Gå til innhold

Jobbe med IT/data seinere - hvilke fag på VGS?

Lami

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har veldig lyst å jobbe med noe innenfor data/IT eller hva det skulle nå være. Jeg tenker da enten noe som spill/app-programmering, programvareutvikling, informasjonsteknologi og slike jobber.

For andre året på VGS så har jeg valgt alle realfagene (kjemi, fysikk, biologi), MEN jeg tenker kanskje å bytte ut biologi med f.eks rettslære eller noe annet da det kommer til å bli veldig tungt. Det kan også være jeg bytter ut fysikk, men det vet jeg ikke. Har dette mye å si for jobben seinere?

Jeg har også valgt R-matte, men jeg har hørt at det ikke går an å ta det hvis man hadde P-matte første året.

Men en presentasjon rektoren hadde, sto det blandt annet:

Ingeniørutdanning: R1 + R2

Så hvis jeg har tenkt å jobbe med IT/data som noen av de eksemplene ovenfor, så er jeg nødt til å ha R1 og R2 matte?

Kommer jeg ingen vei innen data/IT hvis jeg har S1 og S2 matte?

Over til noe annet. Er det fordel å velge IKT på VGS?

For denne skolen jeg går på nå har ikke IKT som et fag, så skal jeg ha IKT (noe jeg har veldig lyst til da), så må jeg skifte skole.

Det er jo alltid gøyest å jobbe med noe man liker istedenfor alle de andre kjedelige realfagene!

Men jeg må være sikker på at jeg har fag som gjør at jeg kan få jobb innen data/IT seinere.

Så håper noen kan svare på spørsmålene ovenfor, ble mange men :)

Takk!

EDIT: Og forresten, er jobber innen data/IT lønnssomme? Jeg, sammen med sikkert mange andre, er interessert i å tjene mest mulig. Jeg tenker liksom, de som lager spill som Battlefield, krever dette sinnsyk utdanning og syke karakterer? For jeg er ikke akkurat en stjerneelev på skolen. Og er de veldig godt tjente personer som driver med slikt? For det virker utrolig gøy!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

tja skulle jeg begynt med it i dag ville jeg gått almen med matte og fysikk fordypning. er stort sett samme krav for å komme inn på enginør som it studier på høyskole/universiteter. hvis du vil satse på it så hold deg unna ikt linja og heller les deg opp privat på software og nettverk samt hw. skal du ta ikt risikerer du ekstra år på skole om du går lærlingstiden og vil slite med å få jobb innenfor ikt sektoren da høyskole/universitets utdannelse teller atskillig høyere av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skal du ta ingeniørutdanning innenfor informasjonteknologi, da må du ha fordypning i R1/R2-matte og Fysikk 1. Det er også mulig å ta IT1 og IT2 i tillegg, bare for interessens skyld, men de fagene er ikke noe inntakskrav på studiet.

Lenke til kommentar

Det finnes flere stier du kan følge. Med R2 og F1 vil du kunne søke deg inn på de tyngste (med en hel del mer matte) ingeniørstudiene som f.eks datateknikk, men du kan også komme inn på informatikk med bare R1 eller S1/S2. Et informatikkstudie vil muligens ha et bittelitt større fokus på programmering.

Programmeringsjobber kan du få nesten uansett hvilket studie du velger innen IT. Dog med det sagt, så vil du jo få en større tyngde om du går for et ingeniørstudie.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

Så har jeg skjønt det så burde jeg ikke gå på IKT linjen på en annen skole, dette vil bare føre til at jeg må gå ekstra år på skole og vanskeligere å få jobb? :hmm:

Men IT1 og IT2 har jeg ikke som valg på skolen jeg går på nå. Så da må jeg skifte skole isåfall.

Men R2 matte, kommer det i VG3 etter man har tatt R1 på VG2? Altså, det er ikke sikkert jeg er så god at jeg klarer gode karakterer i R1 matte.

Hvis R2 kommer etter R1 i VG3, går det an å ta S1+S2 (som teller som R1) og så R2 matte?

Er sjangsen liten for at jeg får meg en godt lønnet jobb og noe jeg sikkert vil like om jeg velger S1+S2 matte? Hvis jeg f.eks vil bli noe innen ingeniørstudie? Fysikk virker jo også vanskelig, men får se hvordan det går.

Men fysikk er noe jeg absolutt må ha for i det hele tatt komme inn på noe med data/it?

Lenke til kommentar

De fleste IT-studier har krav om R1. De såkalte ingeniørstudiene krever R1, R2 og fysikk 1. NTNU krever dessuten minimum karakteren 4 i R2 for sine siv.ing.-studier.

Jeg ser du tenker på spillprogrammering. Da er det matte, matte og enda mer matte som gjelder. Det er noe av det mest matematikkrevende du kan drive med som utvikler. Personlig kunne jeg aldri tenkt meg det, for det er svært krevende studier, vanskelig å få seg jobb i Norge, arbeidsforholdene er ikke kjent for å være topp og lønnen er neppe noe å rope hurra over i forhold til andre stillinger som krever tilsvarende utdannelse. Men om du er interessert, så kan datateknikk eller informatikk ved NTNU være veien å gå. Begge disse studiene gir mulighet for å spesialisere seg innen utvikling av spill, men du får først noen år til å tenke over saken. Du velger retning først etter tre år, og det er mye annet man kan velge.

Lenke til kommentar

Informatikk / IT-studier krever som regel ikke masse realfag (som Fysikk og R2), slik som ingeniørstudier gjør. Høgskolen i Gjøvik har f.eks Drift, Programvareutvikling, Spillprogrammering og Informasjonssikkerhet, kravene her er R1 (eller S1+S2) (som man også kan ta som sommerkurs ved skolen). Når du snakker om det å være "stjernestudent" ol, så er det to helt forskjellige verdener å være elev på VGS og det å være student på et universitet / høgskole. Kjenner flere som var middels/under-middels elver på VGS som gjør det strålende i høyereutdannelse. Andre måter å lære på, og ganske forskjellig =)

Selv så tok jeg R2+Fy2, har ikke hatt noe særlig bruk for det etter vgs (uten om "all kunnskap er god kunnskap").

Lenke til kommentar

Spørs hva du vil gå. R2 og F1 vil sikre deg til å ta alle datastudier. Skal du derimot ta datastudier med mindre realfag (hvis du ikke skal gå ing), holder R1 (og i noen tilfeller bare vanlig studiekompetanse).

Og i forhold til jobb er det kanskje lettere å få bedre jobb som ingeniør, men jeg har hørt mange historier om folk som har fått bedre jobber med ikke-ingeniør datastudier enn dem som gikk dataingeniør. Personlig tar jeg Informatikk, og synes det er deilig å heller kunne ha IT-fag istedetfor matte og fysikk. :)

Endret av Zodihax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...