Gå til innhold

[Løst] må man fjerne vekk gammel kjølepasta fra cpu

Power8888

Anbefalte innlegg

Jeg har en intel cpu med standard vifte. Den ble brukt så vidt da hovedkortet hadde feil. Nå har jeg mottatt nytt hovedkort men lurer på om jeg må påføre kjølepasta på nytt på cpu?

Jeg ser at thermopaste som var festet på vifte har klistret på CPU.

Kan jeg påføre mer på toppen av det eller må fjerne den gamle og legge på nytt lag med pasta?

Får jeg kjøpt Isopropanol fra maxbo? noe spesielle merke jeg må ha?

Har tenkt å bruke mikrofiberklut til å fjerne pasta, er det ok?

Ønsker helst å slippe å vaske CPU da jeg er redd at jeg skal skade cpu, hva er ulemper ved å bruke en på toppen av den som har smeltet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med å blande kjølepasta er at du kan få et ujevnt lag, for ikke å si et for tykt lag.

Det beste er å fjerne det gamle og legge på nytt.

Jeg har aldri brukt noe annet enn 'tørkepapir' - først fjerner jeg det grøvste med tørt papir og så fjerner jeg resten med papir fuktet med isopropanol (- jeg bruker ESSO kondensfjerner -). Enkelte ekstreme overklokkere eller andre engstelige personer skyr papir og kluter som loer osv., men jeg har aldri hat noen problemer med mine enkle metoder. Pass bare på å ikke legge på for tykt lag av kjølepasta - jo mindre jo bedre, såfremt hele overflaten er dekket. Bruk gjerne en håndlenke hvis du har, elelr sørg for å unngå statisk elektrisitet på andre måter. (Ved å unngå å subbe over teppet før du setter en finger borti CPU'en. Ta på kabinettet først.)

Lenke til kommentar

Rensing av pasta er såpass simpelt at alt du trenger å gjøre er å tørke av det verste med papir eller klut, helst klut.

Restene som er igjen på CPU og kjøler tar du da med alkohol eller rensemiddel.

Isopropanol er alkohol for det meste, så om du vil så kan du bruke hjemmebrent om du ikke har noe annet.

Du kan kjøpe "Blå rens" på jernia foreksempel, gjør akkurat samme nytten.

Lenke til kommentar

Eventuelt så fungerer såkalt lighter bensin, eller lighter fluid også utmerket til å fjærne gamel pasta, hvorvidt dette er egnet vet jeg ikke, men er det jeg har brukt i allefall og har ikke hat noe problem med det. Bare å ha litt på papir eventuelt klut og tørke det forsiktig av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...