 143003dmakr 01 se Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hehe, jeg hakke oppdatert den 3dmarken enda jeg har 4500 3Dmark03 og 143003dmakr 01 se Ikke for å terge,men jeg får 14500 med 9700pro et mitt Foresten så heter det VPU hos ATI nå,de har blitt så glade i chippene sine at det er ikke måte på Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Foresten så heter det VPU hos ATI nå,de har blitt så glade i chippene sine at det er ikke måte på Forresten så heter DangerDen's vannkjølersett til skjermkort GPU-blokk og ikke VPU-blokk, så vær så grei? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Managed kan du konfigurere, unmanaged kan du ikke... er ikke værre enn det For at du skal slippe å spørre hva man kan konfigurere switchen til, tenker jeg at jeg svarer på det for deg. Det er jo selvsagt store forskjeller på de konfigurerbare switchene. Har man en Cisco switch kan man stort sett gjøre det meste som en switch kan klare. En konfigurerbar switch, kan f.eks. kjøre to virtuelle nettverk, som ikke kan komunisere seg i mellom, utenom å gå innom en ruter. På denne måten kan du sette opp aksesslister mellom, som begrenser v-lan 1 til å komunisere med v-lan 2, men som tilater at v-lan 2 komuniserer med v-lan 1. Dette er perfekt å kjøre på f.eks. en skole, der administrasjonen skal kunne gå inn på elev-nettverket, men elev-nettverket ikke skal kunne gå inn på administrasjonsnettverket. Endel switcher kan koble sammen porter for å skape en høyhastighets trunk mellom to switcher. Om man da f.eks. har 2 24 porters swicher, og ingen av de har gigabit up-link, kan man kjøre sammen 4 10/100Mbit porter til å kjøre sammen mellom de 2 switchene. Dette vil da redusere den evt. flaskehalsen som vil oppstå mellom de to switchene om det er mye trafikk ut fra switchen. Så om det ikke er mye i mellom, så kjøp en som er konfigurerbar. Mulighetene der er store. Har du penger til det så kan jeg godt anbefale Cisco Catalyst 4000 og 5000 serien, gjerne med route module. Disse er nokså råfeit. De er modulære, og kan utstyres med fiber, og gigabitethernet porter i fleng. Er redd en av disse med alt utstyr koster det samme som et hus. Og da blir nok 19" racket den minste bekymring. -Chief- Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Som flere sier er så er en managed switch en switch man kan konfigurere. Det gjøres som regel ved at man kobler seg til med en seriell kabel og et terminal program. Ofte er det litt vrient å få opp terminalen, så det er ofte lurt å putte i serie kabelen og slå av og på switchen mens pc'n med termialen står å kjører, pluselig så kommer det opp noe tekst i terminalvinduet når switchen booter. Når man så har fått opp switchen med terminalen så kan man sette en (normalt en privat-) IP adresse på den. Fordelen med å sette en IP adresse på Switch'en er at man senere kan koble seg til switch'en via Telnet eller en webleser. (Fyr opp et konsoll, feks kjør cmd i windows, så når konsollet kommer opp skriver du Telnet [iP-adr] eller fyr opp Internet Explorer og skriv inn ip adr til switchen. Hvorfor skal man så ha mulighet til å koble seg til en switch da? Flere ting. Som en nevner her kan man sette opp VLAN. Personlig har jeg hatt mer nytte av muligheten for å se statestikk på de forskjellige portene. Her enkelt port er somregel oppført i en liste der man får opplyst hvor mange kollisjoner, broadcasts etc som har vært på hver enkelt port. Det er bare grådig praktisk hvis du har problemer med et tregt nett. Har du veldig mange problemer på en Port så bør du gå over kabling og nettverkskortet i PC'n tilknyttet den aktuelle port'en. En annen ting er at 10/100 kort har en lei tendens til å miste linken sin et øyeblikk og gjerne forhandle med switch'en om de skal kjøre halv eller full dupleks. Når de holder på med det hele tiden så får du selvfølgelig skikkelig redusert ytelse i nettet ditt. Hvis du setter full eller halv dupleks i switchen og på pc'n så er som regel problemet løst. Så.. en manget switch er bare helt konge av og til. Mange har etter hvert begynt å holde sine egne spille og stjeleprogramvare LAN osv. og når man kommer opp i mer enn 8 porters switcher med mange rare nettverkskort så hender det at det skjer rare ting og ting går tregt. Det kan være helt mystisk noen ganger, man skjønner bare ingen ting og begynner å herje med os etc uten at man kommer noe serlig i vei. Har du en managed switch så kan man bare koble seg på å se hva som foregår. Antagelig vil du se at det er en port som skaper vanvittig mye av et eller annet. Da kan du jo set at du har et software eller hardware issue med PC, kabel og Nettverkskort på den aktuelle porten. Ja.. hmm.. jeg kunne sikkert skravlet videre men jeg tror jeg skal vurdere å komme meg på jobb i stedet.. Det begynner vel å haste. Håper UP ikke har stått opp ennå. Lenke til kommentar
Radeon9700 Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 hehe, jeg hakke oppdatert den 3dmarken enda jeg har 4500 3Dmark03 og 143003dmakr 01 se Ikke for å terge,men jeg får 14500 med 9700pro et mitt Foresten så heter det VPU hos ATI nå,de har blitt så glade i chippene sine at det er ikke måte på 9700 pro er hakke bedre enn 9800 nonpro Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Er idioti å kjøpe så stor switch til å ha på bordene på LAN ihvertfall, folk må ha med så lange kabler..men til backbone ellerno funker det jo =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå