Gå til innhold

Win7: "Velkommen" vises i lang tid ved oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus G73sw med Intel i7 og Windows 7 Home Premium.

Windows har jeg lasta ned fra Digital River og registrert med nøkkelen på klistermerket under maskinen på lovlig vis.

Problemet er at når jeg slår på maskinen og kommer til skjermen der jeg velger bruker, og deretter taster passord, så er widescreen-skjermen min svart på begge sidene, med bare et firkantet skjermbilde i midten.

Når jeg taster passordet, står det bare Velkommen i en evighet.

Så kommer en plingelyd, og skjermen blir svart, fremdeles med bakgrunnsbelysningen påslått.

Etterhvert kom skjermspareren på.

Å hamre løs på alle tastene funket ikke.

Control-Alt-Delete gir det blå skjermbildet der jeg kan velge å logge av, bytte bruker, oppgavebehandling osv. Riktignok ikke i Widescreen, så jeg får svart på begge sider på Widescreen-skjermen min.

Velger jeg oppgavebehandling, flimrer skrivebordet mitt forbi et lite sekund, før det igjen blir svart skjerm.

Skrivebordet mitt er der et sted, men alt jeg får se er svart skjerm...

Jeg mistenkte grafikkdriveren pga. den gale skjermoppløsningen ved login.

Jeg slettet den, og skulle akkurat til å fullføre nedlastningen av ny driver da Windows informerte meg om at den allerede hadde installlert driveren selv, og krevde reboot.

Etter reboot får jeg riktig skjermstørrelse ved login, riktig oppløsning på skrivebordet, og null venting på Velkommen-skjermen. Ser ut til å funke nå.

Men:

Etter enda en reboot er problemet tilbake igjen, akkurat som før!

Sikkerhetsmodus fungerer helt fint.

Jeg har forsøkt CCleaner flere ganger, og den finner ofte feil i registeret.

Noen ganger starter Windows perfekt slik det skal, andre ganger ikke. Dette er frustrerende.

De gangene Windows laster som det skal er oppløsningen på passordskjermen firekantet (ikke widescreen), men skrivebordet vises som det skal.

Jeg har scannet etter virus med Security Essentials.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker fremdeles grafikkdriveren.

Når jeg avinstallerer driveren og rebooter går alt lynraskt, selv om oppløsningen er temmelig lav og uten effekter når jeg ikke har grafikkdriver.

Når driveren er installert får jeg dette problemet.

Tidligere brukte jeg drivere rett fra Nvidia. Nå prøver jeg å laste ned grafikkdriveren direkte fra Asus.

Kortet mitt er nvidia geforce gtx 460m

Problemet har vært at så snart jeg rebooter maskinen uten grafikkdriver, installerer Windows en driver automatisk.

Dermed klarer ikke installasjons-programmet å fortsette.

Denne gangen var jeg rask nok til at jeg rakk å installere driveren jeg lastet ned fra Asus før Windows la inn en egen driver.

Rebootet, og alt var som det skulle, både loginskjermen i rett oppløsning, og Velkommen-skjermen varte bare i noen sekunder.

Nå vil jeg reboote en gang til, og se om det fremdeles er i orden.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...