Gå til innhold

Rolling release vs standard release, hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Heisann. Stiftet mitt bekjentskap med linux gjennom hovedsaklig Gentoo, og foruten litt leking med ubuntu og mint på diverse bærbare så har dette vært den eneste linuxdistroen jeg har brukt siden den gang. Nå begynner jeg etterhvert å lengte etter en mer stabil og "idiotsikker" distro og har i den sammenheng tittet en del på Debian, men da denne følger en standard/point release modell så lurer jeg på et par ting rundt dette. Ikke nødvendigvis eksklusivt for Debian.

1. Er alle pakkene i pakkebrønnen fryst i stable, dvs. også programmer som wine, deluge og vlc for å nevne noen, eller gjelder dette bare de som er en del av selve distribisjonen?

2. Hvordan fungerer en oppgradering ved ny stable? Og hvilken versjon burde jeg gå for om jeg skulle installere nå? Stable eller testing (mener jeg leste at denne ikke ville få sikkerhetsoppdateringer nå etter at den ble fryst)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Debian er det fullstendig feature freeze, det vil si det kommer bare bugfixes til pakker så lenge du bruker stable. Ubuntu og gjengen har begynt å mykne opp og tilbyr nyere versjoner underveis av ting som Firefox.

Ved ny stable oppgraderes samtlige pakker du har installert til den nye varianten i den nye stable. Ting som ikke lenger er støttet/er merget inn i en annen pakke/på annet vis forsvunnet fra repo vil bli fjernet. Nye dependencies vil installeres.

Om du skal installere nå og har planer om å kjøre stable ville jeg kjørt stable. Litt begredelig med så gammel firefox og gcc, men.

Sikkerhetspatches vil alltid komme.

---

Selv synes jeg Debians release schedule er hakket for tregt for desktop (spesielt kompilator og nettleser slår inn her), så en med stable releases oftere (tenk ubuntu) passer får meg når jeg ikke er i humør til å kjøre Arch. Skulle forøvrig ønske det var et seriøst alternativ utover Fedora for 6/9-mnds cycle releases til Ubuntu.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...