Gå til innhold

En enkel forsterker:


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er student ved elektronikk og for læring og moro har jeg tenkt å teste ut flere enkle forsterkere. Til dette trenger jeg dog litt hjelp. Målet er til slutt å komme fram til en relativt god, men enkel og effektgjerrig forsterker. Kretsen skal være drevet av en 12 V, 1,5 A forskyning, og skal drive en 8 ohm høytaler, altså mono. Som førforsterker med volumkontroll tenker jeg å bruke en operasjonsforsterker.

 

Foreløpig har jeg fire kretser jeg vil teste ut:

- Byggesett fra Vellemann

- Krets med TDA2030H (figur 15 i databladet)

- Kretser designet av TransistorAmp. Her ønsker jeg å bruke en NPN transistor 2SD882P. Vet ikke helt hvilke innstillinger jeg skal bruke her, men ønsker å prøve både Common-Emitter og Common-Collector. (kan legge ut mer bilder av disse dersom det hjelper).

 

Med TransistorAmp kjører jeg foreløpig disse innstillingene:

th_d1191157.png

 

Er det noen på forumet som har kunnskap om dette hadde det vært fint med litt rettleding.

 

På forhånd takk!

 

EDIT: noen småting...

Endret av vaskemaskinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med noe helt enkelt som dette:

 

opampforsterker.png

(Total Harmonic Distortion: 0.182395%)

 

Må ha med en railsplitter-krets for push-pull steget. Greia med push-pull utgangen er at du kan ha den inne i feedbackloopen til opampen, slik at opampen gjør hele biasing jobben for deg, det er dog ikke perfekt, men om du bare har en høyttaler i en boks er det en enkel krets som fungerer bra.

 

Eller så kan du lage ett utgangstrinn(push-pull dette også) som har to dioder for bias, noe slikt:

 

ltspiceeffekt2t.png

 

 

Eventuelt ett med en transistor for biasing(variabel med ett potmeter), (hel forsterkerkrets, bias transistor er Q12):

 

headphonetry4.png

 

 

Hvis du vil lære om vanlige forsterkere og kretsene deres kan jeg anbefale Bob Cordell - Designing Audio Power Amplifiers og Douglas Self - Audio Power Amplifier Design Handbook. Begge bøkene beskriver samme type forsterker og begge er verdt å lese hvis du interesserer deg for emnet.

 

-

Kolbjørn

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

Kjøleribber til operasjonsforsterkere/transistorer, er det noe spesielt å anbefale der?

Opampen trenger neppe kjøling, transistorene kommer litt an på hvor mye effekt du vil ha ut, jeg driver en 4ohm høytaler i boks med en opamp og ett push-pull steg basert på SS8050/SS8550(TO-92, 1.5A npn/pnp) uten kjøleribber. Dog skal det nevnes at det neppe kvalifiserer som hi-fi, men det er det jeg bruker som lyd på pc-en når jeg ikke bruker headphones.

 

-

Kolbjørn

 

EDIT:

 

Bilde!

img8904v.jpg

 

 

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg bare hadde kjøpt et enkelt opamp-basert sluttrinn. Koster lite, og det funker helt okei.

Du får neppe noe særlig bra båndbredde ut av en transistor, og skal du ha høyttaler tilkoblet så tror jeg at jeg ville gått for en AC-koblet krets, mao droppet kondikene i sluttrinnet.

Hvis du likevel skal gå for løsningen, så ville jeg kjørt common emitter. Ettersom common collector bare gir deg et spenningsbuffer med forsterkning ca lik 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...