Gå til innhold

Hvordan snakke mer!?

christer1997

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 15 år som er plaget mye med språket. Jeg har vært svært stille i alle skoleårene. Hvordan kan jeg snakke mer?!? Jeg føler meg utenfor når jeg er såå stille når jeg er med venner og slikt. Da jeg gikk i 3. klasse hadde jeg nesten ikke språk i meg, jeg snakket ikke i det hele tatt. Det kan hende det var fordi jeg begynte på ny skole... Men er fortsatt nesten like stille. Jeg har medfødt språkproblemer og problem med "r-en." Jeg vil ha problemene vekk og jeg vil snakke mer som de andre! Please hjelp meg. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å oppsøke en logoped/språkterapeut for språkproblemene dine?

Når det gjelder å snakke mer, så kan jeg dessverre ikke gi deg noen råd. Det handler vel først og fremst å føle seg trygg på de man er sammen med, så kommer det vel av seg selv. Er man usikker, og redd for å dumme seg ut, ja da klarer man som regel ikke å åpne munnen for å si noe.

Lenke til kommentar

Nesten som å høre om meg selv i den alderen,nå prater jeg nesten for mye(ikke noe annet problem en sjenert og stille,noe som egentlig er laaangt unna den jeg egentlig er).

Men gidder ikke å prate med alle typer folk da,noen er bare irriterende.

Du får begynne og øve på å ta ordet,og siden du er i skolealder så får du kanskje begynne med å rekke opp hånda i timen oftere,og en ting man kan gjøre for å gå videre er å stille noen enkle spørsmål om hva folk har gjort i helga,lekser eller noe sånt.

Logoped/språkterapeut er jo også en god ide,men kan jo være lang ventetid og på sånt,så det å begynne å trene mentalt er en god ide synes jeg,og da må du nok begynne å presse deg selv til å møte de situasjonen du ikke fungerer godt i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

du kan begynne å si ræ ræ ræ! på en litt spesiell måte, så er du plutselig helten på ungdomsskolen. en kompis av meg gjorde det. han ble mobbet hele første året på ungdomskolen, men så sa han ræ ræ ræ, og så var han kul.

og så må du starte bløthetsklubben hvor alle prater om kattepuser. Og så kan du si larvepus med den r'en osv. haremoen, kattugle, bløtugle, hornugle, mo-fes, kattulf osv..

og når du skal spørre noen om de har det bra, så spør du: er du bløt? og da svarer de EEEEHHH! JAAAAAHHH! kattulf mo-fesbein haremoen!

eventuellt kan du skjekke om du har asperger-syndrom. det har jeg. da er du litt lavere sosialt intelligent, og veldig stille i oppveksten. men så er du mye smartere med høyredelen av hjernen. den kreative delen. og så har du ofte en interesse du er veldig flink til å drive med.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...